- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Rajmund Bacewicz/prof. nzw. dr hab. Małgorzata Igalson
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- FIZ
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 51, w tym:
a) wykład - 30 godz.
b) laboratorium - 15 godz.
c) konsultacje - 2 godz.
d) kolokwia i egzamin - 4 godz.
2) Praca własna studenta 69, w tym:
a) przygotowanie do kolokwiów i egzaminu - 32 godz.
b) przygotowanie do ćwiczeń - 12 godz.
c) opracowanie sprawozdań laboratoryjnych - 16 godz.
d) studia literaturowe - 9 godz
suma: 120 h (4 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 51, w tym:
a) wykład - 30 godz.
b) laboratorium - 15 godz.
c) konsultacje - 2 godz.
d) kolokwia i egzamin- 4 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 punktu ECTS – 43 godz., w tym:
a) laboratorium - 15 godz. ;
b) opracowanie sprawozdań laboratoryjnych - 16 godz. ;
c) przygotowanie do ćwiczeń - 12 godz. ;
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy na temat podstawowych praw rzadzących mikroświatem i ich związku z zastosowaniami w obszarze najnowszych technologii.
Głębsze zrozumienie podstaw działania rozmaitych urządzeń półprzewodnikowych, które inżynier wykorzystuje w codziennej praktyce, ich możliwości i ograniczeń.
- Treści kształcenia:
- Podstawy fizyki współczesnej
1. Dualizm korpuskularno-falowy promieniowania i materii
2. Podstawy mechaniki kwantowej
3. Fermiony i bozony
4. Nadprzewodnictwo,
5. Podstawy fizyki jądra atomowego
6. Oddziaływania i cząstki elementarne
7. Ewolucja Wszechświata
Fizyka urządzeń półprzewodnikowych
1.Struktura pasmowa półprzewodników
2. Swobodne nośniki, dziury i elektrony, domieszkowanie
3. Złącze półprzewodnikowe, zastosowania (tranzystor złączowy, MOSFET i JFET, dioda tunelowa, dioda Zenera)
4. Generacja i rekombinacja elektronów i dziur, zastosowania (fotorezystory, detektory podczerwieni, ogniwa słoneczne, diody świecące (LED) i lasery półprzewodnikowe)
5. Ograniczenia obecnych technologii, nowe pomysły
- Metody oceny:
- Kolokwia pisemne, zaliczenie laboratorium (sprawdziany wiedzy, ocena sprawozdań), egzamin.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- D. Halliday, R. Resnick „Podstawy Fizyki” t. V
H. Haken, H. Wolf „ Atomy i kwanty”
J. Hennel „Podstawy elektroniki półprzewodnikowej”
K. Sierański „Półprzewodniki i struktury półprzewodnikowe”
- Witryna www przedmiotu:
- www.if.pw.edu.pl/~bacewicz, www.if.pw.edu.pl/~igalson
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt FIZ_2st_W01
- Znajomosc fizyki wspołczesnej, w szczególności w odniesieniu do mikroświata
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
- Efekt FIZ_2st_W02
- Posiada głębsze zrozumienia zasad działania współczesnych przyrządów opto-elektronicznych
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany wiedzy w ramach ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt FIZ_2st_U01
- Umiejetnośc doboru i zastosowania zaawansowanych urządzeń optoelektronicznych w projektach inżynierskich
Weryfikacja: Zaliczenie laboratorium (ocena przebiegu laboratorium, ocena sprawozdań)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U10, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U18, InzA_U08, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U16, InzA_U05, InzA_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt FIZ_2st_K01
- Dostrzeganie potrzeby ciągłej aktualizacji swojej wiedzy
Weryfikacja: Ocena zaangażowania w czasie zajęć praktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01