- Nazwa przedmiotu:
- Rozwój obszarów wiejskich II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Bielska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NIK609
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 27 godzin, w tym:
a) udział w wykładach - 8 godzin
b) udział w ćwiczeniach projektowych - 16 godzin
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 3 godziny
2. Praca własna studenta – 73 godziny, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 14 godzin
b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 23 godziny
c) realizacja zadań projektowych - 18 godzin
d) przygotowanie do zaliczenia - 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,1 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 27, w tym:
a) udział w wykładach - 8 godzin
b) udział w ćwiczeniach projektowych - 16 godzin
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 3 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt. ECTS - 74 godziny, w tym:
a) udział w ćwiczeniach projektowych - 16 godzin
b) przygotowanie do zajęć projektowych - 14 godzin
c) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 23 godziny
d) realizacja zadań projektowych - 18 godzin
e) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 3 godziny
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczone przedmioty: Podstawy gleboznawstwa, Ochrona środowiska, Rozwój obszarów wiejskich (sem. 5), Kataster nieruchomości.
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia projektowe - grupy do 16 osób
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów ze specyfiką procesu scalenia i wymiany gruntów (aspekty prawne i techniczne), będącego elementem kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich. Uzyskanie wiedzy dotyczącej struktury przestrzennej gospodarstw rolnych w Polsce oraz problemów z tym związanych. Umiejętność zastosowania zapisów ustawy o scaleniu i wymianie gruntów dotyczących wydzielania gruntów zamiennych w praktyce na obszarze testowym.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
Charakterystyka powierzchniowa i przestrzenna obszarów wiejskich w Polsce. Podstawowe pojęcia i ich charakterystyka dotycząca obszarów wiejskich: struktura agrarna, struktura władania i użytkowania gruntów, gospodarstwo rolne. Cechy nieruchomości rolnych mające wpływ na ich wartość. Podstawy prawne scalania i wymiany gruntów. Procedury prawne i techniczne scalania gruntów. Szacunek porównawczy gruntów scalanych. Etapy projektowania w pracach scaleniowych. Efekty prac scaleniowych.
ĆWICZENIA PROJEKTOWE:
wykorzystując oprogramowanie ArcGiS, dla obszaru testowego: 1. wykonanie studiów: użytkowania, glebowego, władania; 2. przeprowadzenie szacunku porównawczego gruntów; 3. opracowanie koncepcji projektu wymiany gruntów.
- Metody oceny:
- Forma zaliczenia wykładów - sprawdzian w formie testu otwartego. Do zaliczenia sprawdzianu wymagane jest uzyskanie minimum 55% punktów.
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać ze sprawdzianu to 30. Oceny są wystawiane zgodnie z przyjętą skalą:
29-30 - 5,0
26-28,5 - 4,5
23-25,5 - 4,0
20-22,5 - 3,5
17-19,5 - 3,0
0-16,5 - 2,0
Do zaliczenia ćwiczeń proj. wymagane jest poprawne wykonanie wszystkich bieżących zadań, uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji i obrony koncepcji projektu wymiany gruntów dla obszaru testowego.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z ocen z wykładu i ćwiczeń proj.
Oceny wpisywane są według zasady:
5,0 – pięć (4,75 – 5,0)
4,5 – cztery i pół (4,26-4,74)
4,0 – cztery (3,76-4,25)
3,5 - trzy i pół (3,26-3,75)
3,0 - trzy (3,0-3,25)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz.U.z 2003 r., Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.).
2. Bielska, Kupidura, 2013: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-073-3, 174 s.
3. Akińcza, 2007: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
4. Hopfer, Urban, 1984: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, PWN.
5. Kuźnicki, Białousz, Skłodowski, 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa.
6. Sobolewska-Mikulska, Pułecka, 2007: Scalenia i wymiany gruntów w Rozwoju Obszarów Wiejskich, preskrypt Wydawnictwa PW.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NIK609_W1
- zna procedury prawne zawarte w obowiązującej ustawie o scaleniu i wymianie gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt GP.NIK609_W2
- zna procedury techniczne związane z procesami scalenia i wymiany gruntów, zna różnice występujące między tymi procesami
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt GP.NIK609_W3
- zna rolę administracji rządowej i samorządowej w procesach scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W25_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt GP.NIK609_W4
- ma wiedzę na temat struktury gospodarstw rolnych w Polsce, rozumie problemy z tego wynikające
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W08
- Efekt GP.NIK609_W5
- ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań przyrodniczych mających wpływ na rozwój obszarów wiejskich w Polsce
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W08
- Efekt GP.NIK609_W6
- ma wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania materiałów kartograficznych dla potrzeb opracowania projektów scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NIK609_U1
- potrafi określić cechy nieruchomości rolnych mające wpływ na ich wartość w danej lokalizacji
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, T1A_U14
- Efekt GP.NIK609_U2
- potrafi wykonać szacunek porównawczy gruntów według kryteriów uwzględnionych w ustawie o scalaniu i wymianie gruntów dla obszaru testowego
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów wykonanego dla obszaru testowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, T1A_U14
- Efekt GP.NIK609_U3
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie
rozwoju obszarów wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem procesu scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.NIK609_U4
- potrafi pracować indywidualnie; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego projektu; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Weryfikacja: zaliczenie kolejnych etapów pracy oraz obrona projektu w wyznaczonym terminie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt GP.NIK609_U5
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą wykonania uproszczonego projektu wymiany gruntów dla obszaru testowego oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt GP.NIK609_U6
- potrafi prawidłowo ocenić warunki glebowe, użytkowanie gruntów oraz stan władania gruntami, na tej podstawie potrafi zaproponować zmiany mające pozytywny wpływ na rozwój badanego obszaru
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, wykonanie i obrona projektu wymiany gruntów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NIK609_K1
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się wynikającą między innymi z ciągłych przemian społecznych i gospodarczych, zna możliwości dokształcania się
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt GP.NIK609_K2
- ma świadomość ważności i rozumie przyrodnicze i socjologiczne aspekty i skutki scalenia i wymiany gruntów
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02