- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie procesami dyskretnymi
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wieńczysław Kościelny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt225h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana znajomość zagadnień z zakresu podstaw automatyki.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność identyfikacji problemu automatyzacji w zakresie procesów dyskretnych, oceny metodyki doboru środków technicznych i realizacji sterowania.
- Treści kształcenia:
- 1. Układy kombinacyjne. 2. Układy asynchroniczne. 3. Układy synchroniczne. 4. Układy mikroprogramowalne. 5. Systemy współbieżne.
- Metody oceny:
- Na podstawie oceny pracy w ramach laboratorium, egzaminu (na specjalnościach Automatyka i Informatyka Przemysłowa), a na specjalności Robotyka na podstawie kolokwium
- Egzamin:
- Literatura:
- - Barczyk J.: Automatyzacja procesów dyskretnych. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2003;
- Kościelny W.: Podstawy automatyki, część II. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 1984;
- Kowalowski H. i inni: Automatyzacja dyskretnych procesów przemysłowych. WNT, Warszawa 1984;
- Mikulczyński T., Samsonowicz Z.: Automatyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych. WNT, Warszawa 1997;
- Misiurewicz P.: Podstawy techniki cyfrowej. WNT, Warszawa 1982;
- Świder J., Wszołek G.: Metodyczny zbiór zadań laboratoryjnych i projektowych ze sterowania procesami technologicznymi. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2003;
- Traczyk W.: Układy cyfrowe automatyki. WNT, Warszawa 1974;
- Zieliński C.: Podstawy projektowania układów cyfrowych. PWN, Warszawa, 2003
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt SPD_W01
- Posiada wiedzę praktyczną w zakresie oceny problemów automatyzacji procesów dyskretnych i metodyki rozwiązywania tych problemów
Weryfikacja: Na podstawie oceny pracy w ramach laboratorium, egzaminu (na specjalnościach Automatyka i Informatyka Przemysłowa), a na specjalności Robotyka na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt SPD_U01
- Umiejętność wyboru techniki i realizacji problemów związanych z automatyzacją procesów dyskretnych
Weryfikacja: Na podstawie oceny pracy w ramach laboratorium, egzaminu (na specjalnościach Automatyka i Informatyka Przemysłowa), a na specjalności Robotyka na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt SPD_K01
- Ma świadomość konieczności automatyzacji jako warunku rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego
Weryfikacja: Na podstawie oceny pracy w ramach laboratorium, egzaminu (na specjalnościach Automatyka i Informatyka Przemysłowa), a na specjalności Robotyka na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SPD_W01
- Teoretyczne aspekty funkcjonowania i projektowania układów sterowania układów sterowania procesami dyskretnymi
Weryfikacja: Na podstawie oceny pracy w ramach laboratorium, egzaminu (na specjalnościach Automatyka i Informatyka Przemysłowa), a na specjalności Robotyka na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W10, K_W11, K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SPD_U01
- Umiejętność rozpoznawania problemów automatyzacji procesów dyskretnych i zaproponowania etodyki rozwiązania problemu.
Weryfikacja: Na podstawie oceny pracy w ramach laboratorium, egzaminu (na specjalnościach Automatyka i Informatyka Przemysłowa), a na specjalności Robotyka na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SPD_K01
- Potrafi organizować pracę zespołową i pracować w zespole
Weryfikacja: Na podstawie oceny pracy w ramach laboratorium, egzaminu (na specjalnościach Automatyka i Informatyka Przemysłowa), a na specjalności Robotyka na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K02, T1A_K07