Nazwa przedmiotu:
Samoloty bezzałogowe
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Zdobysław Goraj
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK309
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład – 30 h Zajęcia projektowe - 15 h Wykonanie i zaliczenie projektów (praca własna) 25 h Przygotowanie prezentacji dla zadanego tematu 5 h Łącznie 75 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS (wykład, zajęcia projektowe, konsultacje)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1.8 ECTS (45 h)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość projektowania samolotu Znajomość mechaniki lotu i aerodynamiki Znajomość wytrzymałości materiałow
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student nabywa wiedzę w zakresie zastosowania samolotów bezzałogowych, potrafi opracować projekt koncepcyjny systemu bezzałogowego dopasowanego do wymogów misji, umie dobrać czujniki samolotu, potrafi współdziałać w grupie projektowej, ma świadomość ważności bezpieczeństwa i istnienia zagrożeń przy projektowaniu i eksploatacji samolotów bezzałogowych
Treści kształcenia:
Wykład- Zastosowania: łączność, monitoring, miernictwo, badania atmosfery, akcje specjalne. Konfiguracje: mikro, mini, taktyczne bliskiego i średniego zasięgu, MALE, HALE, UCAV, zasilane bateriami słonecznymi, promy kosmiczne, wiropłaty. Technologie: aerodynamika, struktury i materiały, sterowanie, zespoły napędowe, łączność stacje naziemne. Problemy bezpieczeństwa: certyfikacja, zarządzanie ruchem powietrznym, systemy unikania przeszkód. Najważniejsze projekty: minimalizacja kosztów wytwarzania i użytkowania. Projekt konstrukcyjno – obliczeniowy statku bezzałogowego: dobór sensorów, anten, systemu nawigacji, data link, częstotliwości, wyznaczenie głównych parametrów geometrycznych i masowych samolotu. Wyznaczenie charakterystyk aerodynamicznych. Projekt struktury wewnętrznej + analiza masowa samolotu. Wyznaczenie osiągów samolotu bezzałogowego, analiza kosztów projektu.
Metody oceny:
Średnia ocen z 6 projektów. Warunek konieczny: zreferowanie preferowanego tematu – najczęściej artykuł z czasopisma naukowego na temat UAS Praca własna: sześć projektów, zreferowanie preferowanego tematu
Egzamin:
nie
Literatura:
Janes: UAV, Materiały konferencji specjalistycznych, dostarczonych przez wykładowcę do biblioteki wydziału; materiały konferencyjne i publikacje w języku angielskim dostarczone przez wykładowcę, internet. Książki: Reg Austin: Unmanned Aircraft Systems, Wiley 2010; Ed.Rogelio Lozano: Unmanned Aerial Vehicles, Wiley 2010.
Witryna www przedmiotu:
http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/UAV-s
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NK309_W1
1. zna najważniejsze zastosowania samolotów bezzałogowych
Weryfikacja: W trakcie projektowania dobiera czujniki samolotu do wykonania założonej misji i musi zaliczyć projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W15, LiK2_W17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, T2A_W05
Efekt NK309_W2
2. wie, jak zorganizować projektowanie samolotu bezzałogowego
Weryfikacja: Poprzez wykonanie 6 projektów szczegółowych i ich zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W13, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NK309_U1
umie dobrać najważniejsze czujniki dla samolotu bezzałogowego
Weryfikacja: Poprzez zaliczenie projektu no 1
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04, LiK2_U06, LiK2_U10, LiK2_U12, LiK2_U14, LiK2_U15, LiK2_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04, T2A_U06, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16
Efekt NK309_U2
potrafi scharakteryzować najważniejsze etapy projektowania i wyróżnić krytyczne technologie ważne dla lotnictwa bezzałogowego
Weryfikacja: Poprzez zaliczenie projetów 2,3,4,5
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U17, LiK2_U18, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Efekt NK309_U3
umie korzystać z najnowszej literatury fachowej odnoszącej się do technologii bezzałogowych
Weryfikacja: poprzez analize artkułu, przygotowanie prezentacji i jej wygłoszenie
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt NK309_K1
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy przy obniżaniu masy i kosztów samolotu z zachowaniem ważnych parametrów misji
Weryfikacja: Poprzez wykonanie i zaliczenie projektu no 6, odnoszącego się do analizy kosztów samolotu bezzałogowego
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06
Efekt NK309_K2
potrafi współdziałać i pracować w zespole przy rozwoju projektu samolotu bezzałogowego
Weryfikacja: organizacja pracy zespołu podlega ocenie we wszystkich 6 projektach. Dobra organizacja ułatwi terminowe wykonanie i uzyskanie wysokich ocen za projekty, zła organizacja może uniemożliwić wykonanie całego zespołu projektów
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt NK309_K3
ma świadomość ważności bezpieczeństwa i istnienia zagrożeń przy projektowaniu i eksploatacji samolotów bezzałogowych
Weryfikacja: Poprzez wykonanie i zaliczenie projektów nr 3 i 4
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02