- Nazwa przedmiotu:
  - Laboratorium chemii fizycznej
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr hab. inż. Ewa Dłuska
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Inzynieria Chemiczna i Procesowa
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - IC.IK409
 
    - Semestr nominalny:
  - 4 / rok ak. 2014/2015
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 45 
2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 6 
3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 6 
4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.)  6
5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 6 
6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 8 
7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 12 
Sumaryczne obciążenie studenta pracą 89 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1,9 ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 1,1 ECTS
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład0h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium45h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Laboratorium: kurs chemii fizycznej (włączając ćwiczenia rachunkowe); wymagane co najmniej zdanie egzaminu lub zaliczenie ćwiczeń rachunkowych w poprzednim semestrze.
 
    - Limit liczby studentów:
  - brak
 
    - Cel przedmiotu:
  - 1. Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami omawianymi na wykładzie chemii fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem równowag fazowych w układach dwu i trój-składnikowych.
2. Zapoznanie studentów z technikami pomiarowymi stosowanymi podczas prowadzenia badań o charakterze doświadczalnym oraz metodami ich interpretacji.
 
    - Treści kształcenia:
  - Laboratorium
1. Badanie kinetyki inwersji sacharozy.
2. Wyznaczanie potencjału dyfuzyjnego oraz liczby przenoszenia jonu hydroniowego.
3. Badanie przewodnictwa elektrolitycznego elektrolitów mocnych i słabych.
4. Wyznaczanie krytycznego stężenia micelizacji SDS metodą pomiaru napięcia powierzchniowego. 
5. Wyznaczanie średniego współczynnika aktywności elektrolitu przez pomiar SEM ogniwa. 
6. Wyznaczanie równowagi fazowej ciecz-para w układzie azeotropowym n-propanol-woda.
7. Wyznaczanie entalpii reakcji zobojętniania metodą kalorymetryczną.
8. Badanie równowagi fazowej ciecz-ciecz w układzie dwuskładnikowym i trójskładnikowym; ciecz-ciało stałe w układzie dwuskładnikowym. 
9. Wyznaczanie średniej masy cząsteczkowej polimeru z pomiarów wiskozymetrycznych. 
10. Badanie równowagi adsorpcyjnej w układzie ciecz-ciało stałe.
 
    - Metody oceny:
  - Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest poprawne przeprowadzenie pomiarów, uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdania oraz terminowe zaliczenie końcowego kolokwium sprawdzającego z obowiązującej do ćwiczenia teorii.
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - 1. P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 2003. 
2. G.M. Barrow, Chemia Fizyczna, PWN, 1978. 
3. R. Miłek, M. Obrębska, M. Podkowińska-Kalita, Chemia fizyczna ćwiczenia laboratoryjne z elementami teorii, OWPW, 1989. 
4. K. Pigoń, Z. Ruziewicz, Chemia fizyczna, T1 i 2, PWN, 2005; J. Demichowicz-Pigoniowa, A.Olszowski, Chemia fizyczna: T3, PWN, 2010; T4, PWN, 2013. 
5. W. Tomassi, H. Jankowska, Chemia fizyczna, WNT, 1980. 
6. W. Ufnalski, Obliczenia fizykochemiczne, OWPW, Warszawa, 1995. 
7. A.G. Whittaker, A.R. Mount, M.R. Heal, Chemia fizyczna krótkie wykłady, PWN, 2004.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W1
 
                    - Ma wiedzę przydatną do sporządzania bilansów termodynamicznych.
                        Weryfikacja: Kolokwium pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W05
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04                     
                                    - Efekt W2
 
                    - Ma wiedzę niezbędną do obliczeń złożonych równowag fazowych i chemicznych.
                        Weryfikacja: kolokwium pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04                     
                                    - Efekt W3
 
                    - Ma wiedzę niezbędną do sporządzania bilansów masy, składnika i energii z uwzględnieniem zjawisk przenoszenia pędu, masy i energii.
                        Weryfikacja: kolokwium pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U1
 
                    - Posiada umiejetności prowadzenia badań laboratoryjnych procesów fizykochemicznych ze szczególnym uwzglednieniem równowag fazowych
                        Weryfikacja: przeprowadzenie pomiarów, wykonanie sprawozdania
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U08
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U11                     
                                    - Efekt U2
 
                    - Ma umiejętności samokształcenia się.
                        Weryfikacja: przeprowadzenie pomiarów, wykonanie sprawozdania
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U03
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U05                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt KS1
 
                    - rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji
zawodowych i osobistych
                        Weryfikacja: przeprowadzenie pomiarów, sprawozdanie, kolokwium pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01                     
                                    - Efekt KS2
 
                    - ma doświadczenie związane z pracą zespołową
                        Weryfikacja: przeprowadzenie pomiarów, sprawozdanie, kolokwium pisemne
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K03