Nazwa przedmiotu:
Fizyka II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Magdalena Seroczyńska,starszy wykładowca, Wydział Fizyki Politechniki Warszawskiej, Zakład Badań Strukturalnych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TR.SIK202
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów z ćwiczeń 8 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 10 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., opracowanie wyników wykonanych eksperymentów 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (32 godziny, w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 2 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (35 godzin, w tym: przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych 10 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., opracowanie wyników wykonanych eksperymentów 10 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiada podstawową wiedzę o zjawiskach i procesach fizycznych w zachodzących w przyrodzie.
Limit liczby studentów:
ćwiczenia: 30 osób, laboratorium: 14 osób
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i interpretacji uzyskanych wyników oraz umiejętności oceny niepewności pomiarowych.
Treści kształcenia:
Laboratorium: metody pomiarowe i opracowania wyników w laboratorium fizyki, laminarny przepływ cieczy, fizyka fal i optyka, wyznaczanie współczynnika lepkości, pomiar długości fal elektromagnetycznych metodami interferencyjnymi, badanie odbicia światła od powierzchni dielektryków, wyznaczanie dyspersji optycznej pryzmatu metodą pomiaru kąta najmniejszego odchylenia, pomiar długości fali świetlnej za pomocą siatki dyfrakcyjnej i spektrometru, fizyka jądrowa: badanie osłabienia promieniowania γ przy przechodzeniu przez materię. ćwiczenia: elektromagnetyzm: wykorzystanie praw Coulomba i Gaussa w elektrostatyce, określanie pojemności kondensatorów, przykładowe zastosowanie prawa Biota-Savarta i prawa Ampere'a, ilustracja indukcji elektromagnetycznej; wprowadzenie do fizyki współczesnej: zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne.
Metody oceny:
Ćwiczenia: 2 kolokwia zawierające po 2 zadania rachunkowe; Laboratorium: na każdych zajęciach obowiązuje kolokwium wstępne, wykonanie pomiarów i ocena niepewności wielkości bezpośrednio mierzonych. Opracowanie pomiarów wraz z oceną niepewności wyników końcowych wykonywane są zwykle w domu i oddawane w formie sprawozdania. Ocena z ćwiczenia laboratoryjnego zależy od wyniku z kolokwium i ze sprawozdania.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Resnick R., Halliday D., Fizyka, PWN, Warszawa 1998; 2) Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa 2012; 3) Bobrowski Cz., Fizyka, PWN, Warszawa 1995; 4) Wnuczak E., Fizyka. Działy wybrane, Wrocław 1995; 5) Szczeniowski Sz., Fizyka doświadczalna. cz. IV - Optyka, cz. V - Fizyka atomowa, PWN, Warszawa 1974; 6) Kittel Ch., Kinght W.D., Ruderman M.A., Mechanika, PWN, Warszawa 1973; 7) Purcell E.M., Elektryczność i magnetyzm, PWN, Warszawa 1974; 8) Orear J., Fizyka, WNT, Warszawa 1992; 9) Encyklopedia fizyki współczesnej, PWN, Warszawa 1983; 10) Jaworski B.M., Dietłaf A.A., Fizyka. Poradnik encyklopedyczny, PWN, Warszawa 1999; 11) Blankiewicz K., Igalson M., Zbiór zadań rachunkowych z fizyki, WPW, Warszawa 1993; 12) Jezierski K., Kołodka B. Sierański K., Fizyka, zadania z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Scripta, Wrocław 2000; 13) Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa 2008.
Witryna www przedmiotu:
www.if.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych zjawisk fizycznych z dziedziny optyki
Weryfikacja: kolokwium wstępne, poprawne przeprowadzenie pomiarów fizycznych, opracowanie sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W02, Tr1A_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02
Efekt W02
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych zjawisk fizycznych z dziedziny mechaniki, fizyki jądrowej
Weryfikacja: kolokwium wstępne, poprawne przeprowadzenie pomiarów fizycznych, opracowanie sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W02, Tr1A_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Ma umiejętność samodzielnego przygotowania się do zajęć laboratoryjnych
Weryfikacja: kolokwium wstępne na zajęciach laboratoryjnych, wymagana znajomość 51% zakresu materiału
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
Potrafi wykorzystać poznane zasady i metody fizyki oraz odpowiednie narzędzia matematyczne do rozwiązywania typowych zadań z elektromagnetyzmu
Weryfikacja: kolokwium na ćwiczeniach audytoryjnych, wymagana znajomość 51% zakresu materiału
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, InzA_U02
Efekt U03
Ma umiejętność przeprowadzania pomiarów wybranych wielkości fizycznych
Weryfikacja: wykonanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi współpracować w zespole laboratoryjnym
Weryfikacja: ocena wspólnie przygotowanego sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt K02
Posiada umiejętność samokształcenia
Weryfikacja: kolokwium wstępne na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01