Nazwa przedmiotu:
Roboty i manipulatory w inżynierii medycznej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Danuta Jasińska-Choromańska, prof. nzw PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Wariantowe
Kod przedmiotu:
RIM
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich 33h, w tym: wykład - 14h; laboratorium – 8h; projektowanie – 8h konsultacje - 3h; 2) Praca własna studenta 45h, w tym: przygotowanie do laboratorium - 6h; przygotowanie do projektowania - 6h; opracowanie projektu - 15h opracowanie sprawozdań laboratoryjnych - 8h; studia literaturowe – 10h Razem: 78h (3 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,25 pkt. ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 33h, w tym: a) wykład - 14h; b) laboratorium - 8h; c) projektowanie – 8h d) konsultacje - 3h;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 pkt. ECTS – liczba godzin praktycznych: 54 godz., w tym: laboratorium – 8h; projektowanie – 8h konsultacje - 3h; przygotowanie do laboratorium - 6h; przygotowanie do projektowania - 6h opracowanie sprawozdań laboratoryjnych - 8h; opracowanie projektu – 15h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw mechaniki, projektowania urządzeń mechatronicznych oraz użytkowania komputerów, I st.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie metodyki projektowania biomechatronicznych robotów medycznych z wykorzystaniem metod wspomagania komputerowego
Treści kształcenia:
Roboty rehabilitacyjne. Podstawowe problemy do rozwiązania przy projektowaniu robotów rehabilitacyjnych, przykłady rozwiązań konstrukcyjnych robotów rehabilitacyjnych, zrobotyzowane stanowiska do badań biomechanicznych i rehabilitacji. Roboty medyczne. Wykorzystanie robotów medycznych, wymagania i założenia konstrukcyjne przy projektowaniu robotów medycznych, metody i narzędzia techniczne stosowane przy projektowaniu i realizacji fizycznej robotów medycznych, przykłady rozwiązań konstrukcyjnych robotów medycznych i stanowisk operacyjnych z ich wykorzystaniem, projektowanie robotów do operacji prowadzonych zdalnie. Egzoszkielety. Aktywizacja ruchowa osób niepełnosprawnych, aktualne tendencje w projektowaniu i rozwiązaniach konstrukcyjnych, nowa generacja inteligentnych robotów. Komputerowe wspomaganie projektowania robotów rehabilitacyjnych i medycznych. Metodyka projektowania robotów biomechatronicznych.
Metody oceny:
Dyskusja i ocena referatów. Zaliczenie laboratorium. Zaliczenie projektowania. Kolokwium. Zaliczenie końcowe na podstawie ocen z wykładu, laboratorium i projektowania.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Biocybernetyka i inżynieria biomedyczna 2000 pod red. prof. M. Nałęcza, tom 5, AOW Exit, 2004 2. R. Paśniczek – Urządzenia rehabilitacyjne 3. Konstrukcja zespołów i urządzeń precyzyjnych, praca zbiorowa pod red. prof. Z. Mrugalskiego 4. Teoria mechanizmów i manipulatorów, Morecki A., Knapczyk J., Kędzior K., WNT 2002 5. Pons: Wearable robots
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt RIM_IIst_W01
Poznanie metodyki projektowania biomechatronicznych robotów medycznych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10, K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt RIM_IIst_U01
Umiejętność projektowania wybranych modułów biomechatronicznych robotów medycznych
Weryfikacja: Ocena zadań realizowanych podczas zajęć laboratoryjnych i projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U06, T2A_U02, T2A_U06, T2A_U04, T2A_U03, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt RIM_IIst_K01
Student potrafi pracować w zespole.
Weryfikacja: Ocena bieżąca zadań realizowanych podczas zajęć laboratoryjnych i projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K03