- Nazwa przedmiotu:
- Kartografia w procesach wspomagania podejmowania decyzji planistycznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Jaroszewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIS705
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 53 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 15 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin
c) konsultacje - 8 godzin
2. Praca własna studenta – 47 godzin, w tym:
a) przygotowanie do ćwiczeń projektowych - 8 godzin
b) realizacja ćwiczeń projektowych w domu - 20 godzin
c) opracowanie wyników i wykonanie prezentacji projektu - 12 godzin
d) przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego - 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,1 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 53, w tym:
a) obecność na wykładach - 15 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin
c) konsultacje - 8 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,5 pkt. ECTS - 62 godzin, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin
b) realizacja ćwiczeń projektowych w domu - 20 godzin
c) opracowanie wyników i wykonanie prezentacji projektu - 12 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotu podstawy kartografii.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie uporządkowanej wiedzy w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej podejmowanie decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej oraz praktycznych umiejętności wykorzystania kartograficznych metod badań, kartograficznych metod prezentacji oraz narzędzi systemów informacji geograficznej w procesach wspomagania decyzji planistycznych, w tym z uwzględnieniem wielu decydentów/grup interesów.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Wyjaśnienie głównych pojęć: decyzje planistyczne, proces podejmowania decyzji, rola kartografii i narzędzi GIS we wspomaganiu podejmowania decyzji planistycznych; Rodzaje uczestników procesu decyzyjnego w planowaniu przestrzennym. Rola kartografii w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego. Drabina partycypacji społecznej. Idea portalu partycypacyjnego – wspierającego podejmowanie decyzji planistycznych na poziomie gminy. Rola standaryzacji modelu pojęciowego i znaków kartograficznych. Podstawy teoretyczne analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej: 1) definicje głównych pojęć: problem decyzyjny, sytuacja decyzyjna, system wspierający decyzje przestrzenne, analizy wielokryterialne problemów decyzyjnych, przestrzenne analizy wielokryterialne., synergia GIS-Analizy wielokryterialne w podejmowaniu decyzji przestrzennych . 2) charakterystyka przestrzennych problemów decyzyjnych w planowaniu przestrzennym: przestrzenne problemy decyzyjne w planowaniu przestrzennym, uczestnicy procesu podejmowania decyzji: decydenci, grupy interesów, partycypacja społeczna w procesie podejmowania decyzji przestrzennych. 3) składowe procesu podejmowania decyzji z wykorzystaniem analiz wielokryterialnych: decydenci, kryteria , struktura hierarchiczna, alternatywy decyzyjne; podstawowa procedura analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej. 4) Podstawowe procedury: metoda prostego sumowania wag, metoda AHP, metoda idealnego stanu. 5) metody normalizacji i oceny kryteriów 6) metody wyznaczania wag dla pojedynczego decydenta, metody wyznaczania wag dla wielu decydentów/ grup interesu, dochodzenie do konsensusu - wybrane metody. 7) metoda grupowej AHP 8) minimalizacja potencjalnych konfliktów przestrzennych przy zdefiniowaniu większej liczby celów. 9) omówienie przykładów zastosowań analiz wielokryterialnych
Ćwiczenia projektowe:
Studenci podzieleni są na trzy grupy (4-5 osobowe) Każda z grup reprezentuje grupę interesu - zainteresowaną innym kierunkiem rozwoju wybranego obszaru. Studenci w grupach, przy zastosowaniu metod dochodzenia do konsensusu, budują model analiz przestrzenny (oparty na metodzie AHP z elementami grupowej AHP) mający na celu oszacowanie przydatność terenu dla celu głównego danej grupy. Po wykonaniu projektu każda grupa prezentuje otrzymane wyniki i odbywa się dyskusja. Grupy udostępniają sobie końcowe wyniki i wykonują prezentację kartograficzną prezentującą potencjalne konflikty przestrzenne między różnymi funkcjami. Studenci na podstawie dostępnych danych źródłowych i prognoz szacują zapotrzebowanie na tereny zabudowy mieszkaniowej występujące na badanym obszarze. Na podstawie mapy analizy potencjalnych konfliktów i przyjętego zapotrzebowania opracowują scenariusz rozwoju zabudowy mieszkaniowej zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wykonują końcową prezentacje kartograficzną.
- Metody oceny:
- Wykłady: sprawdzian pisemny, wymagane jest uzyskanie minimum 51% poprawnych odpowiedzi
Ćwiczenia projektowe: poprawne i terminowe wykonanie zadań wyznaczonych w grupie projektowej, prezentacja i omówienie wyników projektu, aktywność na zajęciach.
