- Nazwa przedmiotu:
- Urządzenia wykonawcze automatyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jerzy Szaciłł-Kosowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- UWA
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład:15godz. Laboratorium:15 godz. Przygotowanie do kolokwiów 10godz. Przygotowanie do laboratorium: 10 godz. Opracowanie sprawozdań: 5 godz. Suma : 55 godzin (2 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład: 15g. Laboratorium: 15g. Suma 30 g. ( 1 ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu elektrotechniki, mechaniki płynów, automatyki procesów ciągłych i automatyki przemysłowej.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Znajomość zasad projektowania, uruchamiania i prawidłowej eksploatacji urządzeń wykonawczych stosowanych do regulacji procesów ciągłych. Podane przykłady umożliwią wykorzystanie pewnych wzorców dla projektanta.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe elementy urządzeń: napędowy i nastawczy. Sygnały, zwiększanie mocy. Przykłady elementów napędowych (elektrycznych, pneuma-tycznych, hydraulicznych) i nastawczych (dławieniowych oraz o regulowanej wydajności. Charakterystyki statyczne: konstrukcyjne (liniowe, stałoprocentowe) i przepływowe. Właściwości dynamiczne zespołu napęd – zawór. Współ-czynniki KV i CV zaworu i sieci. Przepływy zadławione: gazów i par oraz ich ograniczenia: prędkość krytyczna i krytyczny spadek ciśnienia. Krytyczne warunki przepływu cieczy: zjawiska kawitacji i flashingu. Elementy pneumatyczne : rodzaje , właściwości funkcjonalne, cechy eks-ploatacyjne, przykłady rozwiązań konstrukcyjnych. Kryteria wyboru napędu. Elektryczne elementy napędowe: właściwości użytkowe napędów. Maszyny elektryczne stosowane w układach automatyki, silniki prądu stałego, silniki indukcyjne, krokowe i ich właściwości oraz obszar zastosowań i podstawowe układy sterowania. Przetwornice częstotliwości: właściwości, podstawowe zastosowania. Dobór przetwornicy do pracy z silnikiem klatkowym przy różnych obciążeniach. Zasady eksploatacji i zabezpieczeń przy rozruchu, pracy ciągłej, przerywanej i hamowaniu. Funkcje komunikacyjne, regulacyjne i diagnostyczne. Wybrane aspekty konstrukcyjne ustawników mikroprocesorowych. Programowe możliwości kształtowania charakterystyki statycznej urządzenia wykonawczego przez ustawnik
- Metody oceny:
- punktacja z 2 kolokwiów (waga 0,5 i 0,2) i 5 ćwiczeń (waga 0,3)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- J. Koj, J. Stelmach, M. Zaremba: Projektowanie przemysłowych układów automatycznej regulacji. Skrypt WPW, 1977. B. Chorowski, M. Werszko: Mechaniczne urządzenia automatyki. WNT, 1985 Zawory regulacyjne. Energetyka i ciężkie warunki pracy. Wydawnictwo Fisher Controls, 1997 Norma PN-EN 60534 : Przemysłowe zawory regulacyjne. Wydajność przepływowa Z. Bajorek: Maszyny elektryczne. WNT, 1980 H. Kowalowski: Maszyny i napęd elektryczny. PWN, 1981
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt UWA_W01
- Zna budowę, własnoci i charakterystyczne cech elementów składowych urządzeń wykonawczych. Zna zasady uruchamiania i prawidłowej eksploatacji urzadzeń wykonawczych stosowanych w układach regulacji i sterowania.
Weryfikacja: kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt UWA_U01
- Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do zadań projektowych w obszarze urządzeń wykonawczych automatyki, posiadaumiejętność właściwej eksploatacji urzadzeń
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne i zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07, T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt UWA_K01
- Wpisz opisPotrafi zrealizować zadania laboratoryjne i projektowe pracując w zespole
Weryfikacja: ocena pracy zespołowej np w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05