- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. Andrzej Kaczyński, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISIKU-IZP-3201
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: 16 godz.
Zapoznanie się z literaturą: 10 godz.
Ćwiczenia: 24 godz.
Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
Razem: 70 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia45h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagane przedmioty poprzedzające
Elementy algebry liniowej z geometrią i rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej (sem. I).
Podstawy analizy matematycznej (sem. II)
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Podanie i ilustracja materiału z następujących działów matematyki wyższej:
- rachunek całkowy funkcji wielu zmiennych, elementy teorii pola
- szeregi liczbowe i funkcyjne
- Treści kształcenia:
- Bloki tematyczne (treści)
Rachunek całkowy funkcji wielu zmiennych. Miara Jordana - konstrukcja, własności. Uwagi o długości łuku i polu płata. Definicja ogólna (ciągowa) całki Riemanna, rodzaje całek, podstawowe własności całek. Całki podwójne i potrójne – obliczanie, twierdzenia o zamianie zmiennych. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe – obliczanie. Zastosowania geometryczne i mechaniczne całek.
Elementy teorii pola. Pola skalarne i wektorowe, podstawowe operacje (gradient, dywergencja, rotacja). Twierdzenia: Gaussa-Ostrogradskiego i Stokesa (Greena), wnioski, zastosowania.
Szeregi. Szeregi liczbowe – definicja, zbieżność i rozbieżność, podstawowe kryteria, przykłady.
Szeregi funkcyjne – definicja, zbieżność punktowa i jednostajna, własności funkcyjne sumy.
Szeregi potęgowe – definicja, własności, promień zbieżności. Rozwinięcia funkcji w szeregi Maclaurina (Taylora), przykłady, zastosowania.
Szeregi Fouriera – definicja, wzory Eulera-Fouriera, rozwijanie funkcji w szereg trygonometryczny Fouriera; przykłady.
- Metody oceny:
- egzamin z wykładu, zaliczenie ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. A. M. Kaczyński: Podstawy analizy matematycznej. Rachunek całkowy. Szeregi. Tom 2. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Wyd. 2 popr., 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- https://moodle.is.pw.edu.pl/moodle/
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt IS_W21
- Posiada podstawową wiedzę z podstaw rachunku całkowego funkcji wielu zmiennych rzeczywistych i szeregów
Weryfikacja: kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt IS-U23
- Umie posługiwać się narzędziami analizy matematycznej (całek wielokrotnych, szeregów) do analizowania problemów pojawiających się w inżynierii środowiska
Weryfikacja: kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt IS_K07
- Docenia znaczenie poznanych metod analizy matematycznej do rozwiązywanie niektórych problemów związanych z inżynierią środowiska
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: