Nazwa przedmiotu:
Infrastruktura transportu II
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Kazimierz Towpik, prof. nzw., dr inż. Jacek Kukulski, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS402
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 7 godz., przygotowanie się do zaliczenia 5 godz., wykonanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,5 pkt. ECTS (wykonanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 15 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu infrastruktury transportu
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z zagadnieniami bezpieczeństwa eksploatacji liniowej i punktowej infrastruktury transportu lądowego wraz z oceną skutków oddziaływań obciążeń eksploatacyjnych na obiekty infrastruktury oraz ich otoczenie. Wykład omawia związki między stanem technicznym infrastruktury, a jej zdolnością eksploatacyjną. Omawia również stosowane środki zaradcze, zwiększające bezpieczeństwo eksploatacji. Wykład przeznaczony jest dla studentów, którzy zapoznali się już uprzednio z podstawową wiedzą o technicznej infrastrukturze transportu..
Treści kształcenia:
Charakterystyka konstrukcji nawierzchni, wymiarowanie stosowanych w transporcie, drogowym i lotniczym oraz ich obciążeń eksploatacyjnych. Charakterystyka i diagnostyka konstrukcji nawierzchni transportu szynowego (kolej, metro, tramwaj). Obciążenia eksploatacyjne. Kryteria współdziałania pojazd – nawierzchnia. Dobór elementów nawierzchni. Ocena stanu technicznego nawierzchni szynowych w eksploatacji. Diagnostyka położenia geometrycznego toru. Ocena zużycia i uszkodzeń. Pomiary diagnostyczne, odchyłki dopuszczalne. Diagnostyka techniczna nawierzchni dróg samochodowych i ulic. Metody i kryteria oceny. Wykorzystanie diagnostyki w procesie utrzymania. Nawierzchnie lotniskowe, obciążenia i nośność, wymagania eksploatacyjne. Charakterystyka obiektów infrastruktury żeglugi śródlądowej. Wpływ infrastruktury transportu szynowego na bezpieczeństwo eksploatacji. Obiekty inżynieryjne transportu szynowego i drogowego (mosty, wiadukty, estakady, przepusty). Obciążenia i stany graniczne. Diagnostyka oraz utrzymanie obiektów inżynieryjnych. Tor bezstykowy, specyfika obciążeń, możliwości pomiaru sił i naprężeń, rozkłady sił podłużnych, diagnostyka toru bezstykowego, ocena bezpieczeństwa pracy toru bezstykowego. Ochrona środowiska w transporcie lądowym. Przyczyny powstawania oddziaływań wibroakustycznych i zanieczyszczeń. Prawne i organizacyjne środki ochrony, racjonalizacja projektowania i utrzymania. Rozwiązania infrastrukturalne: ekrany akustyczne, wibroizolacja nawierzchni. Skrzyżowania dróg samochodowych z koleją. Bezpieczeństwo na przejazdach. Rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ruchu.
Metody oceny:
Wykład - zaliczenie część pisemna w formie kilku pytań otwartych (dwa kolokwia + 1 poprawkowe) Ćwiczenia - wykonanie projektu w formie obliczeń i rysunków, zaliczenie ćwiczenia projektowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu. WKiŁ, Warszawa 1997. 2. Gronowicz J. Ochrona środowiska w transporcie lądowym. ITE, Poznań-Radom 2003. 3. Furtak K. Wprowadzenie do projektowania mostów. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 1999. 4. Leśko M. Wybrane zagadnienia diagnostyki nawierzchni drogowych. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1997. 5. Leśko M., Pasek M. Porty lotnicze. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1997. 6. Madej A., Wołowicki W. Mosty betonowe. WkiŁ, Warszawa 1998. Nita P. Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych. WkiŁ, Warszawa 1999. 7. Rozwój infrastruktury transportu. Pod red. K. Wojewódzkiej-Król. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000. 8. Świątecki A., Nita P., Świątecki P. Lotniska. Wydawnictwa Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 1999 9. Towpik K. Utrzymanie nawierzchni kolejowej, WKiŁ, Warszawa 1990. 10.Towpik K. Infrastruktura transportu kolejowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004. 11. Towpik K. Infrastruktura drogi kolejowej. Obciążenia i trwałość nawierzchni. Biblioteka Problemów Eksploatacji. ITE, Warszawa – Radom 2006. 12. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J. Infrastruktura transportu samochodowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006. 13. Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynieryjnych (D2). PKP, Warszawa 2000. 14. Id1 Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. Polskie Linie Kolejowe SA, Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą konstrukcji nawierzchni, wymiarowanie stosowanych w transporcie, drogowym, kolejowym i lotniczym oraz ich obciążeń eksploatacyjnych.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W02
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą doboru elementów nawierzchni, oceny stanu technicznego nawierzchni szynowych w eksploatacji.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W03
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą diagnostyki położenia geometrycznego toru, oceny zużycia i uszkodzeń, pomiarów diagnostycznych, diagnostyki technicznej nawierzchni dróg samochodowych i ulic.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W04
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą nawierzchni lotniskowych, obciążenia i ich nośność, wymagań eksploatacyjnych; charakterystyki obiektów infrastruktury żeglugi śródlądowej.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W05
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą wpływu infrastruktury transportu szynowego na bezpieczeństwo eksploatacji.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W06
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą obiektów inżynieryjnych transportu szynowego i drogowego (mosty, wiadukty, estakady, przepusty).
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W07
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą toru bezstykowego, specyfika obciążeń, możliwości pomiaru sił i naprężeń, rozkłady sił podłużnych, diagnostyki toru bezstykowego, oceny bezpieczeństwa pracy toru bezstykowego.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W08
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą ochrony środowiska w transporcie lądowym; przyczyn powstawania oddziaływań wibroakustycznych i zanieczyszczeń
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W09
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą skrzyżowań dróg samochodowych z koleją, bezpieczeństwa na przejazdach, rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo ruchu.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W10
zna zasady doboru i wymiarowania nawierzchni, drogowej, obliczanie robót ziemnych
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań inżynierskich wykorzystując metody analityczne i symulacyjne
Weryfikacja: Ćwiczenia - zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U19, Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06, T1A_U16, InzA_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: rozmowa ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01