- Nazwa przedmiotu:
- Gleboznawstwo
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż Antoni Szafranek, prof.PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NIK304
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 38 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 16 godz.
b) obecność na zajęciach w laboratorium - 16 godz.
c) konsultacje - 4 godz.
d) obecność na egzaminie - 2 godz.
2. Praca własna studenta – 52 godziny, w tym:
a) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 8 godz.
b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 8 godz.
c) przygotowanie sprawozdań - 4 godz.
d) przygotowanie do egzaminu - 32 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 38, w tym:
a) obecność na wykładach - 16 godz.
b) obecność na zajęciach w laboratorium - 16 godz.
c) konsultacje - 4 godz.
d) obecność na egzaminie - 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,1 pkt. ECTS - 28 godzin, w tym:
a) obecność na zajęciach w laboratorium - 16 godz.
b) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 8 godz.
c) przygotowanie sprawozdań - 4 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu geologii i geomorfologii.
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia laboratoryjne - grupy do 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Ogólna charakterystyka właściwości gleb oraz procesów glebotwórczych; umiejętność rozpoznawania gleb, ich oceny; interpretacja właściwości gleb w nawiązaniu do ich funkcji, kojarzenia cech gleb z zagospodarowaniem przestrzeni, ochroną siedlisk oraz skutkami ich degradacji, inwentaryzacja zasobów glebowych oraz zagrożeń, jakim te gleby podlegają, poznanie istoty bonitacji gleb oraz praktyczne wykorzystanie materiałów kartograficznych i opisowych.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD i ĆWICZENIA PROJ.:
Gleba – jej funkcje, znaczenie w planowaniu przestrzennym. Części składowe gleby – krótka charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Czynniki i procesy kształtujące glebę, jej jakość i przydatność. Charakterystyka i rozmieszczenie skał macierzystych gleb występujących na obszarze Polski. Budowa profilu glebowego, charakterystyka poziomów diagnostycznych. Systematyka i charakterystyka najważniejszych typów gleb. Geografia gleb Polski. Ocena wskaźnikowa gleb - bonitacja i przydatność rolnicza gleb, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja gleb FAO-WRB w nawiązaniu do Systematyki gleb Polski. Geografia gleb Europy. Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń degradacji gleb.
Student w trakcie prowadzonych zajęć uzyskuje wiedzę teoretyczną i praktyczną pozwalająca opisać gleby, zaklasyfikować je do odpowiedniego rodzaju użytku i klasy bonitacyjnej. W tym celu poznaje podstawowe właściwości utworów glebowych.
Część praktyczna związana z opisem gleb realizowana jest w oparciu o monolity glebowe pobrane dla najważniejszych jednostek glebowych. Ponadto studenci na podstawie skróconych opisów gleb ustalają definicję gleby, zaliczają ją do klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej a uzyskane oceny nanoszą na mapę podkładową i wykreślają mapę klasyfikacyjną oraz mapę glebowo-rolniczą. Ponadto w ramach ćwiczeń oceniają przestrzenne rozmieszczenie utworów glebowych na wybranym obszarze i dokonują oceny warunków glebowych wyznaczonego przez Prowadzącego regionu.
- Metody oceny:
- Wykłady - egzamin pisemny, forma: pytania testowe.
Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium, forma: test wielokrotnego wyboru.
Ocena łączna- średnia ważona z ocen z: wykładów (waga 2) i ćwiczeń projektowych (waga 1).
Aby uzyskać ocenę łączną należy zaliczyć każdy składnik przedmiotu.
Ocena łączna określona na podstawie średniej ważonej z zaliczenia wykładu oraz z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych oraz przyporządkowania wyniku tego obliczenia do następujących przedziałów liczbowych odpowiadających ocenom:
5,0 – pięć (4,75 – 5,0)
4,5 – cztery i pół (4,25-4,74)
4,0 –cztery (3,75-4,24)
3,5-trzy i pół (3,26-3,74)
3,0-trzy (3,0-3,25)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (1999): Geografia gleb. Wyd. PWN. Warszawa.
2. Białousz S., Skłodowski P. (2015): Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa.
3. Konecka-Betley K., Czępińska-Kamińska D., Janowska E. (1994): Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW. Warszawa.
4. Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.
5. Skłodowski i in. (2014): Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii gleb. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa.
