- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość w praktyce
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Stawicka
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- NOB22
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem (zajęcia) - 30h
Godziny kontaktowe z nauczycielem (konsultacje) - 2h
Przygotowanie do zajęć -2h
Przygotowanie pracy własnej- 18h
Przygotowanie do sprawdzianu - 6h
SUMA: 58h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie określono wymagań wstępnych.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Cele przedmiotu:
C1. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu przedsiębiorczości.
C2. Zapoznanie się z typami przedsiębiorstw oraz sektorami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
C3. Zapoznanie się z podstawami formami organizacyjno-prawnymi oraz systemem podatkowym dotyczącym potrzebnych przedsiębiorcy.
C4 Zdobycie wiedzy o podstawowych aspektach dotyczących prawa pracy, praw pracowniczych oraz obowiązków przedsiębiorcy w zakresie systemu ubezpieczeń społecznych.
C5. Zdobycie umiejętności w zakresie przygotowywania biznesplanu organizowanej działalności gospodarczej.
C6. Uświadomienie wagi strategicznego myślenia i strategii konkurencyjności w podejmowaniu przedsięwzięć biznesowych.
Efekty kształcenia (wiedza)
EW1 – Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
EW2 – Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej.
Efekty kształcenia (umiejętności)
EU1 – Student potrafi pozyskiwać informacje w zakresie ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, potrafi je integrować, dokonywać ich interpretacji, a także formułować i uzasadniać opinie.
Efekty kształcenia (kompetencje społeczne)
EK1 – Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować proces uczenia się innych osób.
EK2 – Student ma świadomość ważności i rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
EK3 – Student ma świadomość ważności współdziałania i pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról.
EK4 – Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
EK5 – Student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć dotyczących techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej.
- Treści kształcenia:
- 1. Istota przedsiębiorstwa i jego działalności.
2. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
3. Cele i funkcje zarządzania działalnością gospodarczą przedsiębiorstwa.
4. Procesy innowacyjne w przedsiębiorstwie.
5. Potencjał i kapitał w przedsiębiorstwie.
6. Gospodarowanie majątkiem trwałym i obrotowym w przedsiębiorstwie.
7. Organizacja działalności marketingowej przedsiębiorstwa.
8. Biznesplan – istota, funkcja i cele sporządzania biznesplanów.
9. Struktura i elementy składowe biznesplanu. Zasady metodycznego przygotowania biznesplanu.
10. Globalizacja przedsiębiorstwa.
11. Prezentacja prac własnych – biznes planów.
12.Sprawdzian.
- Metody oceny:
- Metody oceny (F – formująca, P – podsumowująca)
Fs – ocena formująca ze sprawdzianu pisemnego,
Fw – ocena formująca za pracę własną,
P – ocena podsumowująca, wystawiana na podstawie ocen formujących.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa
1. Targalski J.,(red. nauk.), Przedsiębiorczość i zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa 2014
2. Oniszczuk-Jastrząbek A., Przedsiębiorczość w budowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytety Gdańskiego, Gdańsk 2013
3. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S., Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania. PWE Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca
1. Olszewska B., Czarnecki M., Piwoni-Krzeszowska E., (red. nauk.), Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2013
2. Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne sp. z o.o., Warszawa 2010
3. Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004
4.Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NW146_W1
- Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, praca własna - przygotowanie biznesplanu
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W20, LiK1_W21, LiK1_W23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
- Efekt NW146_W2
- Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, praca własna - przygotowanie biznesplanu
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W20, LiK1_W21, LiK1_W23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NW146_U1
- Student potrafi pozyskiwać informacje w zakresie ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, potrafi je integrować, dokonywać ich interpretacji, a także formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: praca własna - przygotowanie biznesplanu
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U01, LiK1_U05, LiK1_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Prezentacja prac własnych – biznesplanów.
- Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować proces uczenia się innych osób.
Weryfikacja: NW146_K1
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt Sprawdzian pisemny, praca własna - przygotowanie biznesplanu
- Student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć dotyczących techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: NW146_K5
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07
- Efekt praca własna - przygotowanie biznesplanu
- Student ma świadomość ważności współdziałania i pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról.
Weryfikacja: NW146_K3
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04