Nazwa przedmiotu:
Symulacja w projektowaniu urządzeń precyzyjnych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maciej Bodnicki, dr inż. Jakub Wierciak, mgr inż. Karol Bagiński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
SPU
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich – 32 godz. • wykład: 15 godz. • laboratorium: 15 godz. 2) Praca własna studenta - 45 godz., w tym: • przygotowanie do egzaminu:15 godz. • przygotowanie do laboratoriów: 10 godz. • opracowanie sprawozdań: 20 godz. Suma: 77 (3 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ,5 punktu ECTS - Liczba godzin bezpośrednich – 32 godz. • wykład: 15 godz. • laboratorium: 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS – 45 godz., w tym: • udział w laboratorium: 15 godz. • przygotowanie do laboratoriów: 10 godz. • opracowanie sprawozdań: 20 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana jest znajomość wybranych zagadnień z zakresu podstaw konstrukcji urządzeń precyzyjnych, podstaw elektrotechniki i elektroniki, napędów elektrycznych
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad stosowania narzędzi symulacyjnych w praktyce inżynierskiej. Umiejętność wykorzystywania modeli symulacyjnych wybranych podzespołów urządzeń precyzyjnych i drobnych. Znajomość wybranych języków symulacji obiektów dynamicznych.
Treści kształcenia:
Modele wykorzystywane w pracach badawczych i inżynierskich – wprowadzenie: Podstawowe pojęcia z zakresu modelowania i symulacji systemów dynamicznych; charakterystyka i systematyka zmiennych. Wybrane języki symulacyjne: Języki symulacji komputerowej - narzędzia symulacyjne. Zasady budowy i syntezy modeli symulacyjnych. Pakiety AMIL i MATLAB/SIMULINK.Modele siłowników: Zasady modelowania układów napędowych z mikrosilnikami elektrycznymi skokowymi i prądu stałego. Modele struktur mechanicznych: modele typowych zjawisk mechanicznych; Redukcja układów mechanicznych (układy sztywne i sprężyste). Laboratorium: 5 ćwiczeń: model mikrosilnika prądu stałego (2x), model prostego układu napędowego z zamianą ruchu, model silnika skokowego, model układu napędowego z elementem podatnym.
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia – każde z kolokwiów ma postać 4-5 pytań wymagających opracowania modelu matematycznego lub przedstawienia opisu zjawisk. Ćwiczenia laboratoryjne na podstawie sprawozdań.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gajda J., Szyper M.: Modelowanie i badania symulacyjne systemów pomiarowych. Jartek, Kraków, 1998 2. Jaszczuk W., Wierciak J., Bodnicki M.: Napędy elektromechaniczne urządzeń precyzyjnych. Ćwiczenia laboratoryjne. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa, 2000. 3. Kozłowski K., Dutkiewicz P., Wróblewski W.: Modelowanie i sterowanie robotów. PWN. Warszawa, 2003. 4. Praca zbiorowa pod redakcją W. Jaszczuka: Mikrosilniki elektryczne. Badanie właściwości statycznych i dynamicznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa, 1991. 5. Praca zbiorowa pod red. W. Oleksiuka: Konstrukcja przyrządów i urządzeń precyzyjnych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa, 1996. 6. Tarnowski W.: Komputerowy system symulacji SIMULINK z wprowadzeniem do MATLABA. WUWSI Koszalin, Koszalin, 1996.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SPU_W_01
zna zasady budowy modeli silników prądu stałego. silników skokowych i zespołów transmisji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt SPU_W_02
Zna zasady budowy programów symulacyjnych w środowisku Matlab/simulink i AMIL
Weryfikacja: Cwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SPU_U_01
Umie zbudować model matematyczny i symulacyjny układu napędowego z silnikiem prądu stałego lub silnikiem skokowym
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Efekt SPU_U_02
Umie przedstawić raport dotyczący opracowania, uruchomienia i zastosowania modewlu symulacyjnego układu napędowego
Weryfikacja: ocena sprawozdań zx ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07