- Nazwa przedmiotu:
- Projekt zespołowy
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Jarosław Legierski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-IN000-ISP-0040
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 55 h; w tym
a) obecność na wykładach – 15 h
b) obecność na zajęciach projektowych – 15 h
c) konsultacje – 10 h
2. praca własna studenta – 80 h; w tym
a) przygotowanie do zajęć projektowych – 10 h,
b) napisanie aplikacji, uruchomienie, testowanie (poza labora-torium) – 50 h – jest to podstawa pracy inżynierskiej
c) przygotowanie dokumentacji (jest ona podstawą części pisemnej pracy inżynierskiej) – 20 h
Razem 135 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 15 h
2. obecność na zajęciach projektowych – 15 h
3. konsultacje z promotorem pracy inżynierskiej – 10 h
Razem 40 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na zajęciach projektowych – 15 h
2. przygotowanie do zajęć projektowych – 15 h
3. napisanie aplikacji, uruchomienie, testowanie (poza laboratorium) – 50 h
4. przygotowanie dokumentacji – 20 h
Razem 100 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Inżynieria oprogramowania 1 i 2
Programowanie 1, 2 i 3, Programowanie w środowisku graficznym
Programowanie aplikacji wielowarstwowych
- Limit liczby studentów:
- Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15-24 os/grupa
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest utrwalenie zasad przemysłowego tworzenia aplikacji (praca zespołowa), pomoc przy tworzeniu projektu dyplo-mowego oraz doskonalenie umiejętności tworzenia oprogramowania. Po ukończeniu kursu studenci powinni:
- posiadać wiedzę wystarczającą do tworzeniu prostych aplikacji (do 2 000 linii kodu) w niedużym zespole (2 – 3 osoby);
- powinni umieć wybrać odpowiedni model tworzenie aplikacji;
- umieć - w ramach zespołu - dokonać podziału zadań na poszczególne osoby;
- umieć stworzyć harmonogram realizacji pracy;
- umieć napisać i przetestować stworzoną przez siebie aplikację;
- mieć przygotowaną (w 90%) aplikację będąca podstawą inżynierskiego projektu dyplomowego
- Treści kształcenia:
- Utrwalenie zasad przemysłowego tworzenia aplika-cji/programu/systemu. Doskonalenie umiejętności tworzenia opro-gramowania, podczas tworzenia aplikacji w niedużym zespole (2 – 3 osoby).
Przeprowadzanie testów jednostkowych i testów integracyjnych (w ramach kodu programu).
Tworzenie zestawu dokumentacji: harmonogram prac; specyfikacja wymagań (dokumentacja biznesowa); dokumentacja architektoniczna; dokumentacja techniczna; plan testów akceptacyjnych; instrukcja obsługi, rejestr zmian.
- Metody oceny:
- Test na ostatnim wykładzie – od 0 do 30 pkt. (część A), zajęcia projek-towe – od 0 do 30 pkt (część B), przygotowanie w terminie aplikacji (początek stycznia) – 40 pkt, po terminie 0 pkt (część C). Studenci mają możliwość oddania każdej części z tygodniowym opóźnieniem. Jeden raz mogą się spóźnić bez konsekwencji za każdym następnym otrzymują odpowiednio mniej punktów.
Ocena końcowa wynika z sumy A + B + C: 51-60 pkt – dostateczny, 61-70 pkt – trzy i pół, 71-80 pkt – dobry, 81-90 pkt – cztery i pół, od 91 pkt – bardzo dobry.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. I. Sommerville Inżynieria Oprogramowania, 2003
2. J. Górski. Inżynieria Oprogramowania w projekcie informatycznym. Mikom, 1999.
3. J. Robertson, S. Robertson. Pełna analiza systemowa. WNT, 1999.
Dodatkowa literatura/źródła danych dobierane są indywidualnie i zależą od tematyki wykonywanych projektów
- Witryna www przedmiotu:
- e.mini.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma podstawową wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych
Weryfikacja: test, ocena wykonanej aplikacji i dokumentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06
- Efekt W02
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11, K_W12, K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W07, T1A_W07
- Efekt W03
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością, w tym podstawową wiedzę nt. standardów (np. ISO 9000-3, CMMi, itp.)
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi stworzyć model prostego systemu
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U16
- Efekt U02
- Ma umiejętność projektowania prostych systemów informatycznych
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U16
- Efekt U03
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U30
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
- Efekt U04
- Potrafi wykonać prostą analizę sposobu funkcjonowania systemu informatycznego i ocenić istniejące rozwiązania informatyczne, przynajmniej w odniesieniu do ich cech funkcjonalnych
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U27
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13
- Efekt U05
- Ma umiejętność przeprowadzania testów funkcjonalnych
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków, w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04
- Efekt K02
- Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów informatycznych, które doprowadziły do poważnych strat finansowych, społecznych lub też do poważnej utraty zdrowia, a nawet życia
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02