- Nazwa przedmiotu:
- Filozofia wobec problemów współczesności
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Jan Zubelewicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- ML.NW140
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych: 30 godz., w tym
a) wykład - 30 godz.
2) Praca własna studenta: 20 godz., w tym
a) 3 godz. - przygotowanie się do wykładów,
b) 17 godz. - przygotowanie się studenta do 2 kolokwiów.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - liczba godz. kontaktowych 30, w tym
a) wykład 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Limit liczby studentów - 150
- Cel przedmiotu:
- C1. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z filozofii, etyki.
C2. Zdobycie wiedzy o filozoficzno-społecznych uwarunkowaniach działalności inżynierskiej.
C3. Zdobycie umiejętności w zakresie interpretowania zjawisk w zakresie filozoficzno-społecznych aspektów działalności inżynierskiej.
C4. Zdobycie kompetencji w sprawie uświadomienia wielkiej wagi środków masowego przekazu, ich roli pozytywnej i negatywnej
C5 . Zdobycie kompetencji w sprawie uświadomienia roli społecznej absolwenta uczelni technicznej i rangi edukacji w życiu społecznym
- Treści kształcenia:
- 1. Ogólna charakterystyka filozofii. Działy filozofii.
2. Etyka jako filozofia praktyczna. Stanowiska etyczne. Cnoty kardynalne.
3. Sztuka i jej rola w życiu społecznym
4. Kim jest człowiek? Przegląd wybranych koncepcji podejmujących ten problem .
5. Dwie strony cywilizacji Zachodu.
6. Znaczenie chrześcijaństwa w cywilizacji Zachodu.
7. Kultura duchowa a kara śmierci, eutanazja, eksperymenty na embrionach ludzkich, klonowanie, zapłodnienie in vitro, aborcja.
8 Kultura duchowa a hedonizm, egalitaryzm, etatyzacja życia, desakralizacja świata.
9. Rozwój technologiczny a środowisko i kultura duchowa. Nadzieje i zagrożenia związane z rozwojem technologicznym.
10. Kierunki antytechniczne: romantyzm, luddyzm, ruch ekologiczny
11. Dwa typy szkoły. Rola społeczna inteligencji technicznej.
12. Kształcenie permanentne jako wyzwanie dla współczesnego świata.
13. Dziennikarz – wyraziciel opinii czy najemnik słowa. Czy dziennikarze stanowią czwartą władzę? O środkach masowego przekazu.
- Metody oceny:
- Dwa sprawdziany
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Robert Spaeman Podstawowe pojęcia moralne, tłum. J. Merecki, P. Mikulska, RW KUL, Lublin 2000 (wybrany fragment).
2. Val Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, tł. Z. Kasprzyk, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011 (wybrany fragment)
3. Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość? red. J. Mazur, A. Małecka, K. Sobstyl, UMCS, Lublin 2007 (wybrany fragment).
4. Zbigniew Musiał, Bogusław Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota. Przyczynek do filozofii człowieka, Komorów 2010 (wybrany fragment).
5. Maciej Iłowiecki, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Gaudium, Lublin 2009 (wybrany fragment).
6. Jan Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, (wybrany fragment).
7. Bogusław Wolniewicz, Z pedagogiki wyższej, w: Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, red. U. Schrade, OW PW, Warszawa 2010 (wybrany fragment).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NW140_W01
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia filozoficzno-społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NW140_U01
- Potrafi interpretować informacje w zakresie filozoficzno-społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U01, LiK1_U05, LiK1_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ML.NW140_K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt ML.NW140_K02
- Ma świadomość wagi filozoficzno-społecznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt ML.NW140_K03
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K03, LiK1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07
- Efekt ML.NW140_K04
- Ma świadomość roli społecznej środków masowego przekazu, potrafi dostrzec ich pozytywną i negatywną funkcję
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07
- Efekt ML.NW140_K05
-
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K03, LiK1_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K03, T1A_K04