- Nazwa przedmiotu:
- Technologie SIP
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sebastian Różycki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NMK106
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 26 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 8h
b) obecność na zajęciach projektowych - 16h
c) konsultacje - 2h
2) Praca własna studenta - 50 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 16h
b) zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10h
c) przygotowanie sprawozdań z projektów - 16h
d) przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego - 8h
Łącznie nakład pracy studenta wynosi 76 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - liczba godzin kontaktowych - 26 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 8h
b) obecność na zajęciach projektowych - 16h
c) konsultacje - 2h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,7 punktu ECTS - 42 godziny, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 16h
b) przygotowanie do zajęć projektowych - 16h
c) przygotowanie sprawozdań z projektów - 16h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości na temat systemów informacji przestrzennej
- Limit liczby studentów:
- 30 - studentów na wykładzie, 16 - studentów na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot przybliża zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć i definicji z zakresu SIP, korzystania z baz danych przestrzennych, wprowadza elementy projektowania SIP
- Treści kształcenia:
- Podstawowe pojęcia z zakresu modeli, modelowania, symulacji. Metody tworzenia, realizacji
i weryfikacji modeli funkcjonowania zjawisk gospodarczych i społecznych.
Modele jako narzędzia operacyjne w gospodarce przestrzennej. Modele ilościowe
w prognozowania systemu osadniczego. Przykłady modeli i ich weryfikacji. Modele jako narzędzia prognoz demograficznych i gospodarczych oraz tworzenia scenariuszy rozwoju gospodarczego. Rola modeli w opracowaniu i testowaniu strategii rozwoju obszarów.
- Metody oceny:
- sprawozdania z projektów
sprawdzian pisemny lub ustny z zajęć projektowych
zaliczenie wykładów w postaci sprawdzianu pisemnego
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- S.Białousz i inni (2004) System Baz Danych Przestrzennych dla woj. Mazowieckiego. Oficyna Wydawnicza PW, W-wa
E.Bielecka (2006) Systemy Informacji Geograficznej – Teoria i zastosowania wyd. PJWSTK W-wa
J. Gaździcki (1990) Systemy Informacji Przestrzennej. PPWK, W-wa
J. Gaździcki (2001) Leksykon Geomatyczny PTIP, W-wa + wersja internetowa „ptip.org.pl”
D.Gotlib, R. Olszewski, A. Iwaniak (2007) GIS – obszary zastosowań. PWN, Warszawa
J.Kwiecień Systemy Informacji Geograficznej – Podstawy wyd. ATR Bydgoszcz
P.A. Longley i inni (2006) GIS – Teoria i praktyka PWN, W-wa
P.A. Longley i inni (2001) Geographic Information Systems and Science L.Wiley N.Y.
P.A. Longley i inni (1999) Geographical Information Systems vol. 1 + 2 L. Wiley N.Y
U.A.Frank i inni (1995) Geographic Information Systems vol. 1-3 TU. Vienna
R.Tomlinson (2008) Rozważania o GIS ESRI Polska
M.J. Hernandez (2000) Bazy danych dla zwykłych śmiertelników Mikom, W-wa
Keith RMc Cloy (1995) Resource Management Information Systems Taylor and Francis, London
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NMK106_W1
- Umie rozróżnić modele danych przestrzennych: modele wektorowe i rastrowe, modele NMT: GRID i TIN
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.NMK106_W2
- Zna podstawowe rodzaje danych przestrzennych dla terytorium Polski i Świata, zna ich podstawowe parametry, dotyczące dokładności tematycznej i geometrycznej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.NMK106_W3
- Zna podstawy projektowania SIP w podejściu autonomicznym i hybrydowym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NMK106_U1
- Potrafi krytycznie ocenić istniejące dane przestrzenne z punktu widzenia ich przydatności dla realizacji założonego celu
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
- Efekt GP.NMK106_U2
- Potrafi zaprojektować bazę danych przestrzennych. Umie wykorzystać pozyskane dane przestrzenne
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
- Efekt GP.NMK106_U3
- Umie pozyskać istniejące dane przestrzenne i przetworzyć je do postaci wymaganej dla założonego projektu
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NMK106_K1
- potrafi przewidywać wpływ podjętych decyzji na końcowy wynik projektu
Weryfikacja: ocena pracy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05