- Nazwa przedmiotu:
- Fundusze strukturalne i system finansowania projektów Unii Europejskiej
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Eugeniusz Sobczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_FSSF
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach- 30 godzin stacjonarne - 30 godzin niestacjonarne;
Przygotowanie do zajęć- 40 godzin stacjonarne - 40 godzin niestacjonarne;
Czytanie wskazanej literatury- 30 godzin stacjonarne -30 godzin niestacjonarne
Sumaryczne obciążenie pracą studenta- 100 godzin (na studiach stacjonarnych oraz na niestacjonarnych)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 4
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Studenci uczestniczący w wykładzie powinni mieć wiedzę w zakresie makro i mikro ekonomii. Powinni znać podstawowe prawa ekonomiczne, jak też powinni posiadać wiedzę na temat podstawowych kategorii ekonomicznych, które są wykorzystywane do analizy i oceny wzrostu gospodarczego i rozwoju społeczno-gospodarczego.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Dostarczenie wiedzy na temat polityki strukturalnej i polityki spójności UE oraz wywołanie umiejętności w zakresie oceny skutków stosowanego wsparcia regionom i gminom. W rezultacie prowadzonych zajęć-wykładu student będzie posiadał podstawową umiejętność prowadzenia analizy porównawczej i oceny rozwoju realizowanego w regionach i gminach. Studenci zapoznają się z metodologią badań stosowaną przy badaniach nad zrównoważonym-harmonijnym rozwojem jednostek samorządu terytorialnego (JST).
Celem szczegółowym jest dostarczenie wiedzy na temat czynników stymulujących i ograniczających rozwój społeczno-gospodarczy JST. Policentryczność rozwoju oraz centra metropolitalne jako czynniki główne stymulujące rozwój (tzw. efekt rozlewania się rozwoju na gminy położone w obszarze oddziaływania).
- Treści kształcenia:
- 1. Ewolucja polityki spójności oraz główne dylematy w relacji do innych polityk (np. wspólnej polityki rolnej). Kierunki przewidywanych zmian i ich skutki w działaniach rozwojowych krajów członkowskich.
2. Strategia spójności Polski, cele i zadania. Główne zamierzenia rozwojowe Polski oraz regionów w kontekście celów polityki spójności UE.
3. Główne problemy rozwojowe regionów wschodnich (Program Operacyjny Polska Wschodnia). Możliwości i niezbędne działania sprzyjające przyspieszeniu rozwoju regionów zapóźnionych.
4. Główne problemy rozwojowe województwa mazowieckiego oraz RPO, cele i zadania. Rozwój obszarów centralnych oraz polaryzacja rozwojowa, a problem zaniedbań rozwojowych obszarów peryferyjnych w relacji do centrum.
5. Problemy rozwojowe województw zachodnich (woj. pomorskie, zachodniopomorskie, lubuskie, dolnośląskie). Cele i zadania RPO województw zachodnich oraz ich perspektywy rozwojowe w kontekście dostępności funduszy unijnych.
6. Problemy i cele rozwojowe województw wielkopolskiego i śląskiego oraz zagrożenie spowolnieniem rozwoju. RPO tych województw w kontekście problemów i szans rozwojowych.
7. Problemy rozwojowe województw centralnych w kontekście celów RPO. Dostępne fundusze UE a możliwości przyspieszenia rozwoju. Niezbędne cele rozwojowe w przyszłym okresie programowania.
8. Program operacyjny infrastruktura i środowisko, cele, priorytety, działania, projekty i beneficjenci. Warunki przyznawania pomocy oraz poziom wsparcia projektów infrastrukturalnych i poziom wsparcia projektów objętych pomocą publiczną. Zasady rozliczania projektów.
9. Program operacyjny innowacyjna gospodarka, cele, priorytety, działania, uprawnieni beneficjenci i projekty. Warunki i zasady przyznawania pomocy (kwalifikacji wniosków) oraz poziom wsparcia w ramach poszczególnych priorytetów i działań. Zasady rozliczania projektów-koszty (wydatki) kwalifikowane.
10. Program operacyjny kapitał ludzki, cele, priorytety, działania, projekty i beneficjenci. Warunki przyznawania pomocy i poziom wsparcia projektów oraz zasady rozliczania
11.Współpraca międzyregionalna, cele i zasady przyznawania wsparcia. Zarządzanie projektami i rozliczanie.
12. Instytucje zarządzające, pośredniczące i wdrażające programy operacyjne
13. Koszty kwalifikowane Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego. Zasady uznawania kosztów kwalifikowanych oraz dokumentowania.
