- Nazwa przedmiotu:
- Budowa i eksploatacja statków powietrznych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP729
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 18
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 42
Przygotowanie do kolokwiów 28
Konsultacje 2
Razem 90 godz. ↔ 3 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 18
Konsultacje 2
Razem 20 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawy badania i modelowania ruchu statków powietrznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu ogólnej charakterystyki i klasyfikacji środków transportu.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie konstrukcji oraz funkcji głównych zespołów płatowców statków powietrznych, ich napędów i instalacji pokładowych
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
1. Wiadomości ogólne:
• układy aerodynamiczne SP a własności eksploatacyjne,
• podstawowe zespoły płatowców SP i napędów.
2. Rozwiązania konstrukcyjne:
• kadłubów samolotów i śmigłowców,
• napędów lotniczych,
• skrzydeł samolotów,
• praca konstrukcji cienkościnnych,
• wirników nośnych i śmigieł śmigłowców,
• podstawowe instalacje i wyposażenie SP.
3. Strategie eksploatacji SP
- Metody oceny:
- Ocena formująca: 2 kolokwia. Ocena podsumowująca: średnia z ocen zaliczonych kolokwiów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- R. Cymerkiewicz: Budowa samolotów. WKiŁ, Warszawa 1992.
Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń. IL, Warszawa 2001.
J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. ITWL, Warszawa 2006
J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających. Askon, Warszawa 1999.
K. Szumański: Teoria i badania śmigłowców w ujęciu symulacyjnym. IL, Warszawa 1999.
K. Szabelski i in.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców. WKiŁ, Warszawa 1995.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 1. Zna różne układy aerodynamiczne statków powietrznych (SP) oraz ich własności eksploatacyjne 2. Zna podstawowe zespoły napędów lotniczych i ich funkcje 3. Zna rozwiązania konstrukcyjne płatowców, 4. Ma wiedzę podstawową z zakresu konstrukcji cienkościennych 5. Zna układy i konstrukcje podwozi SP 6. Ma podstawową wiedzę o instalacjach i wyposażeniu SP, 7. Zna podstawowe systemy eksploatacji, 8. Zna podstawowe metody diagnostyki i aparaturę diagnostyczną
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W11, Tr1A_W08, Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W06, InzA_W01, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W02, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 1. Posiada umiejętności określenia własności samolotu na podstawie jego układu aerodynamicznego, rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanego napędu 2. Umie dobrać samolot do realizacji określonych zadań
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U19, Tr1A_U18, Tr1A_U17, Tr1A_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, InzA_U06, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U13, InzA_U05, T1A_U09, T1A_U10, InzA_U02, InzA_U03