- Nazwa przedmiotu:
- Wspomaganie komputerowe prac inżynierskich II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jerzy Kowara, ad., Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS609
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 109 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 11 godz., samodzielne opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń 10 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do kolokwium 10 godz., indywidualna praca z programem: 30 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładach: 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych: 30 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt. ECTS (80 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych: 30 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych 2 godz., samodzielne opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń 10 godz., indywidualna praca z programem: 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie praktycznym: 8 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zasad oraz umiejętność praktycznego wykorzystania inżynierskiej dokumentacji 2D i 3D. Znajomość podstawowych praw i zasad mechaniki ogólnej oraz umiejętność ich zastosowania w badaniu ruchu prostych obiektów technicznych. Umiejętność modelowania prostych układów regulacji.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi zagadnień związanych z wirtualnym prototypowaniem układów mechanicznych i mechatronicznych oraz prowadzeniem analiz kinematycznych i dynamicznych tych układów. Nabycie przez studentów umiejętności wykorzystania profesjonalnego oprogramowania inżynierskiego klasy Multibody Systems (MBS) w modelowaniu i symulacji układów mechanicznych i mechatronicznych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Wprowadzenie do analiz i obliczeń inżynierskich wspomaganych komputerowo z wykorzystaniem metody układów wieloczłonowych (MBS). Struktura oprogramowania MBS (pre i postprocesor, solver) Wprowadzenie do systemów MBS, podział tych systemów. Zadania proste i odwrotne dynamiki. Identyfikacja parametrów modeli, weryfikacja i walidacja oprogramowania. Benchmark weryfikujący oprogramowanie Położenie i orientacja członów w przestrzeni.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Wykorzystanie profesjonalnego oprogramowania inżynierskiego klasy MBS. Modelowanie układów mechanicznych metodą układów wieloczłonowych (MBS), modelowania więzów, oddziaływania pomiędzy członami, wykorzystanie funkcji stanu. Parametryzacja modeli. Prowadzenie analiz kinematycznych i dynamicznych. Wykorzystanie modelu MBS do badań oddziaływania na człowieka, Wykorzystanie modelu MBS do wyznaczenia warunków brzegowych do analiz MES. Przetwarzanie i prezentacja wyników. Ilustracja niektórych tez wykładu.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca: 2 pisemne lub ustne sprawdziany /każdy/ 3 pytania dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych oraz znajomości metodyki prowadzenia badań symulacyjnych, fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych;
Ćwiczenia laboratoryjne: ocena formująca: sprawdzenie poprawnego wykonania wirtualnego modelu i ustny sprawdzian z rozumienia otrzymanych wyników symulacji /dla każdego z 10 ćwiczeń/, fakultatywna ocena podsumowująca: wykonanie 1 lub 2 samodzielnych projektów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Wojtyra M., Frączek J.: Metoda układów wieloczłonowych w dynamice mechanizmów. Ćwiczenia z zastosowaniem programu ADAMS. OWPW, 2007,
2) Frączek J., Wojtyra M.: Kinematyka układów wieloczłonowych. Metody obliczeniowe. WNT, 2008,
Literatura uzupełniająca:
1) Nikravesh P.E.: Computer-Aided Analysis of Mechanical Systems. Prentice Hall, 1988,
2) Haug E.J.: Computer-Aided Kinematics and Dynamics of Mechanical Systems. Volume I: Basic Methods, Allyn and Bacon, 1989,
3) Garcia de Jalon J., Bayo E.: Kinematic and Dynamic Simulation of Multibody Systems. Springer-Verlag, 1994.
- Witryna www przedmiotu:
- www.simt.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę podstawową w zakresie procesu wirtualnego prototypowania układów mechanicznych i mechatronicznych oraz automatycznego generowania równań ruchu
Weryfikacja: forma pisemna lub ustna; ocena formująca: 2 sprawdziany /każdy/ 3 otwarte pytania , wymagana pełna odpowiedź na 2 lub częściowa na 3 pytania, fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych, wymagana pełna odpowiedź na 4 lub częściowa na 6 pytań;
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W11, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W06, InzA_W01, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W02
- Zna techniki modelowania układów wieloczłonowych (MBS) oraz profesjonalne oprogramowanie inzynierskie
Weryfikacja: forma pisemna lub ustna; ocena formująca: 2 sprawdziany /każdy/ 3 otwarte pytania , wymagana pełna odpowiedź na 2 lub częściowa na 3 pytania, fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych, wymagana pełna odpowiedź na 4 lub częściowa na 6 pytań;
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W03
- Rozumie wyniki otrzymanych analiz zna sposoby prezentacji otrzymanych wyników
Weryfikacja: forma pisemna lub ustna; ocena formująca: 2 sprawdziany /każdy/ 3 otwarte pytania , wymagana pełna odpowiedź na 2 lub częściowa na 3 pytania, fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zawierający 6 pytań otwartych, wymagana pełna odpowiedź na 4 lub częściowa na 6 pytań;
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem technik MBS w środowisku modelowania układów mechanicznych
Weryfikacja: ocenie podlega wykonanie wirtualnego modelu i prezentacja otrzymanych wyników symulacji oraz ich rozumienie /wymagane jest otrzymanie 6 pkt z możliwych do uzyskania 10/
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt U02
- Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z wykorzystaniem technik MBS, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: ocenie podlega wykonanie wirtualnego modelu i prezentacja otrzymanych wyników symulacji oraz ich rozumienie /wymagane jest otrzymanie 6 pkt z możliwych do uzyskania 10/
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi odpowiednio określić priorytety dla realizacji przedstawionych zadań
Weryfikacja: ocenie podlega wykonanie wirtualnego modelu i prezentacja otrzymanych wyników symulacji oraz ich rozumienie /wymagane jest otrzymanie 6 pkt z możliwych do uzyskania 10/
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04