Nazwa przedmiotu:
Środki transportu i otoczenie
Koordynator przedmiotu:
dr hab inż. Jarosław Korzeb, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Podstaw Budowy Urządzeń Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS620
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., wykonywanie zdania projektowego na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz. (w tym 2 godz. w zakresie zadania projektowego), obrona pracy projektowej 1 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 10 godz., realizacja zadania projektowego poza godzinami zajęć 16 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., wykonywanie zdania projektowego na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: wykonywanie zdania projektowego na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje w zakresie zadania projektowego 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz., realizacja zadania projektowego poza godzinami zajęć 16 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Środki transportu II, Diagnostyka techniczna.
Limit liczby studentów:
wykład-brak, cwiczenia 30 osób
Cel przedmiotu:
Poznanie przez studentów podstaw wibroakustyki stosowanej oraz wzajemnych oddziaływań środków transportu i infrastruktury z otoczeniem. Zakres przedmiotu obejmuje wybrane zagadnienia powstawania i propagacji drgań i hałasu w eksploatacji technicznych środków transportu oraz ich minimalizację. W szczególności są to oddziaływania pojazdów samochodowych, szynowych i samolotów z otoczeniem.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcia podstawowe. Drgania i fale w układach sprężystych. Ruch falowy i rodzaje fal. Fale dźwiękowe. Właściwości fal w płynach i ośrodkach stałych. Fale stojące w układach sprężystych o ograniczonych rozmiarach. Elementarne źródła dźwięku; źródło płaskie, kuliste, cylindryczne, punktowe (monopole), inne źródła. Sprawność generacji dźwięku. Propagacja dźwięku. Rozproszenie, ugięcie i dyfrakcja fal dźwiękowych. Propagacja w swobodnej atmosferze, refrakcja wiatrowa i temperaturowa. Odbicie, załamanie, pochłanianie i przenikanie fal. Bilans intensywności dźwięku przy przechodzeniu przez przegrodę. Izolacyjność dźwiękowa przegrody. Charakterystyki procesów wibroakustycznych (WA) w dziedzinie czasu i częstotliwości. Charakterystyki i miary amplitudowe procesów WA. Poziomy dźwięku i drgań. Percepcja drgań i hałasu przez człowieka. Zakres percepcji ucha w dziedzinie częstotliwości i amplitud. Parametry dźwięku (poziom dźwięku, głośność i poziom głośności, filtry wagowe). Poziom równoważny dźwięku. Pomiary poziomu dźwięku (hałasu). Oddziaływanie infra i ultradźwięków na człowieka. Pojazdy samochodowe i otoczenie. Drgania drogowe i czynniki wzbudzające drgania. Transmisja drgań podłużnych, poprzecznych i powierzchniowych (Rayleigha). Wpływ drgań drogowych na człowieka i budowle. Pomiary drgań drogowych. Wymagania dla dróg istniejących i projektowanych. Zastosowanie wibroizolacji i ekranów (przegród). Hałas drogowy. Źródła hałasu drogowego. i jego redukcja. Nowe trendy w budowie nawierzchni drogowych. Emisja hałasu i poziomy graniczne. Ekrany akustyczne. Obliczenia hałasu drogowego. Pojazdy szynowe i otoczenie. Drgania i hałas w transporcie szynowym podziemnym i na terenie otwartym. Drgania przenoszone przez grunt. Znaczenie fal sprężystych powierzchniowych (Rayleigha). Percepcja drgań przez człowieka. Redukcja drgań, wibroizolacja. Hałas kolejowy. Emisja hałasu. Hałas samochodowy i kolejowy – różnice. Hałas toczny i typy hałasu tocznego. Wpływ różnych czynników na poziom równoważny. Obliczenia hałasu kolejowego. Samoloty i otoczenie. Źródła drgań i hałasu lotniczego. Porównanie poziomów emisji hałasu różnych źródeł. Pomiary hałasu lotniczego (aneks ICAO nr 16). Efektywny poziom hałasu odczuwalnego (EPN). Ogólna ekspozycja na hałas (CNEL) jako miara uciążliwości hałasu lotniczego. Krzywe izofoniczne. Strefy uciążliwości hałasu w otoczeniu lotnisk. Drgania i hałas samolotów odrzutowych i śmigłowych Redukcja bierna i czynna hałasu lotniczego. Treść ćwiczeń projektowych: Budowa i konstrukcja ekranów akustycznych, wymagania i normy. Charakterystyka ekranów akustycznych ze względu na rodzaj konstrukcji i ocena ich skuteczności. Ciche nawierzchnie drogowe, właściwości i przegląd rozwiązań. Redukcja drgań i hałasu w torach kolejowych i przegląd rozwiązań. Redukcja drgań i hałasu w torach metra i tramwajowych oraz przegląd rozwiązań Minimalizacja hałasu wewnątrz wagonów pasażerskich. Wykonywanie pomiarów hałasu drogowego. Ochrona przed hałasem obszarów sąsiadujących z portami lotniczymi i urządzenia wyciszające. Pomiary hałasu lotniczego od źródeł w stanie stacjonarnym i ruchomych. Instrumenty pomiarowe drgań i hałasu. Charakterystyka hałasu emitowanego przez samoloty odrzutowe, śmigłowe i turbośmigłowe.
Metody oceny:
Wykład – zaliczany na podstawie dwóch sprawdzianów pisemnych, ćwiczenia projektowe – zaliczane na podstawie wykonanego projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Bendat J., Piersol A. G.: Metody analizy i pomiaru sygnałów losowych. PWN, dowolne wydanie. Cempel Cz., Wibroakustyka Stosowana. PWN, Warszawa 1989. Barron R., Industrial Noise Control and Acoustics, CRCnetBASE Product, Taylor and Fransis Group, LLC. Iwnicki S.: Hanbook of Railway Vehicle Dynamics. CRC Press 2006. Wybrane publikacje i opracowania.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada podstawową wiedzę teoretyczną o propagacji i właściwościach drgań i dźwięku w ośrodkach sprężystych
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe - wykonanie projektu, obrona w formie prezentacji, dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W02
zna podstawowe metody badania procesów wibroakustycznych stacjonarnych w dziedzinie czasu i częstotliwości oraz ich charakterystyki amplitudowe
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe - wykonanie projektu, obrona w formie prezentacji, dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W03
posiada wiedzę w zakresie percepcji drgań i dźwięku przez człowieka, miar percepcji i ich pomiaru
Weryfikacja: wykład - zal., ćwicz. - projekt
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W04
posiada wiedzę w zakresie powstawania zaburzeń w środkach transportu i ich propagacji do otoczenia
Weryfikacja: wykład - zal., ćwicz. - projekt
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla relacji: środki transportu - otoczenie
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Efekt U02
posiada przygotowanie do analizowania i oceny wpływu oddziaływań środków transportu na otoczenie (obiekty techniczne i człowieka)
Weryfikacja: wykład - zal., ćwicz. - projekt
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01
Efekt U03
potrafi planować i przeprowadzać typowe analizy sygnałów drganiowych i dźwiękowych oraz wyciągać wnioski.
Weryfikacja: wykład - zal., ćwicz. - projekt
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, InzA_U02, T1A_U10, InzA_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: prezentacja wyników pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03