- Nazwa przedmiotu:
- Źródła i przetwarzanie energii
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Roman Domański
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZNK439
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady 18h
Prezentowanie pracy własnej 20h
Przygotowanie do kolokwium końcowego 22h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymiana ciepła
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie oceny zasobów energetycznych, sposobu budowania scenariuszy energetycznych, oceny możliwości wdrażania nowych technologii energetycznych. Nauczenie oceny zagrożeń ekologicznych wynikających z procesów konwersji energii. Poznanie nowych i przyszłościowych technologii konwersji energii.
- Treści kształcenia:
- Pojęcia podstawowe – paliwa pierwotne i wtórne. Zasoby energetyczne Świata,, źródła odnawialne. Wybrane prognozy
energetyczne dotyczące rozwoju Świata. Metody konwersji energii, macierz konwersji energii, sprawność procesów konwersji
energii. Urządzenia do konwersji energii: konwencjonalne, jądrowe, generatory MHD, termoelektryczne i termoemisyjne, ogniwa galwaniczne i paliwowe, fotocele. Zagadnienia fuzji nuklearnej, ocena możliwości wykorzystania fuzji w energetyce.
Konwersja energii w laserach. Produkcja wodoru i biomasy. Ocena możliwości wykorzystania tych paliw na tle obecnego
stanu energetyki. Magazynowanie energii, zasób energii możliwy do zmagazynowania, metody magazynowania, sprawność
magazynów dla podstawowych form energii. Ekologiczne skutki przetwarzania energii.
- Metody oceny:
- 60% test wielokrotnego wyboru przeprowadzony po zakończeniu wykładu, 40% ocena z pracy domowej,
Praca własna: Praca domowa wykonana w zespole 2-3 osobowym. Temat pracy i jej forma (referat, obliczenia) ustalony na początku semestru.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Domański R.: Materiały do wykładów w formacie PDF
2. International Energy Agency, World Energy Outlook 2006, OECD/IEA, 2007
3. Renewable Energy – Innovative Technologies and New Ideas, OWPW, Warsaw 2008
4. Kruger P.: Alternative resources : The Quest for Sustainable Energy, JohnWiley&Sons, Inc., 2006
5. Domański R.: Magazynowanie energii cieplnej, PWN, Warszawa, 1990
6. Materiały na stronie internetowej ITC (dostępne dla studentów odrabiających przedmiot po zalogowaniu)
Dodatkowe literatura:
1. Domański R. i inni: Wybrane zagadnienia z termodynamiki w ujęciu komputerowym, PWN, Warszawa, 2000
2. Dincer i., Rosen M.A.: Thermal Energy Storage, John Wiley & Sons Ltd, England, 2002
3. Chmielniak T. (edytor): Strategie rozwojowe w zakresie maszyn i urządzeń energetycznych, konferencja Komitetu Energetyki PAN, Gliwice 2009
4. Pluta Z.: Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Of. Wyd. PW, Warszawa, 2000
5. Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MW1
- Zna kryteria podziału energii na odnawialną i nieodnawialną oraz konwencjonalną i niekonwencjonalną, zna zasady konwersji energii z różnych źródeł, zna zasoby energetyczne świata
Weryfikacja: Egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt MW2
- Ma wiedzę na temat perspektyw rozwoju poszczególnych dziedzin energetyki oraz nowoczesnych technologii energetycznych
Weryfikacja: Egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt MW3
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń energetycznych i środowiskowych związanych z wykorzystaniem i rozwojem różnych źródeł energii, w tym energetyki jądrowej, OZE i energetyki z wykorzystaniem wodoru
Weryfikacja: Egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W10, M1_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MU1
- Umie odróżnić i sklasyfikować podstawowe systemy energetyczne, potrafi uzasadnić ich zastosowanie
Weryfikacja: Egzamin końcowy, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U01, M1_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U06, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U14
- Efekt MU2
- Potrafi przedstawić opracowanie na temat różnych źródeł energiiw formie prezentacji
Weryfikacja: Praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U01, M1_U03, M1_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U06, T1A_U03, T1A_U07
- Efekt MU3
- Potrafi zdobyć i przedstawić bieżące dane dotyczące wybranego rodzaju energii i jego perspektywy rozwoju, korzystająć z dostępnej literatury i Internetu
Weryfikacja: Egzamin końcowy, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U01, M1_U05, M1_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U06, T1A_U05, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MK1
- Potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki środowiskowe, energetyczne i społeczne stosowania różnych technologii energetycznych
Weryfikacja: Egzamin końcowy, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02