Nazwa przedmiotu:
Budowa Rakiet
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Cezary Galiński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS628
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład - 15h, lektura polecanej literatury 10h, przygotowanie do kolokwium 5h. RAZEM 30h = 1ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Astronautyka, Mechanika ogólna, Mechanika płynów, Aerodynamika, Mechanika lotu, Materiały, Wytrzymałość materiałów, Budowa i Projektowanie Obiektów Latających, Zespoły napedowe, Systemy pokładowe
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z konstrukcją podstawowych podzespołów rakiet.
Treści kształcenia:
Historia rozwoju rozwiązań technicznych stosowanych w budowie rakiet. Konstrukcja prostej rakiety badawczej z silnikiem na stały materiał pedny. Podzespoły rakiety nosnej z napędem na ciekły materiał pedny: struktura, instalacja paliwowa, systemy sterujące lotem, instalacja środowiskowa, instalacje hydrauliczna, pneumatyczna i elektryczna, instalacja pomiarowa i telemetryczna, instalacja samozniszczenia, systemy separacji stopni. Integracja ładunku płatnego. Obciążenia rakiet. Drgania rakiet.
Metody oceny:
Kolokwium
Egzamin:
nie
Literatura:
J. Walczewski "Polskie rakiety badawcze", Saturn V flight manual, Saturn V news reference, Technical information summary Apollo-11 (AS-506), Technical information summary (AS-501), Saturn V Stage I (S-IC) Overview, Saturn V – Design Considerations & Launch Issues, http://www.apollosaturn.com/saturnv.htm, Young A., „The Saturn-V F-1 Engine. Powering Apollo into History”, Arianespace „Ariane 5 User’s Manual”, Lockheed Martin „Atlas Launch System Mission Planner’s Guide”, ULA „Delta II Payload Planner’s Guide”, ULA „Delta IV Payload Planner’s Guide”, ILS „Proton Launch System mission Planner’s Guide”, Brown C. D. „Elements of Spacecraft Design”, S. J. Isakowitz "International Reference Guide to Space Launch Systems", W.E. Hammond "Design Methodologies for Space Transportation Systems", W. E. Hammond "Space Transportation: a System Approachto Analysis and Design", Meyer R. X. „Elements of space technology for aerospace engineers”, Tumino G. „The IXV Project”, ESA, Bement L.J., Neubert V.H. „Development of Low-Shock Pyrotechnic Separation Nuts”, Castro-Cedano M., Seeholzer T. L., Smith F.Z., Politi M.A., Steffes P.R. „Applications Catalog of Pyrotechnically Actuated Devices/Systems”, Runyan H.L. „Simulation of Structural Dynamics of Space Vehicles During Launch", Kachadourian G. „A Summary of Spacecraft Loads Data from Four Titan Centaur Launch Vehicle Flights”, Price J.M. „Atmospheric Definition for Shuttle Aerothermodynamic Investigations”, Springer A.M., Pokora D.C. „Aerodynamic Characteristics of the National Launch System (NLS) 11/2 Stage Launch Vehicle".
Witryna www przedmiotu:
http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/brakiet
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NS628_W1
Student zna podstawowe podzespoły rakiety
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt NS628_W2
Student zna historię rozwoju rozwiązań technicznych stosowanych w budowie rakiet
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NS628_U1
Student potrafi zaprojektować architekturę rakiety
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U17, LiK1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt NS628_K1
Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia lotów kosmicznych dla cywilizacji oraz ich wpływu na środowisko naturalne
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02