- Nazwa przedmiotu:
- Zintegrowane środowisko programowania Matlab - Simulink - SimMechanics
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Maciej Kozłowski - Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 56 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w zakresie wykładu 18 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., przygotowanie się do egzaminu 5 godz., udział w egzaminach 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (34 godziny, w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczone przedmioty: Technologia Informacyjna, Informatyka I, Informatyka II
- Limit liczby studentów:
- Bez ograniczeń
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z programem Matlab, jego podstawowymi narzędziami i wybranymi przybornikami. Nabycie wiedzy nt. obsługi pakietu Matlab i zasad programowania. Zastosowania Matlaba do rozwiązywania problemów z zakresu algebry i analizy matematycznej, równań różniczkowych, optymalizacji i modelowania. Zapoznanie biblioteki graficznej. Osiągnięcie umiejętności tworzenia własnych aplikacje. Przedstawienie pakietu Simulink służącego do wykonywania symulacji układów dynamicznych oraz pakietu SimMechanics dedykowanego badaniu własności ruchu dynamicznych układów mechanicznych
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie do Matlaba, Matlab jako język wysokiego poziomu dla obliczeń numerycznych, Darmowe zamienniki: Octave, FreeMat lub Scilab; Matlab – macierze, narzędzia i operacje na plikach, Tworzenie i wykorzystanie własnych funkcji (bloki function i function_handle); Elementy programowania, m – pliki: skrypty i funkcje użytkownika, struktura funkcji, zasady przekazywania argumentów, instrukcje sterujące; Wybrane przyborniki –Toolboxy Biblioteki i funkcje wewnętrzne Matlaba; Graficzna prezentacja wyników Matlaba, podstawowe funkcje tworzące i definiujące wykres 2 wymiarowy, Grafika trójwymiarowa, GUI; Przykładowe zastosowania z zakresu algebry i analizy matematycznej, równań różniczkowych, optymalizacji i modelowania; Kolokwium I: Matlab; Wprowadzenie do Simulinka, Zasada tworzenia modelu symulacyjnego; Simulink Podsystemy i zasady współużytkowania, przykłady modeli; Programowanie w Simulinku z wykorzystaniem biblioteki signal routing, Instrukcje warunkowe if, Wykorzystanie Simulinka w symulacji systemów dynamicznych, Wprowadzenie do SimMechanics, Środowisko Matlab Simulink SimMechanics, Łączenie modeli (Matlab + Simulink + SimMechanics i przykłady zastosowania, Kolokwium II: Simulink + SimMechanics, Kolokwium poprawkowe
- Metody oceny:
- 2 kolokwia, ocena średnia, 1 kolokwium poprawkowe
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. R. Pratap, "MATLAB 7 dla naukowców i inżynierów", Mikom (2007).
2. A. Zalewski, R. Cegieła, "Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowanie".
3. B. Mrozek, Z. Mrozek, "Matlab i Simulink - poradnik użytkownika".
4. L. V. Fausett, "Applied Numerical Analysis Using MATLAB".
5. J. Brzózka, L. Dorobczyński, "Programowanie w Matlab".
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na rok akademicki 2015/2016.
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna elementarne typy danych, wyrażenia i operacje
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny – kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W02
- Zna podstawowe operacje na macierzach
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny – kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W03
- Zna instrukcje sterujące działaniem programów symulacyjnych
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny – kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi wybrać i zastosować właściwe operacje na macierzach odpowiednie do opracowania wydajnego programu numerycznego
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny – kolokwium lub Zaliczenie w postaci testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, InzA_U02
- Efekt U02
- Potrafi utworzyć proste programy stosując instrukcje sterujące
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny – kolokwium lub Zaliczenie w postaci testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02
- Efekt U03
- Potrafi wykorzystywać funkcje biblioteki programu
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny – kolokwium lub Zaliczenie w postaci testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Wykazuje kreatywność w tworzeniu programów do rozwiązań numerycznych i do symulacji systemów dynamicznych
Weryfikacja: Udział w dyskusji na zajęciach, przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06, InzA_K02