- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy architektury i urbanistyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Anna Majewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK217
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 25 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 15 godzin
b) udział w konsultacjach - 10 godzin
2. Praca własna studenta – 25 godzin, w tym:
a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 10 godzin
b) przyswojenie treści podanych na wykładzie - 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 25, w tym:
a) obecność na wykładach - 15 godzin
b) udział w konsultacjach - 10 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotu Historia architektury i urbanistyki z semestru 1.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom ogólnej wiedzy o środowisku zbudowanym, zwłaszcza o mieście i formach zabudowy miejskiej. Prześledzenie ewolucyjnych przemian miast od zarania dziejów do dziś. Przybliżenie informacje o usytuowaniu urbanistyki w systemie planowania przestrzennego i gospodarki przestrzennej w Polsce. Wyjaśnienie w ujęciu historycznym, podstawowych związków pomiędzy procesami społecznymi i gospodarczymi, które wpływały i wpływają na powstawanie i rozwój miast. Wdrożenie pojęć z zakresu kompozycji urbanistycznej i ich wpływie na tworzenie ładu przestrzennego w miastach i w obszarach zurbanizowanych.
- Treści kształcenia:
- Inspiracja studentów do pozytywnego myślenia o środowisku zbudowanym i przekazanie im wiedzy o wpływie jaki na kształt środowiska zabudowanego może mieć architektura i dorobek urbanistyki światowej, a w szczególności: zagadnienia demograficzne, geneza i rozwój miasta oraz czynniki urbanistyczne: przyrodnicze, gospodarcze, komunikacyjne, zdrowotności, prawodawstwa, obronności oraz kompozycji. Szczególny nacisk położony jest na uwarunkowania historyczne rozwoju miast i ich wpływ na urbanistykę współczesną. Ważnym zadaniem jest umiejętność „czytania miasta”, odnajdywania reliktów działalności twórczej dawnych pokoleń, co tworzy specyficzny typ narodowego dziedzictwa kulturowego danego obszaru i wpisuje się w wizerunek tzw. miasta europejskiego.
Pierwsza część wykładów poświęcona jest zagadnieniom architektury przestrzeni, jako sztuki kształtowania przestrzeni. Przybliża relacje architektury obiektu budowlanego oraz jego otoczenia, a także wpływ tego obiektu na otoczenie. Definiuje główne zasady kompozycji urbanistycznej (pojęcia wnętrz, ciągów czasoprzestrzennych, krzywej wrażeń, elementy iluzji przestrzennej jak linie prowadzące wzrok, kąt środkowy, przekroje wnętrz). Uświadamia też, że wizerunek miasta odzwierciedla kultury społeczeństw, określa związki występujące pomiędzy użytkową i techniczną jakością środowiska zabudowanego oraz jego wyrazem architektonicznym. W części drugiej przybliżone zostają podwaliny urbanistyki współczesnej i ich wpływ na kształtowanie się współczesnych metropolii. Wykłady ukierunkowują Studentów na problemy rozwoju obszarów zurbanizowanych epoki informacji i społeczeństwa wiedzy. Problemy te są istotne zwłaszcza w obliczu zmian klimatycznych i tworzenia miast przyjaznych dla mieszkańców, wykorzystujących potencjał społeczny i najnowsze technologie. Inicjują nowe spojrzenie na rozwój miast: miasto niematerialne, miasto wirtualne – zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym miast przyszłości.
- Metody oceny:
- Ocena zgodności wykładanych treści z wykonaną pracą zaliczeniową na koniec wykładów. Praca zaliczeniowa ma postać testu dotyczącego ewolucji struktur miejskich i zasad prezentacji przestrzeni miejskiej, z uwzględnieniem elementów kompozycji urbanistycznej.
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Adamczewska-Wejchert H.: Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985.
2) Wejchert K.: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984
3) Ostrowski W., , Urbanistyka współczesna. 1980
4) Bohm A., O czynniku kompozycji w planowaniu Przestrzennym, 2016
5) Chmielewski J.M.:Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej,Warszawa 2001
6) Chmielewski J.M. (red.): Niska intensywna zabudowa mieszkaniowa, Katedra Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996
7) Czarnecki W.: Planowanie miast i osiedli, PWN, Warszawa 1965
8) Gawlikowski A. Ulica w strukturze miasta,
9) Dylewski R., Nowakowski M., Szopa M.: Poradnik urbanisty. Standardy, przykłady, przepisy, TUP Oddział w W-wie, Warszawa 2000
10) Gehl J. Miasta dla ludzi. wyd. RAM, Kraków 2014
11) Gehl J., Życie między budynkami, wyd. RAM, Kraków 2009
12) Gzell S., Wykłady ze współczesnej urbanistyki. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2015
13) Wallis A.: Miasto i przestrzeń, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977
14) Krier L., Architektura. Wybór czy przeznaczenie. Arkady, 2001
15) Pluta K. Przestrzenie Publiczne miast europejskich. Projektowanie Urbanistyczne, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2012
16) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r.w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz.U.02.75.690 z późn. zmianami. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania terenu, Dz.U.03.164.1588.
17) Szołtysek J., Brdulak H., Kauf S., Miasta dla pieszych: Idea czy rzeczywistość, wyd. Texter, Warszawa 2016
18) Szmidt B.: Ład przestrzeni, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981.
19) Szolginia W.: Estetyka miasta, Arkady, Warszawa 1981.
20) Wallis A.: Miasto i przestrzeń, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977.
21) Wantuch-Matla D., Przestrzeń publiczna 2.0: Miasto u progu XXI wieku, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź 2016,
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIK217_W1
- ma podstawową wiedzę z zakresu prawa budowlanego i warunków techniczne dla budynków i ich usytuowania.
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania budynków mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz zna zasady kompozycji urbanistycznej.
Zna zasady tworzenia ładu przestrzennego i elementy przestrzenne określające tę kompozycję.
Ma podstawową wiedzę z zakresu cech architektury i założeń urbanistycznych na przestrzeni różnych epok.
Zna podstawowe metody i techniki stosowane przy projektowaniu prostych układów urbanistycznych: działka, kwartał zabudowy, niewielkie osiedle mieszkaniowe.
Potrafi ocenić jakość zagospodarowania terenu pod kątem efektywności inwestycyjnej, użytkowej oraz zna podstawowe przepisy budowlane.
Weryfikacja: ocena pracy końcowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13, K_W17_SR, K_W17_UR, K_W20, K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIK217_U1
- potrafi pozyskiwać informacje podanych lektur dostosowując je do ćwiczeń projektowych w zakresie projektów urbanistycznych. Umie korzystać z ze źródeł internetowych i innych źródeł; potrafi dokonywać interpretacji uzyskanych danych w nawiązaniu do realizowanych zadań. Potrafi korzystać z Prawa Budowlanego i wykorzystać je w praktyce. Potrafi przedstawić stan istniejącego zagospodarowania terenu, przeprowadzić inwentaryzację urbanistyczną oraz ocenić jego walory kulturowe.
Weryfikacja: ocena pracy końcowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U13, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, S1A_U05, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIK217_K1
- realizując zadania projektowe podnosi swoje kwalifikacje i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Potrafi ocenić ważne zadanie społeczne jakim jest prawidłowe zagospodarowanie przestrzeni. Potrafi rozpoznać pozatechniczne aspekty i skutki działalności w zagospodarowaniu przestrzeni, w tym jej aspekt ekologiczny i związaną z tym odpowiedzialność.
Weryfikacja: ocena pracy końcowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02