- Nazwa przedmiotu:
- Elementy wiedzy o kulturze
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Wiktor Niedzicki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- EWK
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych – 16, w tym:
• wykład: 15 godz.
• konsultacje : 1 godz.
2) Praca własna studenta – 35 godz., w tym:
• zapoznanie z literaturą: 10 godz.
• przygotowanie się do prac pisemnych. Realizacja zadań domowych: 25 godz.
Razem: 51 (2 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 punktu - liczba godzin kontaktowych – 16, w tym:
• wykład: 15 godz.
• konsultacje : 1 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych zagadnień z dziedziny wiedzy o kulturze.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Orientacja w najważniejszych problemach zmediatyzowanej kultury (przemiany mediów, relacje ludzi z mediami, kultura masowa, kultura uczestnictwa). Nabycie umiejętności krytycznego udziału w kulturze oraz formułowania swoich refleksji pisemnie i ustnie. Orientacja w problemach kultury osobistej na co dzień i od święta. Podstawowa wiedza z dziedziny mediów, zwłaszcza kina, fotografii i mediów elektronicznych
.
- Treści kształcenia:
- Czym jest kultura i jakie są jej produkty? Kultura materialna. Style w architekturze i malarstwie. Architektura w innych kulturach. W jaki sposób osiągnięcia techniki(ew nauki) wpływały na przemiany w kulturze? Jak zmieniały się pojęcia higieny, jak zmieniały się style pod wpływem urządzeń umożliwiających skuteczne ogrzewanie. Teatr i współczesna teatralizacja życia codziennego. W jaki sposób uczestniczymy w kulturze? Po czym poznajemy człowieka kulturalnego? Muzyka i jej najkrótsza historia. Instrumenty muzyczne i ich pojawianie się w historii muzyki. Związki z nowymi rozwiązaniami w technice. Muzyka filmowa. Krótka historia fotografii i filmu. Jak pojawiające się nowe możliwości techniczne zmieniały kino? Kultura na co dzień i pojawiające się problemy.
- Metody oceny:
- Prace domowe pisemne, sprawdzian na zakończenie.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
-
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Przedmiot ma za zadanie skłonić studentów do zastanowienia się nad kulturą, jej dziejami i nad wpływem kultury na życie człowieka. Jednocześnie pokazuje kulturę różnych krajów i kontynentów co powinno otworzyć słuchaczy na inne narody i ich kultury, skłonić do większej tolerancji i akceptacji inności. Wiedza o kulturze powinna także umożliwić im lepsze zrozumienie tendencji rozwoju współczesnej kultury i pokazać, że człowiek staje się istotą kulturalną poprzez ciężką pracę nad rozwojem swojej osobowości.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EWK_W01
- Nabywa elementy podstawowej wiedzy z dziedziny mediów, zwłaszcza kina, fotografii i mediów elektronicznych. Poznaje wybrane zagadnienia współczesnej estetyki, kultury masowej, kultury uczestnictwa. Orientuje się w procesach przemiany mediów.
Weryfikacja: Sprawdzian podczas zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17, K_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05, T1A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EWK_U01
- Zdobywa umiejętności pisemnego i ustnego formułowania opinii i refleksji na temat wybranych zagadnień z dziedziny mediów, zwłaszcza kina, fotografii i mediów elektronicznych.
Weryfikacja: Ocena referatów w formie pisemnej oraz dyskusji podczas zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt EWK_K01
- Orientuje się w najważniejszych problemach zmediatyzowanej kultury. Ma świadomość znaczenia doboru technik i narzędzi multimedialnych w aspekcie estetyki przekazywanej informacji i jej społecznego odbioru.
Weryfikacja: Ocena referatów w formie pisemnej i udziału w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02