Ocena łączna: wyznaczana jest na podstawie uzyskanej oceny z wykładu oraz oceny końcowej z ćwiczeń projektowych i obliczana według wzoru: 51% x Ocena Wykładu + 49% x Ocena Projektu
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Malczewski J., 1999, GIS and multicriteria decision analysis. John Wiley & Sons, Inc.
2. Carr M. H., Zwick P. D., 2007 Smart land-use analysis : the LUCIS model : land-use conflict identification strategy. ESRI Press corp.
3. J. Jaroszewicz 2014 preskrypt do przedmiotu - udostępniany w postaci elektronicznej
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIS705_W1
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej procesy decyzyjne
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W2
- ma wiedzę w zakresie roli kartografii i narzędzi systemów informacji geograficznej we wspomaganiu podejmowania decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W3
- ma wiedzę w zakresie wykorzystania wielokryterialnej analizy przestrzennej w procesach decyzyjnych związanych z planowaniem przestrzennym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08
- Efekt GP.SIS705_W4
- ma uporządkowaną wiedzę na temat roli kartografii w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W5
- ma podstawową wiedzę na temat możliwości wykorzystania interaktywnych serwisów mapowych w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W6
- zna i rozumie rolę standaryzacji modelu pojęciowego danych planistycznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W7
- ma podstawową wiedzę na temat definiowania problemu decyzyjnego w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W04
- Efekt GP.SIS705_W8
- ma podstawową wiedzę na temat kryteriów oceny problemu decyzyjnego i sposobów ich doboru
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08
- Efekt GP.SIS705_W9
- ma podstawową wiedzę na temat przetwarzania danych źródłowych prowadzącego do opracowania map kryteriów w programie GIS
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W10
- ma uporządkowaną wiedzę na temat metod oceny i normalizacji map kryteriów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W11
- ma uporządkowaną wiedzę na temat sposobów określania wag istotności kryteriów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W12
- ma podstawową wiedzę na temat sposobów dochodzenia do konsensusu w przypadku wielu grup decydentów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W13
- ma podstawową wiedzę na temat reguł decyzyjnych: metody prostego sumowania wag, metody AHP i metody idealnego stanu,
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GP.SIS705_W14
- ma podstawową wiedzę na temat roli modeli analiz przestrzennych GIS w dokumentowaniu i udostępnianiu informacji w procesach wspierania podejmowania decyzji planistycznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIS705_U1
- potrafi zaplanować i zrealizować etapy wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej zadany proces decyzyjny
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U08, K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07, P1A_U07
- Efekt GP.SIS705_U2
- potrafi opracować model analiz przestrzennych w ArcGIS realizujący etapy analizy wielokryterialnej
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10
- Efekt GP.SIS705_U3
- potrafi prawidłowo opracować prezentację kartograficzną wyników analiz, zinterpretować i omówić otrzymane wyniki
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U04, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt GP.SIS705_U4
- potrafi określić minimalne wymagania dla serwisu mapowego przydatnego dla partycypacji społecznej w procesie podejmowania decyzji planistycznych
Weryfikacja: ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U10
- Efekt GP.SIS705_U5
- potrafi dla zadanego celu określić na podstawie dostępnych danych źródłowych kryteria oraz opracować mapy kryteriów.
Weryfikacja: kontrola poprawności realizacji zadania, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U09, K_U10, K_U11, K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07, P1A_U07
- Efekt GP.SIS705_U6
- potrafi oceniać i normalizować mapy kryteriów przy wykorzystaniu funkcji rozmytych
Weryfikacja: kontrola poprawności realizacji zadania, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt GP.SIS705_U7
- potrafi określać wagi istotności kryteriów metodą porównywania parami
Weryfikacja: kontrola poprawności realizacji etapu projektu, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt GP.SIS705_U8
- potrafi zaplanować model analiz przestrzennych dla reguł decyzyjnych metody AHP w Model Builder ArcGIS
Weryfikacja: kontrola poprawności modelu, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt GP.SIS705_U9
- potrafi opracować prezentację wyników swoich analiz oraz przedstawić je podczas dyskusji
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt GP.SIS705_U10
- potrafi zastosować różne metody dochodzenia do konsensusu przy wyznaczaniu wag preferencji dla większej liczby decydentów/grup interesu
Weryfikacja: ocena prezentacji z realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIS705_K1
- potrafi pracować w grupie dzieląc się kompetencjami
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K01
- Efekt GP.SIS705_K2
- rozumie wagę podejmowanych decyzji w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07