- Nazwa przedmiotu:
- Kartografia w procesach wspomagania podejmowania decyzji planistycznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Jaroszewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NIK705
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 42 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 16 godzin
b) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych - 16 godzin
c) udział w konsultacjach (spotkania bezpośrednie) - 2 godziny
d) udział w konsultacjach (konsultacje drogą mailową) - 6 godzin
e) udział w egzaminie - 2 godziny
2. Praca własna studenta - 58 godzin, w tym:
a) przygotowanie do ćwiczeń projektowych - 34 godziny
b) wykonanie sprawozdań z ćwiczeń projektowych - 10 godzin
c) wykonanie prezentacji - 6 godzin
d) przygotowanie się do egzaminu - 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 42, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 16 godzin
b) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych - 16 godzin
c) udział w konsultacjach (spotkania bezpośrednie) - 2 godziny
d) udział w egzaminie - 2 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 pkt. ECTS - 66 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych - 16 godzin
b) przygotowanie do ćwiczeń projektowych - 34 godziny
c) wykonanie sprawozdań z ćwiczeń projektowych - 10 godzin
d) wykonanie prezentacji - 6 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotu "Podstawy kartografii", realizowanego na 2 semestrze studiów niestacjonarnych I stopnia.
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia projektowe - grupy do 16 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie uporządkowanej wiedzy w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej podejmowanie decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej oraz praktycznych umiejętności wykorzystania kartograficznych metod badań, kartograficznych metod prezentacji oraz narzędzi systemów informacji geograficznej w procesach wspomagania decyzji planistycznych.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
Rodzaje uczestników procesu decyzyjnego w planowaniu przestrzennym. Rola kartografii w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego. Drabina partycypacji społecznej. Idea portalu partycypacyjnego – wspierającego podejmowanie decyzji planistycznych na poziomie gminy. Rola standaryzacji modelu pojęciowego i znaków kartograficznych. Zakres treści oraz poziom usług dla interaktywnego opracowania mapowego wspierającego proces podejmowania decyzji planistycznych.
ĆWICZENIA PROJEKTOWE:
Studenci pracując w grupach 2-3 osobowych oceniają i porównują serwisy mapowe zawierające informacje planistyczne. Na podstawie zebranego materiału badawczego starają się określić najlepsze rozwiązania oraz proponują własne, określają również rozwiązania błędne - jakich należy unikać. W dalszej części ćwiczeń projektowych opracowują prezentację wyników otrzymanych na wcześniejszym semestrze uzupełniając o projektowane usługi i publikują ją w postaci interaktywnej prezentacji ArcGIS online.
- Metody oceny:
- Forma zaliczenia wykładów: egzamin w formie pisemnej.
Forma zaliczenia ćwiczeń projektowych: poprawne i terminowe wykonanie zadań wyznaczonych w grupie projektowej, prezentacja i omówienie wyników projektu.
Ocena łączna: wyznaczana jest jako średnia arytmetyczna z ocen z egzaminu i końcowej oceny z projektu.
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Malczewski J., 1999, GIS and multicriteria decision analysis. John Wiley & Sons, Inc.
2. Carr M.H., Zwick P.D., 2007, Smart land-use analysis: the LUCIS model: land-use conflict identification strategy. ESRI Press corp.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NIK705_W1
- ma uporządkowaną i ugruntowaną wiedzę w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej procesy decyzyjne
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.NIK705_W2
- ma wiedzę w zakresie roli kartografii i narzędzi systemów informacji geograficznej we wspomaganiu podejmowania decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.NIK705_W3
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wykorzystania wielokryterialnej analizy przestrzennej w procesach decyzyjnych związanych z planowaniem przestrzennym
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08
- Efekt GP.NIK705_W4
- ma uporządkowaną wiedzę na temat roli kartografii w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.NIK705_W5
- ma podstawową wiedzę na temat możliwości wykorzystania interaktywnych serwisów mapowych w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.NIK705_W6
- zna i rozumie rolę standaryzacji modelu pojęciowego danych planistycznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.NIK705_W7
- ma podstawową wiedzę na temat sposobów dochodzenia do konsensusu w przypadku wielu grup decydentów
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W04
- Efekt GP.NIK705_W8
- ma podstawową wiedzę na temat udostępniania kompozycji mapowych oraz podstawowych usług
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.NIK705_W9
- ma uporządkowaną wiedzę na temat roli modeli analiz przestrzennych GIS w dokumentowaniu i udostępnianiu informacji w procesach wspierania podejmowania decyzji planistycznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NIK705_U1
- potrafi zaplanować i zrealizować etapy wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej zadany proces decyzyjny
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U08, K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07, P1A_U07
- Efekt GP.NIK705_U2
- potrafi opracować model analiz przestrzennych w ArcGIS realizujący etapy analizy wielokryterialnej
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10
- Efekt GP.NIK705_U3
- potrafi prawidłowo opracować prezentację kartograficzną wyników analiz, zinterpretować i omówić otrzymane wyniki
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U04, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt GP.NIK705_U4
- potrafi określić minimalne wymagania dla serwisu mapowego przydatnego dla partycypacji społecznej w procesie podejmowania decyzji planistycznych
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U09, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10
- Efekt GP.NIK705_U5
- potrafi opracować prezentację wyników swoich analiz oraz przedstawić je podczas dyskusji
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U04
- Efekt GP.NIK705_U6
- potrafi udostępnić opracowaną prezentację za pomocą ArcGIS online
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NIK705_K1
- potrafi pracować w grupie dzieląc sie kompetencjami
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K01
- Efekt GP.NIK705_K2
- rozumie wagę podejmowanych decyzji w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07