- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium chemii fizycznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Ewa Dłuska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- IC.IK409
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 45
2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 6
3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 6
4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) 6
5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 6
6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 8
7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 12
Sumaryczne obciążenie studenta pracą 89 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,9 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium45h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Laboratorium: kurs chemii fizycznej (włączając ćwiczenia rachunkowe); wymagane co najmniej zdanie egzaminu lub zaliczenie ćwiczeń rachunkowych w poprzednim semestrze.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- 1. Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami omawianymi na wykładzie chemii fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem równowag fazowych w układach dwu i trój-składnikowych.
2. Zapoznanie studentów z technikami pomiarowymi stosowanymi podczas prowadzenia badań o charakterze doświadczalnym oraz metodami ich interpretacji.
- Treści kształcenia:
- Laboratorium
1. Badanie kinetyki inwersji sacharozy.
2. Wyznaczanie potencjału dyfuzyjnego oraz liczby przenoszenia jonu hydroniowego.
3. Badanie przewodnictwa elektrolitycznego elektrolitów mocnych i słabych.
4. Wyznaczanie krytycznego stężenia micelizacji SDS metodą pomiaru napięcia powierzchniowego.
5. Wyznaczanie średniego współczynnika aktywności elektrolitu przez pomiar SEM ogniwa.
6. Wyznaczanie równowagi fazowej ciecz-para w układzie azeotropowym n-propanol-woda.
7. Wyznaczanie entalpii reakcji zobojętniania metodą kalorymetryczną.
8. Badanie równowagi fazowej ciecz-ciecz w układzie dwuskładnikowym i trójskładnikowym; ciecz-ciało stałe w układzie dwuskładnikowym.
9. Wyznaczanie średniej masy cząsteczkowej polimeru z pomiarów wiskozymetrycznych.
10. Badanie równowagi adsorpcyjnej w układzie ciecz-ciało stałe.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest poprawne przeprowadzenie pomiarów, uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdania oraz terminowe zaliczenie końcowego kolokwium sprawdzającego z obowiązującej do ćwiczenia teorii.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 2003.
2. G.M. Barrow, Chemia Fizyczna, PWN, 1978.
3. R. Miłek, M. Obrębska, M. Podkowińska-Kalita, Chemia fizyczna ćwiczenia laboratoryjne z elementami teorii, OWPW, 1989.
4. K. Pigoń, Z. Ruziewicz, Chemia fizyczna, T1 i 2, PWN, 2005; J. Demichowicz-Pigoniowa, A.Olszowski, Chemia fizyczna: T3, PWN, 2010; T4, PWN, 2013.
5. W. Tomassi, H. Jankowska, Chemia fizyczna, WNT, 1980.
6. W. Ufnalski, Obliczenia fizykochemiczne, OWPW, Warszawa, 1995.
7. A.G. Whittaker, A.R. Mount, M.R. Heal, Chemia fizyczna krótkie wykłady, PWN, 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę przydatną do sporządzania bilansów termodynamicznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt W2
- Ma wiedzę niezbędną do obliczeń złożonych równowag fazowych i chemicznych.
Weryfikacja: kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt W3
- Ma wiedzę niezbędną do sporządzania bilansów masy, składnika i energii z uwzględnieniem zjawisk przenoszenia pędu, masy i energii.
Weryfikacja: kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Posiada umiejetności prowadzenia badań laboratoryjnych procesów fizykochemicznych ze szczególnym uwzglednieniem równowag fazowych
Weryfikacja: przeprowadzenie pomiarów, wykonanie sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U11
- Efekt U2
- Ma umiejętności samokształcenia się.
Weryfikacja: przeprowadzenie pomiarów, wykonanie sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KS1
- rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji
zawodowych i osobistych
Weryfikacja: przeprowadzenie pomiarów, sprawozdanie, kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt KS2
- ma doświadczenie związane z pracą zespołową
Weryfikacja: przeprowadzenie pomiarów, sprawozdanie, kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03