14. System kontroli projektów realizowanych przy wsparciu funduszy unijnych, z podziałem na kontrolę na poziomie unijnym i krajowym. Zadania komitetów monitorujących oraz audytu zewnętrznego i wewnętrznego.
15. Spójność w rozwoju społeczno-gospodarczym na poziomie Unii Europejskiej, w kontekście realizowanej polityki spójności.
- Metody oceny:
- Zaliczenie na podstawie dwu sprawdzających prac zaliczeniowych, jedno w połowie semestru i drugie na zakończenie wykładu (semestru)- ocena końcowa z przedmiotu będzie średnią arytmetyczną z dwu sprawdzianów
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Student opanował wiedzę w stopniu podstawowym przedstawioną na wykładzie i w rekomendowanej literaturze
3.5 Student opanował wiedzę w stopniu ponadpodstawowym z zakresu wykładu i podstawowej literatury
4.0 Student opanował wiedzę z zakresu wykładu i zalecanej literatury w stopniu dobrym oraz posiadł podstawową umiejętność analizy procesów rozwojowych na poziomie lokalnym i regionalnym
4.5 Student opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym z zakresu wykładu i zalecanej literatury oraz posiadł umiejętność analizy procesów rozwojowych na poziomie lokalnym i regionalnym, jak też wykazuje się umiejętnością wnioskowania odnośnie wyboru projektów współfinansowanych z funduszy unijnych.
5.0 Student opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym z zakresu wykładu i zalecanej literatury oraz posiadł umiejętność analizy procesów rozwojowych na poziomie lokalnym i regionalnym , jak też umiejętnością samodzielnego wnioskowania odnośnie doboru projektów współfinansowanych z funduszy UE
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1.Gawlikowska-Hueckel K., Zielińska-Głębocka A., Integracja Europejska, od jednolitego rynku do unii walutowej, Wydawnictwo Branta, Bydgoszcz, 2005.
2.Eugeniusz Sobczak, Wykorzystanie funduszy unijnych a spójność społeczno-ekonomiczna w rozwoju regionów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1.Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka/Inteligentny Rozwój,
2.Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma wiedzę dotyczącą głównych teorii i metod badawczych z zakresu polityki spójności i polityki regionalnej realizowanej w Unii Europejskiej oraz instrumentów ich realizacji, a także rozeznanie w najnowszych publikacjach z zakresu tematyki przedmiotu
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z zakresu funduszy strukturalnych, ich celów i zadań, polityki spójności UE, konstrukcji programów operacyjnych (PO), zasad wsparcia projektów, kosztów kwalifikowanych .
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
- Efekt W_02
- Ma pogłębioną wiedzę na temat konkurencyjności i innowacyjności gospodarek oraz przedsiębiorstw, jak również polityki UE w tym zakresie.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z zakresu funduszy strukturalnych, ich celów i zadań, polityki spójności UE, konstrukcji programów operacyjnych (PO), zasad wsparcia projektów, kosztów kwalifikowanych .
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Umie analizować procesy społeczno-gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju w skali lokalnej i regionalnej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z zakresu spójności w rozwoju regionów, powiatów (jako zbioru gmin) jak też zgodności celów PO z osiąganymi rezultatami w rozwoju regionów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
- Efekt U_02
- Umie projektować rozwiązania złożonych problemów w skali lokalnej i regionalnej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z zakresu spójności w rozwoju regionów, powiatów (jako zbioru gmin) jak też zgodności celów PO z osiąganymi rezultatami w rozwoju regionów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
- Efekt U_03
- Ma umiejętność formułowania opinii dotyczących społecznych uwarunkowań procesów gospodarczych oraz wskazywania niezbędnych zmian, w zakresie rozwoju lokalnego i regionalnego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z zakresu spójności w rozwoju regionów, powiatów (jako zbioru gmin) jak też zgodności celów PO z osiąganymi rezultatami w rozwoju regionów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma zdolność skutecznego komunikowania się z otoczeniem w obszarze polityki lokalnej i regionalnej oraz funduszy strukturalnych UE.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne sprawdzające podstawowe umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów w rozwoju lokalnym i regionalnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03
- Efekt K_02
- Ma świadomość potrzeby wspierania przedsiębiorczości a także konieczności rozwiązywania problemów rozwoju społeczno-gospodarczego w skali lokalnej i regionalnej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne sprawdzające podstawowe umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów w rozwoju lokalnym i regionalnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07