- Nazwa przedmiotu:
- Analiza zespolona 1
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Janina Kotus
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MA000-LSP-0243
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 100 h; w tym
a) obecność na wykładach – 45 h
b) obecność na ćwiczeniach – 45 h
c) konsultacje – 5 h
d) obecność na egzaminie – 5 h
2. praca własna studenta – 80 h; w tym
a) przygotowanie do ćwiczeń i do kolokwiów – 45 h
b) zapoznanie się z literaturą – 10 h
c) przygotowanie do egzaminu – 25 h
Razem 180 h, co odpowiada 7 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 45 h
2. obecność na ćwiczeniach – 45 h
3. konsultacje – 5 h
4. obecność na egzaminie – 5 h
Razem 100 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia45h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza Matematyczna 1, Analiza Matematyczna 2, Analiza Matematyczna 3
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Wprowadzenie do teorii funkcji zespolonych jednej zmiennej zespolonej
- Treści kształcenia:
- 1. Całki krzywoliniowe: nieskierowane i skierowane oraz ich zastosowania. Twierdzenie Greena.
2. Całki powierzchniowe nieskierowane i skierowane oraz ich zastosowania. Twierdzenia Stokesa. Twierdzenia Gaussa-Ostrogradskiego.
3. Funkcje holomorficzne. Funkcje elementarne i ich własności.
4. Funkcje analityczne. Holomorficzność sumy szeregu potęgowego.
5. Twierdzenie i wzory całkowe Cauchy.
6. Rozwijanie funkcji holomorficznych w szereg Taylora.
7. Rozwijanie funkcji holomorficznych w szereg Laurenta.
8. Elementy geometrycznej teorii funkcji meromorficznych.
9. Odwzorowania konforemne.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje się na podstawie wyników kolokwiów oraz aktywności na zajęciach: 3 kolokwia 0 – 14 pkt, aktywność 0 – 8 pkt.
Zaliczenie ćwiczeń od 25 punktów (na 50 możliwych do zdobycia).
Egzamin składa się z dwóch części: zadaniowej i teoretycznej, 0 – 25 pkt każda.
Zwolnienie z części zadaniowej egzaminu: od 40 pkt; ocena za część zadaniową jest wówczas równa połowie punktów z ćwiczeń.
Do zdania egzaminu wymagane jest zdobycie co najmniej połowy punktów z części teoretycznej i zadaniowej oraz uzyskanie co najmniej 50 punktów w sumie z ćwiczeń oraz obu części egzaminów. Ocena z przedmiotu wystawiana jest na podstawie sumy punktów z ćwiczeń i egzaminu:
od 50 pkt – 3,0
od 60 pkt – 3,5
od 70 pkt – 4,0
od 80 pkt – 4,5
od 86 pkt – 5,0
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. F. Leja, Funkcje zespolone, PWN
2. F. Leja, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN
3. B.W. Szabat Wstęp do analizy zespolonej, PWN
4. J.B. Conway Functions of One Complex Variable I, Springer
5. A. Birkholc, Analiza matematyczna. Funkcje wielu zmiennych, PWN
- Witryna www przedmiotu:
- e.mini.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt AZ1_W01
- Zna różnice między różniczkowalnością funkcji rzeczywistej a holomorficznością funkcji zespolonej zmiennej zespolonej.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W07
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01
- Efekt AZ1_W02
- Zna funkcje analityczne, szeregi Taylora i Laurenta oraz ich związki z klasyfikacją punktów osobliwych.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W07
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01
- Efekt AZ1_W03
- Zna twierdzenia i wzory całkowe Cauchy.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W07
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01
- Efekt AZ1_W04
- Zna podstawy geometrycznej teorii funkcji zespolonej.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W07
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt AZ1_U01
- Potrafi rozwijać funkcje zespolone w szeregi Taylora i Laurenta oraz rozróżnia ich osobliwości.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U07
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01
- Efekt AZ1_U02
- Potrafi stosować wzory całkowe Cauchy’ego oraz umie obliczyć wartość całek rzeczywistych i zespolonych za pomocą twierdzenia o residuach.
Weryfikacja: Kolokwium, egzamin – zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U07
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt AZ1_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K01