Nazwa przedmiotu:
Programowanie 2 - obiektowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ewa Pawelec
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-IN000-ISP-0125
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 60 h; w tym a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach – 30 h 2. praca własna studenta – 90 h; w tym a) zapoznanie się z literaturą – 30 h b) przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych – 60 h Razem 150 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na laboratoriach – 30 h Razem 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 60 h Razem 90 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Programowanie 1 – strukturalne
Limit liczby studentów:
Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15 os. /grupa
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyrobienie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami i konstrukcjami obiektowego języka pro-gramowania. Po ukończeniu kursu studenci powinni: - posiadać podstawową wiedzę na temat pojęć objętych paradygmatem programowania obiektowego; - umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące proste obiekty odwzorowujące podstawowe pojęcia matematyczne (np. liczby zespolone, wektory, macierze); - umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące bardziej złożone obiekty odwzorowujące abstrakcyjne dynamiczne struktury danych (np. lista, kolejka, stos, drzewo); - umieć wykorzystywać pliki (strumienie) w samodzielnie realizo-wanych programach; - umieć samodzielnie realizować proste aplikacje użytkowe w postaci projektów jedno- i wieloplikowych; - umieć wykorzystywać elementy biblioteki standardowej języka (typy wzorcowe i algorytmy) w samodzielnie realizowanych programach; - umieć pracować w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) i wykorzystywać je do pisania, testowania, debu-ggowania i tworzenia wersji wynikowej aplikacji.
Treści kształcenia:
Język C a C++. Definiowanie prostych klas. Podstawowe założenia paradygmatu obiektowego. Typy referencyjne. Domyślne wartości argumentów. Przeciążanie funkcji. Konstruktory, destruktory. Definiowanie operatorów. Strumieniowe operacje we/wy. Wskaźnik this. Operatory new, delete. Funkcje zaprzyjaźnione. Klasa Vector z dynamicznie alokowaną tablicą składowych. Pola i metody statyczne. Dostępność składowych klasy. Klasa z polem obiektowym typu Vector. Dziedziczenie, polimorfizm i metody wirtualne. Jak realizowany jest mechanizm wirtualności? Metody czysto wirtu-alne i ATD. Obsługa błędów. Obsługa wyjątków. Wyjątki jako mechanizm steru-jący. Konwersje, operatory konwersji i konwertery. Definiowanie i wykorzystanie szablonów funkcji i klas. Elementy biblioteki STL. C++ a inne języki programowania obiektowego
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania zaliczenia zajęć laborato-ryjnych. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia laboratoryjne obejmują wykonanie 13 zadań o różnym stopniu trudności, punktowanych w skali od 1 do 5 (maksymalnie). Ocena z laboratorium (ocena pracy semestralnej) jest ustalana przez prowadzących zajęcia na podstawie sumy ważonej ocen z wszystkich zadań. Nie przewiduje się możliwości poprawiania ocen z poszcze-gólnych zadań  
Egzamin:
nie
Literatura:
1. B. Stroustrup – Język C++, WNT, 2002 2. B. Eckel – Thinking in C++. Edycja polska, Helion, 2002 3. J. Grębosz – Symfonia C++ standard, Edition, 2005 4. N. M. Josuttis - C++ Biblioteka standardowa. Podręcznik programi-sty; Helion 2003
Witryna www przedmiotu:
e.mini.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna podstawowe pojęcia związane z paradygmatem programowania obiektowego i ich szczegółową egzemplifikację w wybranym języku programowania (C++)
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt W02
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych realizowanych w języku C++.
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W10, K_W12, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W07, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją – zaprojektować oraz zrealizować prostą aplikację informatyczną, używając samodzielnie definiowanych typów danych i elementów biblioteki standardowej, w tym strumieni.
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12, K_U30
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt U02
Ma umiejętność pracy w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) , a w szczególności potrafi korzystać z dostępnych w nim narzędzi do przeprowadzania testów funkcjonalnych opracowanych aplikacji.
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11, K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować indywidualnie oraz rozumie konieczność dostosowania się do standardów i dobrych praktyk programowania
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04