6. Systematyka Gleb Polski (1989).
7. Uziak St., Klimowicz Z. (2000): Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.
8. Zawadzki S. (2007): Gleboznawstwo. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne. Warszawa;
9. Ustawy, rozporządzenia przywoływane podczas zajęć.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NIK304_W1
- ma podstawową wiedzę na temat działów gleboznawstwa, funkcji gleb oraz wie jakie cechy im przypisać; posiadł wiedzę by móc opisać gleby pod względem genezy, jakości oraz wie jaką rolę pełni gleba w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W03
- Efekt GP.NIK304_W2
- ma wiedzę z zakresu powstawania i występowania gleb w określonych siedliskach
Weryfikacja: egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01
- Efekt GP.NIK304_W3
- zna cele gleboznawczej klasyfikacji gruntów w odniesieniu do ewidencji gruntów
Weryfikacja: egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt GP.NIK304_W4
- potrafi wskazać kierunki rozwoju obszarów wiejskich na podstawie oceny uwarunkowań przyrodniczych, w tym glebowych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W08
- Efekt GP.NIK304_W5
- ma wiedzę o uwarunkowaniach glebowych istotnych z punktu widzenia planowania przestrzennego
Weryfikacja: egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NIK304_U1
- potrafi zinterpretować treść zapisów na mapie klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.NIK304_U2
- potrafi wykonać zadanie projektowe w wyznaczonym terminie, wskazanym w regulaminie przedmiotu
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt GP.NIK304_U3
- potrafi przygotować krótkie sprawozdanie z wykonanego zadania w formie graficznej
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04
- Efekt GP.NIK304_U4
- 1. potrafi ocenić glebę na podstawie jej cech. 2. potrafi zaliczyć glebę na podstawie jej opisu do określonej klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej. 3. potrafi zinterpretować treść map klasyfikacyjnych i glebowo-rolniczych oraz wskazać ich zastosowania. 4. potrafi wykorzystać naukę o glebie do różnych celów. 5. potrafi na podstawie map glebowych zinterpretować uwarunkowania przyrodnicze analizowanych obszarów.
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07
- Efekt GP.NIK304_U5
- potrafi wskazać proces glebotwórczy na podstawie opisów wybranych cech gleb
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01
- Efekt GP.NIK304_U6
- potrafi wiedzę o glebie, jej cechach, jakości wykorzystać do wyceny nieruchomości rolnych
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, T1A_U14
- Efekt GP.NIK304_U7
- na podstawie wiedzy o glebie, jej cechach, jakości potrafi wyznaczyć obszary gleb chronionych prawnie i wskazać ograniczenia w zabudowie wynikające z właściwości gleb
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt GP.NIK304_U8
- potrafi na podstawie opisu zaliczyć glebę do klasy bonitacyjnej, określić jej przydatność rolniczą, wskazać kierunki jej zagospodarowania oraz ograniczenia w zagospodarowaniu wynikające z jej właściwości
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U20_UR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05, S1A_U03
- Efekt GP.NIK304_U9
- potrafi zaktualizować nazewnictwo gleb ze starszych opracowań, baz danych i przedstawić je zgodnie z obowiązującymi wytycznymi
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U20_SR
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U07
- Efekt GP.NIK304_U10
- potrafi wykorzystać oprogramowania komputerowe do analiz jakości i przydatności rolniczej gleb
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NIK304_K1
- ma świadomość konieczności dokonania wnikliwej oceny środowiska przyrodniczego w związku z podejmowaniem określonych decyzji związanych z jego zagospodarowaniem
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt GP.NIK304_K2
- ma świadomość znaczenia i wykorzystania wiedzy z gleboznawstwa zgodnie z obowiązującą w tym zakresie wykładnią zawartą w uregulowaniach prawnych
Weryfikacja: rozmowa, obserwacja studenta podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt GP.NIK304_K3
- ma świadomość odpowiedzialności za poziom merytoryczny i jakość własnego opracowania stanowiącego część pracy zespołu
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04
- Efekt GP.NIK304_K4
- ma świadomość rzetelnej oceny środowiska przyrodniczego, w tym glebowego przy podejmowaniu decyzji związanych z jego zagospodarowaniem a w związku z tym z dalszym jego funkcjonowaniem
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07, T1A_K07
- Efekt GP.NIK304_K5
- rozumie konieczność pracy zespołowej oraz dyskusji nad wypracowaniem rozwiązań dotyczących określonego problemu
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01