- Nazwa przedmiotu:
- HISTORIA SZTUKI I CYWILIZACJI
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. arch.
Jadwiga Roguska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- zaliczenie I semestru z Historia Architektury Powszechnej 1.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Przybliżenie przyszłym architektom zagadnień sztuki i najwybitniejszych osiągnięć artystycznych człowieka w różnych stadiach rozwoju cywilizacji. Pobudzenie wrażliwości na piękno i kształtowanie świadomości wartości dzieł sztuki . Rozwijanie rozumienia dzieła sztuki w jego kulturowym kontekście.
- Treści kształcenia:
- Skondensowany przegląd dziejów sztuki, najważniejszych jej przejawów, kierunków i twórców od czasów najdawniejszych po wiek XX. Sztuka przedstawiana jest w kategoriach ideowych, estetycznych, materiałowych i technicznych; ujmowana jako wyraz aspiracji społeczeństw i świadectwo życia ludzi. Zakres tematyki obejmuje również związki sztuk pięknych: malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego z architekturą, ich rolę w architekturze i przestrzeni zorganizowanej.
- Metody oceny:
- Notatki z wykładów, egzamin
- Egzamin:
- Literatura:
- Literatura:
E.H. Gombrich, O sztuce. Rebis, 2009
M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, Wyd. Arkady, 1987
A. K. Olszewski, Dzieje sztuki polskiej 1890- 1980, Warszawa,1989
Sztuka świata, , Wyd. Arkady, 1989 – 2008
Leksykon cywilizacje, seria Arkady
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się