- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje betonowe 3D
- Koordynator przedmiotu:
- Antoni Ostromęcki, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- KONBE3D
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 24 godz. wykłady, 20 godz. zapoznanie się z literaturą, 6 godz. konsultacje.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: 24 godz. wykłady, 6 godz. konsultacje.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 20 godz. = 1 ECTS: 20 godz. zapoznanie się z literaturą.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład360h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaleca się, aby studenci posiadali podstawową wiedzę z zakresu konstrukcji betonowych na poziomie studiów 1-go stopnia. Nie stawia się formalnych wymagań.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy z zakresu kształtowania, obliczania i konstruowania konstrukcji betonowych o ustrojach przestrzennych - 3D.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:<ol>
<li>Definicja oraz klasyfikacja konstrukcji przestrzennych (3D) z uwagi na ich ukształtowanie (monolityczne i prefabrykowane) oraz technologię wykonania (żelbetowe, z betonu sprężonego). Oddziaływania pionowe i poziome: bezpośrednie, wymuszone i wyjątkowe, w tym statyczne, dynamiczne i reologiczne. Wymagania w zakresie trwałości i niezawodności w sytuacjach wyjątkowych, zapobiegania katastrofom postępującym.
<li>Analiza statyczna metodami numerycznymi i analitycznymi z uwagi na oddziaływania o kierunku pionowym i poziomym. Skręcanie ustrojów niesymetrycznych przy oddziaływaniach poziomych. Obliczenia z uwzględnieniem efektów drugiego rzędu. Drgania dynamiczne w obiektach wysokościowych spowodowane porywami wiatru.
<li>Konstrukcje obiektów kubaturowych: ścianowe, ramowe, trzonowe, powłokowe, mieszane. Budynki wysokościowe systemu megastruktur i megakolumn. Konstrukcje powłokowe, w tym formy skrzydlate i tulipanowe ukształtowane według koncepcji wspornika Michella. Obliczenie i konstruowanie. Wybrane przykłady realizacji.
<li>Konstrukcje przekryć i stropów wielkowymiarowych: powłokowe, płytowo-cięgnowe, powłokowo-cięgnowe. Stropy płytowe żelbetowe i sprężone. Ustroje nośne z pojedynczych cięgien, dźwigary płaskie i siatki powierzchniowe. Konstrukcje wsporcze z ram, łuków, tarcz, trzonów i pylonów. Obliczanie i konstruowanie. Wybrane przykłady realizacji.
<li>Konstrukcje inżynierskie w budownictwie nadziemnym: skrzyniowe (zbiorniki, konstrukcje oporowe), trzonowe (kominy, słupy, wiatraki energetyczne, pylony) i powłokowe (wieże, chłodnie kominowe, zbiorniki, silosy, konstrukcje oporowe). Obliczanie i konstruowanie. Wybrane przykłady realizacji.
<li>Konstrukcje inżynierskie współpracujące z podłożem gruntowym: płyty fundamentowe na palach, fundamenty skrzyniowe i powłokowe, posadzki przemysłowe (żelbetowe, fibrobetonowe i sprężone). Obliczanie i konstruowanie. Wybrane przykłady realizacji.
</ol>
- Metody oceny:
- Zaliczenie materiału objętego wykładami (możliwość zwolnienia studentów systematycznie uczęszczających na wykłady).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Lewicki B. i zespół: Budynki wznoszone metodami uprzemysłowionymi, Arkady, Warszawa 1979.<br>
[2] Pawłowski A.Z., Cała I.: Budynki wysokie, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2006.<br>
[3] Hajduk J., Osiecki J.: Ustroje cięgnowe. Teoria i obliczanie, WNT, Warszawa 1970.<br>
[4] Lewis W.J: Konstrukcje napięte. Ich forma i praca, Instytut Śląski, Opole 2008.<br>
[5] Starosolski W.: Konstrukcje żelbetowe według Eurokodu 2 i norm związanych,
tom 1, 2, PWN, Warszawa 2011, tom 3, PWN, Warszawa 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KONBE3DW1
- zna zasady projektowania i analizy przestrzennych obiektów budownictwa ogólnego i przemysłowego.
Weryfikacja: wysłuchanie i zaliczenie wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W12_KBI, K2_W17_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KONBE3DU1
- umie analizować złożone elementy przestrzennych konstrukcji żelbetowych.
Weryfikacja: zaliczenie wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04, K2_U08, K2_U13_KBI, K2_U14_KBI, K2_U20_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U15, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KONBE3DK1
- rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności inżynierskiej, w tym rzetelności przedstawianych wyników swoich prac i ich interpretacji.
Weryfikacja: zaliczenie wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07