Nazwa przedmiotu:
Projekt zespołowy
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Jarosław Legierski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-IN000-ISP-0040
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 55 h; w tym a) obecność na wykładach – 15 h b) obecność na zajęciach projektowych – 15 h c) konsultacje – 10 h 2. praca własna studenta – 80 h; w tym a) przygotowanie do zajęć projektowych – 10 h, b) napisanie aplikacji, uruchomienie, testowanie (poza labora-torium) – 50 h – jest to podstawa pracy inżynierskiej c) przygotowanie dokumentacji (jest ona podstawą części pisemnej pracy inżynierskiej) – 20 h Razem 135 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 15 h 2. obecność na zajęciach projektowych – 15 h 3. konsultacje z promotorem pracy inżynierskiej – 10 h Razem 40 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na zajęciach projektowych – 15 h 2. przygotowanie do zajęć projektowych – 15 h 3. napisanie aplikacji, uruchomienie, testowanie (poza laboratorium) – 50 h 4. przygotowanie dokumentacji – 20 h Razem 100 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Inżynieria oprogramowania 1 i 2 Programowanie 1, 2 i 3, Programowanie w środowisku graficznym Programowanie aplikacji wielowarstwowych
Limit liczby studentów:
Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15-24 os/grupa
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest utrwalenie zasad przemysłowego tworzenia aplikacji (praca zespołowa), pomoc przy tworzeniu projektu dyplo-mowego oraz doskonalenie umiejętności tworzenia oprogramowania. Po ukończeniu kursu studenci powinni: - posiadać wiedzę wystarczającą do tworzeniu prostych aplikacji (do 2 000 linii kodu) w niedużym zespole (2 – 3 osoby); - powinni umieć wybrać odpowiedni model tworzenie aplikacji; - umieć - w ramach zespołu - dokonać podziału zadań na poszczególne osoby; - umieć stworzyć harmonogram realizacji pracy; - umieć napisać i przetestować stworzoną przez siebie aplikację; - mieć przygotowaną (w 90%) aplikację będąca podstawą inżynierskiego projektu dyplomowego
Treści kształcenia:
Utrwalenie zasad przemysłowego tworzenia aplika-cji/programu/systemu. Doskonalenie umiejętności tworzenia opro-gramowania, podczas tworzenia aplikacji w niedużym zespole (2 – 3 osoby). Przeprowadzanie testów jednostkowych i testów integracyjnych (w ramach kodu programu). Tworzenie zestawu dokumentacji: harmonogram prac; specyfikacja wymagań (dokumentacja biznesowa); dokumentacja architektoniczna; dokumentacja techniczna; plan testów akceptacyjnych; instrukcja obsługi, rejestr zmian.
Metody oceny:
Test na ostatnim wykładzie – od 0 do 30 pkt. (część A), zajęcia projek-towe – od 0 do 30 pkt (część B), przygotowanie w terminie aplikacji (początek stycznia) – 40 pkt, po terminie 0 pkt (część C). Studenci mają możliwość oddania każdej części z tygodniowym opóźnieniem. Jeden raz mogą się spóźnić bez konsekwencji za każdym następnym otrzymują odpowiednio mniej punktów. Ocena końcowa wynika z sumy A + B + C: 51-60 pkt – dostateczny, 61-70 pkt – trzy i pół, 71-80 pkt – dobry, 81-90 pkt – cztery i pół, od 91 pkt – bardzo dobry.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. I. Sommerville Inżynieria Oprogramowania, 2003 2. J. Górski. Inżynieria Oprogramowania w projekcie informatycznym. Mikom, 1999. 3. J. Robertson, S. Robertson. Pełna analiza systemowa. WNT, 1999. Dodatkowa literatura/źródła danych dobierane są indywidualnie i zależą od tematyki wykonywanych projektów
Witryna www przedmiotu:
e.mini.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma podstawową wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych
Weryfikacja: test, ocena wykonanej aplikacji i dokumentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06
Efekt W02
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11, K_W12, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W07, T1A_W07
Efekt W03
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością, w tym podstawową wiedzę nt. standardów (np. ISO 9000-3, CMMi, itp.)
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi stworzyć model prostego systemu
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt U02
Ma umiejętność projektowania prostych systemów informatycznych
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt U03
Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U30
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16
Efekt U04
Potrafi wykonać prostą analizę sposobu funkcjonowania systemu informatycznego i ocenić istniejące rozwiązania informatyczne, przynajmniej w odniesieniu do ich cech funkcjonalnych
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U27
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13
Efekt U05
Ma umiejętność przeprowadzania testów funkcjonalnych
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków, w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04
Efekt K02
Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów informatycznych, które doprowadziły do poważnych strat finansowych, społecznych lub też do poważnej utraty zdrowia, a nawet życia
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02