Nazwa przedmiotu:
Grafika komputerowa 1
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Paweł Kotowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-IN000-ISP-0352
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 62 h, w tym a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach– 30 h c) konsultacje – 2 h 2. praca własna studenta –50 h, w tym a) implementacja aplikacji: jej dokończenie, uruchomienie, przete-stowanie (poza laboratorium) – 30 h b) zapoznanie się z literaturą – 5 h c) przygotowanie się do kolokwium – 5 h d) przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie – 10 h Razem 112 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na laboratoriach– 30 h 3. konsultacje – 2 h Razem 62 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 h 2. implementacja aplikacji: jej dokończenie, uruchomienie, przetestowanie (poza laboratorium) – 30 h Razem 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność programowania w języku wysokiego poziomu. Znajomość podstawowych struktur danych. Umiejętność projektowania efektywnych algorytmów. Programowanie 1 - strukturalne, Algorytmy i struktury danych
Limit liczby studentów:
Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15 os/grupa
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy na temat podstawowych zagadnień i problemów grafiki komputerowej, a także poznanie metod i algorytmów stosowanych w grafice komputerowej. Po ukończeniu kursu studenci powinni posiadać praktyczne umiejętności projektowania i implementacji prostych aplikacji graficznych.
Treści kształcenia:
Podstawowe algorytmy rastrowe. Kreślenie odcinków i okręgów , algorytm DDA i Bresenhama. Antialiasing. Wypełnianie wieloboków i obszarów. Podstawowe algorytmy wektorowe. Obcinanie linii. Obcinanie wieloboków. Algorytmy sprawdzania relacji geometrycznych. Przekształcenia afiniczne i rzutowe, współrzędne jednorodne. Formaty grafiki wektorowej. Teoria barw. Modele kolorów. Półtony, uporządkowane drżenie. Metody kompresji barw. Podstawy obróbki obrazach rastrowych. Filtry. Przekształcenia geometryczne obrazów. Formaty grafiki rastrowej. Metody reprezentacji krzywych. Parametryczny zapis krzywych. Krzywe Beziera i B-spline. Podstawy grafiki 3D. Metody reprezentacji obiektów 3D. Współrzędne jednorodne, transformacje. Podstawowe modele oświetlenia i cienio-wania. Wprowadzenie do algorytmów widoczności ścian  
Metody oceny:
Na ocenę końcową wpływają: 5 zadań laboratoryjnych (razem 100 pkt), jedno kolokwium semestralne (30 pkt) oraz pisemny egzamin końcowy (30 pkt). Każde z zadań laboratoryjnych, kolokwium oraz egzamin muszą być zaliczone na co najmniej 50% punktów.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. J.D.Foley, A.van Dam, S.K.Feiner, J.F.Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice, Addison-Wesley, 1990
Witryna www przedmiotu:
e.mini.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie podstawowych algorytmów grafiki komputerowej
Weryfikacja: Kolokwium Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W02
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane do rozwiązywania prostych zadań z zakresu grafiki
Weryfikacja: Kolokwium Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Ma umiejętność formułowania algorytmów grafiki komputerowej i projektowania prostych programów graficznych
Weryfikacja: Implementacja prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11, K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U16
Efekt U02
Potrafi ocenić na podstawowym poziomie przydatność rutynowych narzędzi i metod informatycznych do rozwiązywania prostych zagadnień graficznych.
Weryfikacja: Implementacja prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U29
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować indywidualnie, potrafi zarządzać swoim czasem i dotrzymywać terminów.
Weryfikacja: Terminowość przygotowania prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04
Efekt K02
Rozumie, że w informatyce wiedza i umiejętności bardzo szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: Implementacja prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01