- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie procesów ciągłych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Jerzy Kurek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- SPC
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka, Podstawy Automatyki.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność projektowania ciągłych i dyskretnych układów regulacji procesami ciągłymi ze sprzężeniem od wyjścia lub stanu układu.
- Treści kształcenia:
- Układy z czasem ciągłym, Układy z czasem dyskretnym. Algorytmy regulacji. Struktury układu regulacji.
- Metody oceny:
- Wykład - egzamin. Ćwiczenia – na podstawie kolokwiów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Ogata K., Metody przestrzeni stanów w teorii sterowania, WNT, 1974.
2. Ackerman J., Regulacja impulsowa, WNT, 1976.
3. Douglas J. M., Dynamika i sterowanie procesów. Analiza układów dynamicznych, WNT, 1976.
4. Douglas J. M., Dynamika i sterowanie procesów. Synteza układów sterowania, WNT, 1976.
5. Tatjewski P., Sterowanie zaawansowane obiektów przemysłowych, Struktury i algorytmy, Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- .
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SPC_W01
- Projektowanie prostego układu regulacji z czasem dyskretnym
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SPC_U01
- Analiza stabilności układu liniowego z czasem dyskretnym
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U16, K_U17, K_U23, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
- Efekt SPC_U02
- Projektowanie układu regulacji w przestrzeni stanu
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U16, K_U17, K_U23, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
- Efekt SPC_U03
- Projektowanie obserwatora stanu układu
Weryfikacja: Kolokium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U16, K_U17, K_U23, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PSM_K01
- Rozumie, że specjalista musi posiadać konkretną wiedzę
Weryfikacja: Omawianie wyników studiów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01