- Nazwa przedmiotu:
- Układy dynamiczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Janina Kotus
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- M2UDY
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach: 15x2=30 godz.
Udział w ćwiczeniach 15X2=30 godz.
Przygotowanie do wykładów, przejrzenie materiałów, dodatkowej literatury 20 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń 15 godz.
Przygotowania projektów 30 godz.
Udział w konsultacjach 5 godz.
Przygotowanie do egzaminu z zadań 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu z teorii 10 godz.
Łącznie 150 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza matematyczna 1-3, Analiza zespolona 1, Równania różniczkowe zwyczajne.
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Znajomość rachunku różniczkowego i całkowego funkcji rzeczywistych jednej zmiennej.
- Treści kształcenia:
- 1. Badanie lokalnej dynamiki:
- Twierdzenie Grobmana-Hartmana o linearyzacji.
- Twierdzenie Hadamarda - Perrona o istnieniu lokalnych
rozmaitości niezmienniczych stabilnych i niestabilnych.
2. Nietrywialne zbiory hiperboliczne.
3. Dynamika symboliczna.
4. Strukturalna stabilność
5. Bifurkacja siodło-węzeł, bifurkacja podwajania okresu.
6. Nieskończony ciąg bifurkacji Feingenbauma.
7. Zbiór Mandelbrota.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje się na podstawie wyników kolokwiów przeprowadzanych w czasie semestru oraz aktywności na zajęciach. Egzamin pisemny dwuczęściowy:
1. zadania , 2. teoria.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- W. Szlenk, Wstęp do teorii gładkich układów dynamicznych, PWN 1982.
R. C. Robinson, Dynamical systems : stability, symbolic dynamics, and chaos, 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt UDY_W01
- Zna klasyfikację punktów okresowych, lokalną dynamikę w ich otoczeniu oraz przykłady nie- trywialnych zbiorów hiperbolicznych. Zna warunki konieczne i dostateczne do strukturalnej stabilności niskowymiarowych układów dynamicznych.
Weryfikacja: Egzamin - teoria
Powiązane efekty kierunkowe:
MNT_W17
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_W01
- Efekt UDY_W02
- Zna podstawowe bifurkacje: siodło węzeł i podwajania okresu oraz klasy układów dyskretnych w których zachodzą wymienione bifurkacje.
Weryfikacja: Egzamin- Teoria
Powiązane efekty kierunkowe:
MNT_W16
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_W01, X2A_W02
- Efekt UDY_W03
- Zna rodzinę logistyczną w której zachodzi nieskończony ciąg bifurkacji podwajania okresu zwany bifurkacją Feingenbauma. Zna definicję i własności zbioru Mandelbrota.
Weryfikacja: Egzamin- Teoria
Powiązane efekty kierunkowe:
MNT_W18
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_W02, X2A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt UDY_U01
- Potrafi metodami analitycznymi lub przy wsparciu komputera zidentyfikować bifurkacje i przeanalizować zmiany portretów fazowych w efekcie zaburzeń lokalnych i globalnych.
Weryfikacja: Projekt na zaliczenie ćwiczeń. Egzamin zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
MNT_U17
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_U01, X2A_U02, X2A_U04, X2A_U05
- Efekt UDY_U02
- Umie kodować dynamikę w terminach dynamiki symbolicznej.
Weryfikacja: Egzamin zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
MNT_U16
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_U01, X2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt UDY_K01
- Rozumie potrzebę i istotę zdobywania wiedzy i umie organizować jej zdobywanie.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
MNT_K02
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_K01, X2A_K03, X2A_K05