- Nazwa przedmiotu:
- I.b /1 Przedsiębiorczość
- Koordynator przedmiotu:
- mgr. Tomasz Paweł Tyc
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- GK.NIK304
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin zajęć zorganizowanych w Uczelni (ZZU) - 8h, w tym:
Wykłady: 4 x 2h = 8h
Liczba godzin całkowitego nakładu pracy studenta (CNPS) - 27h, w tym:
Wykłady: 4 x 2h = 8h
Konsultacje: 1 x 2h = 2h
Samodzielne przygotowanie się studenta do zajęć wykładowych: 4 x 2h = 8h
Zaznajomienie się z materiałami dodatkowymi udostępnionymi na platformie e-learning'owej: 4 x 2h = 8h
Testy sprawdzające wiedzę: 3 x 0,33h = 1h
Łączna liczba godzin pracy studenta = 27h, co odpowiada 1 ETCS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady: 4 x 2h = 8h
Konsultacje: 1 x 2h = 2h
Łączna liczba godzin pracy studenta z nauczycielem akademickim = 10h, co odpowiada 0.4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie posiada wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teorią i praktyką działania współczesnych przedsięwzięć komercyjnych oraz społecznych. W szczególnosci pokazane jest "serce" każdego przedsięwzięcia - model biznesowy. Podczas zajęć poruszane będą tematy i zagadnienia dotyczące tworzenia, zmiany oraz dostosowania działania modelu biznesowego do zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego.
- Treści kształcenia:
- 1. Zajęcia organizacyjne, w tym:
a/ prezentacja zasad zaliczenia przedmiotu;
b/ prezentacja platformy e-learning'owej;
c/ poinformowanie uczestników kursu nt. treści programowych objętych kursem;
2. Współczesne definicje i role społeczne przedsiębiorcy; Zróżnicowane formy przedsiębiorczości, w szczególności:
a/ prezentacja najczęściej występujących w literaturze definicji przedsiębiorczości oraz przedsiębiorcy;
b/ wskazanie sposobu ujęcie ww. terminów w polskim i wspólnotowym (unijnym) porządku prawny;
c/ prezentacja współczesnych form przedsiębiorczości (zarówno o charakterze działalności komercyjnej jak i społecznej);
d/ informacja nt. przedsiębiorczości wewnątrzorganizacyjnej.
3. Pomysł na biznes; Podstawowe źródła pomysłów biznesowych:
a/ prezentacja najczęściej występujących w literaturze źródeł pomysłów biznesowych;
b/ wskazanie popularnych metod generowania pomysłów biznesowych;
c/ wskazanie skutecznych metod generowania pomysłów biznesowych.
4. Podstawy klasycznego marketingu (Podejście 4P):
a/ prezentacja kottler'owskiej koncepcji produktu;
b/ prezentacja kottler'owskiej koncepcji ceny;
c/ prezentacja kottler'owskiej koncepcji dystrybucji;
d/ prezentacja kottler'owskiej koncepcji promocji.
5. Model biznesowy przedsiębiorstwa oraz organizacji pozarządowej:
a/ prezentacja niezbędnych elementów tworzących model biznesowy;
b/ informacja nt. popularnych modeli biznesowych.
6. Podsumowanie zajęć.
- Metody oceny:
- W trakcie semestru, studenci są zobowiązani do wzięcia udziału w trzech testach. Sprawdzene wiedzy uczestników kursu, realizowane jest z wykorzystaniem platformy e-learningowej.
Testy dotyczący wiedzy przekazanej podczas wykładów, a także, w ograniczonym zakresie - materiałów dodatkowych udostępnionych na platformie e-learningowej.
Każdy z testów składa się z 5 pytań, losowanych dla każdego z użytkownika platformy e-learningowej, spośród wcześniej zdefiniowanej bazy pytań.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Sugerowane lektury:
1. Jahns A.: Skuteczny biznesplan. Wydawnictwo Złote Myśli, Warszawa 2010;
2. Blank S., Dorf B.: Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Wydawnictwo One Press, 2013;
3. Pawla Z.: Biznesplan. Zastosowania i przykłady. Wydawnictwo Poltext, 2013.
Dodatkowe lektury:
1. Griffin W.: Podstawy zarządzania. PWN, Warszawa 2013;
2. Morris M.: Jak założyć własną firmę? Wydawnictwo One Press, 2013;
- Witryna www przedmiotu:
- http://dlastudentowpw.moodle.org.pl
- Uwagi:
- Dostęp do materiałów na platformie e-learningowej jest przekazywany przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.NIK304_W1
- Student ma niezbędną wiedzę do poprawnego i pełnego zdefiniowania modelu biznesowego przedsięwzięcia zarówno komercyjnego (przedsiębiorstwo, spółka) jak również społecznego (organizacja pożytku publicznego, stworzyszenie, fundacja)
Weryfikacja: Sprawdzenie wiedzy studenta nt. modelu biznesowego z wykorzystaniem platformy e-learningowej typu MOODLE
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.NIK304_U1
- Student potrafi dokonać analizy rynku korzystając z dostępnych publicznie danych. Pondato, potrafi dokonać weryfikacji założeń modelu biznesowego poprzez przeprowadzenie badań rynkowych.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiedzy studenta nt. metod i zasad przeprowadania badań rynkowych z wykorzystaniem platformy e-learningowej typu MOODLE
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.NIK304_K1
- Student potrafi przedstawić swój punkt widzenia nt. wybranego aspektu modelu biznesowego przedsięwzięcia komercyjnego oraz nierynkowego. Posiada niezbędne umiejętności w zakresie prowadzenia sporów i ich rozwiązywania zgodnie z zasadmi współżycia społecznego.
Weryfikacja: Dyskusja w trakcie zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06