- Nazwa przedmiotu:
- Pojazdy i urządzenia inteligentne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Fiok Krzysztof, ad., Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS626
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 54 godziny, w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie wskazanej literatury 8 godz., przygotowanie do kolokwiów 6 godz., przygotowanie do egzaminu 6 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu matematyki, mechanika i podstaw automatyki.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami w rozwoju tzw. pojazdów i urządzeń inteligentnych (pojazdy drogowe, szynowe, transport wyspecjalizowany – transport osób niepełnosprawnych) oraz poznanie zasad budowy i użytkowania tych środków transportu.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia i definicje; 2.Wprowadzenie do sztucznej inteligencji. Poddziedziny sztucznej inteligencji. Współczesne praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji. Logika rozmyta. Sieci neuronowe. Uczenie się maszyn, systemy ekspertowe, itd.; 3. Modele pracy systemów; 4. Pojazdy inteligentne: bezpieczeństwo ruchu; systemy GPS, nawigacja, przykłady – systemów ACC, PSS, PBA, kierunki rozwoju sterowania pojazdami (AVCS); transmisja danych ; 5 .Ograniczenie zagrożeń dla środowiska, optymalizacja ruchu i jego programowanie; 6. Inteligentne systemy w zarządzaniu ruchem drogowym; inteligentne urządzenia; 7. Zrównoważony transport ekologiczny-konstrukcje wysoko-sprawnych pojazdów inteligentnych, ochrona środowiska a pojazdy inteligentne (zmniejszenie zużycia energii, znaczące ograniczenie emisji zanieczyszczeń); 8. Systemy napędowe w pojazdach inteligentnych (wodór i ogniwa paliwowe, pojazdy hybrydowe, paliwa alternatywne, pojazdy elektryczne); 9. Samochody autonomiczne, sieci ATN, APM, pojazdy specjalne; 10. Standardy dla sieci APM ATS.
- Metody oceny:
- Ocena formująca: 2 pisemne kolokwia, zawierające po 5 pytań otwartych.
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny, zawierający 6 pytań otwartych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.Richard Bishop – „Intelligent Vehicle Technology and Trends” Springer Velag,2001,
2.Danuta Rutkowska, Maciej Piliński, Leszek Rutkowski, - „Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte”, PWN, 1999,
3.Gang T, Petar V.Koktovic, - „Adaptive Control of Systems with Actuator and Sensor Nonlinearities”, John Wiley & Sons, 1996,
4.L.Vlacic, - „Intelligent Vehicle Technologies Teory and Applications”, Butterworth – Heinemann, 2001,
5.P.Cichocki, P.Jabłkowski, M.Kaczmarek,-"Inteligentne systemy sterowania ruchem", Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009,
6.Q.R.Riley, -"Alternnative Cars in the 21st Centaury", S&A Inc.400, USA,
7.C.Szczepaniak, -"Samochody XXI wieku", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008,
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.simt.wt.pw.edu.pl/pojazdy-i-urzadzenia-inteligentne,46.html
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną z matematyki, fizyki, chemii właściwą dla studiowania kierunku inżynierii bezpieczeństwa i ekologii transportu
Weryfikacja: egzamin 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie, kolokwium 2 pytania wymagane udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02
- Efekt W02
- Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych transportu w tym szczególnie pojazdów inteligentnych
Weryfikacja: egzamin 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie, kolokwium 2 pytania wymagane udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W03
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą obiektów i systemów inteligentnych w transporcie
Weryfikacja: egzamin 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie, kolokwium 2 pytania wymagane udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06, InzA_W01
- Efekt W04
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą parametrów pracy podstawowych środków transportu
Weryfikacja: egzamin 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie, kolokwium 2 pytania wymagane udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: egzamin, 6 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej trzy pytania, dwa kolokwia po 5 pytań wymagane udzielenie odpowiedzi na każdym kolokwium minimum na trzy pytania
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: egzamin, 6 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej trzy pytania, dwa kolokwia po 5 pytań wymagane udzielenie odpowiedzi na każdym kolokwium minimum na trzy pytania
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej i wpływu tej działalności na środowisko oraz związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: egzamin, 6 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej trzy pytania, dwa kolokwia po 5 pytań wymagane udzielenie odpowiedzi na każdym kolokwium minimum na trzy pytania
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01