- Nazwa przedmiotu:
- Aktuatoryka elektryczna
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Krzysztof Janiszowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- AKE
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 41, w tym:
a) Wykłady 13,
b) Laboratoria 6
c) Projekt 6
d) Sprawdzenie sprawozdań 6
e) Sprawdzenie projektu 5,
f) Sprawdzenie zagadnienia z zakresu sterowania napędami i serwo-napędami 5
2) Praca własna studenta 86, w tym:
a) zapoznanie z literatura 5
b) opracowanie sprawozdań 16
c) pobranie i wykonanie projektu 35
d) pobranie i przygotowanie zagadnienia z zakresu sterowania napędami i serwo-napędami 25
e) przygotowanie do zaliczenia 5
Razem 127 = 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.5 punkty ECTS – liczba godzin bezpośrednich: 41, w tym:
a) Wykłady 22
b) Laboratoria 8
c) Sprawdzenie sprawozdań 6
d) Sprawdzenie projektu 5,
e) Sprawdzenie zagadnienia z zakresu sterowania napędami i serwo-napędami 5
Razem 41 = 1.5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 punkty ECTS – 84 godz., w tym:
a) laboratoria 8
b) opracowanie sprawozdań 16
c) pobranie i wykonanie projektu 35,
d) pobranie i przygotowanie przygotowanie zagadnienia z zakresu sterowania napędami i serwo-napędami 25
Razem 84 = 3 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład195h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium90h
- Projekt90h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przygotowanie z podstaw automatyki w zakresie opisu prostych układów dynamicznych transmitancjami operatorowymi, przygotowanie z zakresu podstaw mechaniki układów w zakresie opisu układów mechanicznych
- Limit liczby studentów:
- 25
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność projektowania prostych układów zawierających zespoły wykonawcze z napędami (o skokowo zmiennej prędkości obrotowej) opartymi na silnikach prądu zmiennego, stałego, krokowych BLDC obrotowych i liniowych dla realizacji zadań: zamykania, otwierania, przestawiania, blokad, nawrotu itp. z wykorzystaniem dyskretnych przetworników, położenia, prędkości, blokad itd. wraz z koniecznością zabezpieczenia pracy obsługi i urządzeń.
- Treści kształcenia:
- Porównanie elektrycznych silników z elementami pneumatycznymi i hydraulicznymi, omówienie zasady działania i właściwości silników prądu stałego, zmiennego sterowanych falownikiem i krokowych. Możliwości rozruchu, sterowania ze stałą prędkością i hamowania w różnych wa-runkach obciążenia układu wykonawczego. Uproszczony opis dynamiki zespołu wykonawczego. Porównanie właściwości użytkowych tych maszyn, przykłady rozwiązań technicznych i konstrukcje z zespołami przekładni mechanicznych. Aparaty i urządzenia niezbędne dla uruchamiania elementów wykonawczych: styczniki, przekaźniki, zasilacze, prze-tworniki obecności, położenia, prędkości, układy włączania, wyłączania, zmiany prędkości, nawrotu i blokad. Zabezpieczenia obsługi, bariery ochronne, tworzenie układów blokad, rodzaje zabezpieczeń urządzeń wykonawczych, struktury prostych układów blokad i zabezpieczeń, dostępne przyrządy, przykłady realizacji
- Metody oceny:
- Ocena i obrona przygotowanego projektu oraz egzamin z treści obejmujących wybrany temat literaturowy
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Mechatronika, wydawnictwo REA, red. M.Olszewski, Warszawa 2002,
Mikromaszyny elektryczne, R. Sochocki, WPW 1996,
Laboratorium napędu elektrycznego, M. Sidorowicz, WPW 1997,
Wykład z elektrycznych elementów wykonawczych automatyki i robotyki - preskrypt ok. 150 str. K. Janiszowski
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt AKE_Inst_W01
- Znajomość działania wirujących maszyn indukcyjnych oraz prądu stałego, ich parametrów oraz właściwości użytkowych
Weryfikacja: Ocena podczas dyskusji w laboratorium oraz dostarczonych sprawozdań. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt AKE_Inst_W02
- Posiada informacje o zasadach sterowania i zabezpieczeniach działania elektrycznych układów napędowych
Weryfikacja: Ocena opracowania i obrony projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W02
- Efekt AKE_Inst_W03
- Posiada umiejętność projektowania prostych struktur elektrycznych układów napędowych
Weryfikacja: Obrona przygotowanego projektu. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt AKE_Inst_U01
- Posiada umiejętność projektowania prostych struktur elektrycznych układów napędowych
Weryfikacja: Obrona przygotowanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07
- Efekt AKE_Inst_U02
- Wykonuje krótką prezentacje wybranego tematu z zakresu praktycznych zastosowań i rozwiązań układów napędowych
Weryfikacja: Ocena przedstawionego indywidualnego opracowania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt AKE_Inst_K01
- Potrafi działać w zespole w celu przeprowadzenia określonego harmonogramu badań
Weryfikacja: Obrona przygotowanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05