- Nazwa przedmiotu:
- Zaawansowane techniki programowania
- Koordynator przedmiotu:
- dr. inż. Paweł Wnuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZTPR
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 32h, w tym:
a) wykład - 15h;
b) zajęcia projektowe - 15h;
c) konsultacje - 2h;
2) Praca własna studenta 60h, w tym:
a) studia literaturowe - 15 h;
b) przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych - 10h;
c) indywidualne opracowanie projektu- 35h;
W sumie 90 h - 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,25 pkt. ECTS - liczba godzin bezpośrednich 32h, w tym:
a) wykład - 15h;
b) zajęcia projektowe - 15h;
c) konsultacje - 2h;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS - liczba godzin praktycznych 50h, w tym:
a) zajęcia projektowe - 15h;
b) indywidualne opracowanie projektu- 35h;
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw programowania strukturalnego i obiektowego. Znajomość składni języka C++. Znajomość podstawowych algorytmów i struktur danych, podstaw sieci komputerowych i systemów operacyjnych. Podstawowa znajomość języka UML
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Nauka zaawansowanych technik programowania na przykładzie języka C++
- Treści kształcenia:
- Przedmiot poświęcony jest zaawansowanym technikom programowania w języku C++. Zaczyna się od przedstawienia filozofii działania języka, krótkiego przypomnienia typów danych i instrukcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań preprocesora.
Druga część przedmiotu jest poświęcona zaawansowanemu programowaniu zorientowanemu obiektowo - dziedziczeniu wielokrotnemu, klasom abstrakcyjnym, dokładnemu omówieniu zastosowań polimorfizmu.
W trzeciej części omówiono programowanie generyczne, szablony klas i funkcji, oraz bibliotekę STL.
Na koniec przedstawiono techniki programowania wykorzystywane przy tworzeniu plug-inów, interfejsów GUI, programowaniu zastosowań sieciowych i komunikacji z bazami danych.
- Metody oceny:
- Końcowa ocena przedmiotu składa się z:
- oceny projektu (60%)
- oceny uzyskanej z testu egzaminacyjnego (40%)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Materiały do przedmiotu
Bjarne Stroustrup, "Język C++"
Victor Shtern "C++ Inżynieria oprogramowania"
David Vandevoorde, Nicolai Josuttis, "C++ Szablony"
Scott Meyers, "STL w praktyce"
- Witryna www przedmiotu:
- http://iair.mchtr.pw.edu.pl/studenci
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZTPR_IIst_W01
- Ma rozszerzoną wiedzę na temat zaawansowanych technik programowania w języku C++
Weryfikacja: Test egzaminacyjny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZTPR_IIst_U01
- Potrafi opracować projekt aplikacji komputerowej w oparciu o analizę potrzeb użytkownika
Weryfikacja: Spotkania projektowe i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U14, T2A_U17
- Efekt ZTPR_IIst_U02
- Potrafi zaprojektować i zaimplementować nowoczesne oprogramowanie wykorzystywane w technice
Weryfikacja: Spotkania projektowe i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZTPR_IIst_K01
- Rozumie proces ciągłych zmian w językach programowania
Weryfikacja: Test egzaminacyjny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01
- Efekt ZTPR_IIst_K02
- Zna i rozumie cykl powstawania aplikacji w języku C++
Weryfikacja: Spotkania projektowe i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K04