- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie dziedzictwem kulturowym
- Koordynator przedmiotu:
- dr Krystyna Gutowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A22_ZDK
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 55 godz.
W tym: 30 godz. - wykład, 15 godz. przygotowania do zaliczenia, 10 godz. napisanie eseju
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Nie ma punktów
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 200
- Cel przedmiotu:
- Ogólnym celem jest przygotowanie absolwentów kierunku administracja do odpowiedzialnego podejmowania decyzji, mających nieodwracalne lub trudnoodwracalne skutki dla środowiska. U podstaw wiedzy o zarządzaniu dziedzictwem kulturowym leży nowoczesna koncepcja zintegrowanej ochrony środowiska naturalnego i kulturowego oraz myślenie o ochronie zabytków w powiązaniu z wykorzystywaniem ich w interesie publicznym. Wykład ma na celu rozwijanie umiejętności dostrzegania politycznych, ideologicznych, ekonomicznych, kulturowych, antropologicznych, społecznych, psychologicznych aspektów stosunku społeczeństw do ich dziedzictwa kulturowego oraz zapoznanie studentów z obowiązującym prawem ochrony zabytków a także dziedzictwa niematerialnego
- Treści kształcenia:
- W trakcie wykladu mogą być omawiane takie zagadnienia jak:
- Znaczenie pojęcia dziedzictwa i innych, z nim związanych, na przykład dobro kultury, zabytek, dziedzictwo kultury, tradycja.
- Wyjaśnienie zakresu dyscypliny nazywanej "zarządzanie dziedzictwem kulturowym" , rozumianej jako nauka o ochronie zabytków i korzystaniu z nich zgodnie z interesem publicznym. Dlaczego należy dziedzictwem zarządzać, a nie wystarczy chronić? Idea zarządzania dziedzictwem kulturowym jako zarządzania zmianą. Zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego we współczesnym świecie
- Zapisy Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 roku oraz innych aktów prawnych (jak np. Konstytucja RP) a także konwencji międzynarodowych. Sposób organizacji służb konserwatorskich w Polsce i w innych krajach.
- Tendencje w doktrynie konserwatorskiej: od Karty Weneckiej do Karty Krakowskiej. Wprowadzenie w historię myśli konserwatorskiej
- Ochrona architektury modernistycznej i okresu socrealizmu jako dziedzictwa wieku XX
- Relacje pomiedzy ochroną dziedzictwa kulturowego oraz ochroną przyrody. Zagadnienia ochrony i prezentacji krajobrazu kulturowego. Pojęcie konserwacji zapobiegawczej środowiska.
- Ślady przeszłości i umiejętność ich odczytywania. Sposoby upamiętniania przeszłości w przestrzeni publicznej. Miasto jako palimpsest i jako system znaków.
- Znaczenie współczesnej turystyki kulturalnej
- Rekonstrukcje wydarzeń historycznych, teatralizacja przeszłości jako sposób doświadczania przeszłości i atrakcja turystyczna.
- Znaczenie autentyczności. Falsyfikaty i kopie. Kulturowa rola kopii. Odbudowa miast, odtwarzanie budynków: czy jest to wytwarzanie zabytków czy nowa architektura?
- Współczesna wrażliwość estetyczna i stosunek do tradycji. Zjawisko estetyzacji przestrzeni publicznej. Disneylandyzacja historycznych dzielnic miasta jako wyraz ludycznych tendencji w kulturze współczesnej. Kicz jako element disneylandyzacji. Piękno fragmentu; piękno patyny; malowniczość
- Iluminacja (oświetlanie zabytków sztucznym swiatłem) – „rzeźbienie światłem”. Opinia środowisk konserwatorskich na temat iluminowania zabytków.
- Problemy własności dziedzictwa kulturowego: w tym zagadnienia kolekcjonerstwa oraz reprywatyzacji zabytków w Polsce. Przeciwdziałanie nielegalnemu obrotowi obiektami dziedzictwa kulturowego. Restytucja, repatriacja i powrót - międzynarodowy kontekst kwestii własności dziedzictwa kulturowego.
- Metody oceny:
- Pisemne kolokwium obejmujące materiał wykładów
Napisanie eseju, ukazującego na materiale zaczerpniętym z codziennego życia (obserwacja własna, informacje i opisy zdarzeń z prasy codziennej, tygodników albo z innych mediów) problem wybrany spośród omawianych na wykładzie.
1. Jeden esej: 5 punktów; 2. Jeden sprawdzian 15 punktów;
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów
3.5 Uzyskał co najmniej 12 punktów
4.0 Uzyskał co najmniej 14 punktów
4.5 Uzyskał co najmniej 16 punktów
5.0 Uzyskał co najmniej 18 punktów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.Krzysztof Kowalski, O istocie dziedzictwa europejskiego - rozważania. Wyd. Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2013
2. Zbigniew Kobyliński, Własność dziedzictwa kulturowego. Warszawa 2009
3. Dziedzictwo kulturowe – konteksty odpowiedzialności, red. K. Gutowska. Warszawa 2003.
4. Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, red. K. Gutowska. Warszawa 2000
5. Gregory Ashworth, Planowanie dziedzictwa. Międzynarodowe Centrum Kultury. Kraków 2015
6. Leksykon prawa ochrony zabytków. 100 podstawowych pojęć.[red:] Kamil Zeidler, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2010.
7.System ochrony zabytków w Polsce – Analiza, diagnoza, propozycje. [red:} B. Szmygin, Wyd. Polski Komitet Narodowy ICOMOS, Biuro Stolecznego Konserwatora Zabytków Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa oraz Politechnika Lubelska. Lublin-Warszawa 2011
8. Prawo ochrony zabytków [red.]: Kamil Zeidler, Wyd. Wolters Kluwer i Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Warszawa-Gdańsk, 2014.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_ZD01
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania dziedzictwem kulturowym i podstawowe zasady tego zarządzania oraz najważniejsze zapisy ustawy o ochronie zabytków i innych aktów prawnych krajowych oraz konwencji międzynarodowych dotyczących ochrony dziedzictwa kulturowego.
Weryfikacja: kolokwium, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_ZD01
- Umie odróżnić pojęcie zabytku od pojęcia dziedzictwa kulturowego oraz zidentyfikować podstawowe wartości dziedzictwa kulturowego.
Weryfikacja: kolokwium
napisanie eseju
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
- Efekt U_ZD02
- Umie zidentyfikować podstawowe zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego
Weryfikacja: kolokwium oraz napisanie eseju
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_ZD03
- Umie odróżnić właściwe i niewłaściwe strategie postępowania w zarządzaniu dziedzictwem kulturowym
Weryfikacja: kolokwium, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_ZD04
- Umie dostrzec i odczytać ślady przeszłości w swoim otoczeniu oraz sformułować założenia do programu ich ochrony
Weryfikacja: kolokwium, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_ZD01
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym w danym środowisku społecznym; jest wrażliwy na różnicę między tym co jest autentyczne i nieautentyczne (np. co jest kopią, simulacrum, fikcją historyczną, rekonstrukcją)
Weryfikacja: kolokwium, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: