- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie procesów ciągłych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Damian Suski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- SPC
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 37, w tym:
a) wykład - 22h;
b) ćwiczenia - 12h;
c) konsultacje - 3h;
2) Praca własna studenta 90, w tym:
a) przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych - 40h;
b) studia literaturowe - 20h;
c) przygotowanie do ćwiczeń 30h;
Suma: 127 h (5 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 37, w tym:
a) wykład - 22h;
b) ćwiczenia - 12h;
c) konsultacje - 3h;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0.5 pkt. ECTS – 12 godz., w tym:
b) ćwiczenia - 12h;
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład330h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Kursy Matematyka I st, Podstawy Automatyki, Wstęp do technik komputerowych
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności w zakresie analizy i syntezy obiektów i układów sterowania.
- Treści kształcenia:
- Formułowanie modelu obiektu regulacji w postaci równań różniczkowych. Identyfikacja zmiennych stanu i konwersja modelu obiektu do postaci równań stanu. Wyznaczanie charakterystyk statycznych i punktów pracy układu. Linearyzacja równań stanu układu w zadanym punkcie pracy. Wyznaczanie transmitancji na podstawie równań zlinearyzowanych. Implementacja modeli nieliniowych i zlinearyzowanych w środowisku symulacyjnym oraz porównanie ich własności. Synteza układów regulacji jednoobwodowej dla modeli nieliniowych i zlinearyzowanych oraz ich porównanie. Algorytmy regulacji P, PI i PID oraz ich podstawowe własności. Dobór nastaw regulatora PID. Punkt równowagi układu nieliniowego. Stabilność punktu równowagi w sensie Lapunowa. Pierwsza i druga metoda Lapunowa badania stabilności punktów równowagi układu. Badanie stabilności układów liniowych. Synteza układu regulacji ze sprzężeniem zwrotnym od stanu układu. Obserwator stanu. Regulator LQ
- Metody oceny:
- Ocena jest wystawiana na podstawie dwóch kolokwiów i bieżącej aktywności studentów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Holejko D., Kościelny W.: Automatyka procesów ciągłych. Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2012; Kaczorek T., Dzieliński A., Dąbrowski W., Łopatka R.: Podstawy teorii sterowania. WNT, Warszawa 2005; - Kaczorek T.: Teoria sterowania. PWN, Warszawa, tom I - 1977, tom II - 1981; - Żelazny M.: Podstawy automatyki. PWN, Warszawa 1976
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SPC_Inst_W01
- Zna matematyczną teorię układów regulacji jednoobwodowej
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt SPC_Inst_W02
- Zna matematyczną teorię stabilności układów nieliniowych i liniowych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt SPC_Inst_W03
- Zna matematyczną teorię układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym od stanu
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SPC_Inst_U01
- Potrafi zaprojektować układ regulacji jednoobwodowej i ocenić jakość jego działania
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt SPC_Inst_U02
- Potrafi zbadać stabilność układów nieliniowych i liniowych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14
- Efekt SPC_Inst_U03
- Potrafi zaprojektować układ regulacji ze sprzężeniem zwrotnym od stanu
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SPC_Inst_K01
- Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych
Weryfikacja: Ocena bieżąca pracy studenta
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K07