Nazwa przedmiotu:
Eksploatacja i sterowanie urządzeń energetycznych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Janusz Lewandowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ZNS555
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 18 godzin wykładu. 2. Praca własna - studiowanie literatury, przygotowanie się do kolokwium - 30 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,7 punktu ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie słuchaczy z eksploatacją i sterowaniem podstawowych maszyn i urządzeń wchodzących w skład elektrowni (turbina parowa, kocioł parowy, wymienniki ciepła, pompy, wentylatory, zawory) oraz sposobami sterowania blokiem energetycznym. Rozproszone systemy sterowania (DCS). Znajomość eksploatacji i zasad działania układów regulacji i sterowania podstawowych elementów instalacji energetycznych oraz całego bloku energetycznego.
Treści kształcenia:
Zasady ograniczenia i prawidłowa eksploatacja podstawowych elementów i całych instalacji energetycznych. Elementy diagnostyki cieplno-przepływowej elementów i całej instalacji. Remonty, rozruchy i odstawienia podstawowych maszyn i urządzeń energetycznych. Podstawowe elementy układów regulacji. Charakterystyki statyczne i dynamiczne. Regulacja kotłów, turbin, wymienników ciepła, pomp, wentylatorów, zaworów. Sterowanie turbozespołu. Rozproszone systemy sterowania (DCS).
Metody oceny:
Kolokwium na koniec semestru.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się