- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje betonowe
- Koordynator przedmiotu:
- Elżbieta Szmigiera, prof. nzw. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KBETIP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykłady 16 godzin
ćwiczenia projektowe 16 godzin
wykonanie projektu i obrona na konsultacjach 40 godzin
przygotowanie do zaliczenia wykładów 15 godzin
Łącznie 77 godzin = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykłady 16 godzin
ćwiczenia projektowe 16 godzin
obrona projektu, konsultacje projektu 10
łącznie 42 godziny = 1.5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia projektowe 16 godzin
wykonanie projektu i obrona na konsultacjach 40 godzin
łącznie 56 godzin = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt240h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Potrzebne są podstawowe informacje o siłach przekrojowych w płytach, tarczach i powłokach cienkościennych I zaliczony kurs żelbetu na poziomie inżynierskim.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy o teorii i zasadach projektowania podstawowych konstrukcji sprężonych (stropy i przekrycia, zbiorniki walcowe). Doskonalenie umiejętności projektowania przez wykonanie projektu ściany oporowej.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1) Konstrukcje sprężone - idea, definicja, zarys historii. Materiały stosowane do konstrukcji sprężonych. Wykonywanie elementów strunobetonowych metodą długich torów. Kablobeton - budowa cięgien sprężających, zakotwień i kanałów kablowych, technologia sprężania i zabezpieczanie cięgien przed korozją. Naprężenia w betonie wywołane sprężeniem. Doraźne i opóźnione straty sprężenia.
2) Stan graniczny nośności. elementów zginanych i rozciąganych. Ścinanie. Sytuacja początkowa. Sytuacja trwała - zarysowanie w przekrojach normalnych, graniczne szerokości rys i inne wymagania, siła rysująca i moment rysujący, warunek braku rozciągania. Główne naprężenia rozciągające i rysy ukośne. Ugięcia elementów sprężonych. Odporność ogniowa wybranych elementów konstrukcji.
3) Strefa zakotwienia w kablobetonie i strefa zakotwienia w strunobetonie.
4) Przykłady konstrukcji sprężonych w budownictwie ogólnym i przemysłowym. Sprężone konstrukcje zespolone i konstrukcje z cięgnami bez przyczepności. Sprężanie zbiorników.
Ćwiczenia projektowe.
Projekt ściany oporowej obliczenia, rysunki, obrona projektu.
- Metody oceny:
- Wykład prowadzi się przez dwie godziny tygodniowo do połowy semestru - zalicza się na podstawie pisemnego kolokwium.
Projekt ściany oporowej zalicza się na podstawie obliczeń, rysunków i obrony projektu.
Ocenę łączną wystawia wykładowca na podstawie oceny z ćwiczeń i kolokwium. Ocena łączna jest średnią z tych dwóch ocen.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Wykładowca rozdaje studentom kopie slajdów wyświetlanych na wykładach, prowadzący ćwiczenia udostępniają wzorce ćwiczeń. Te materiały są podstawowymi źródłami umożliwiającymi zaliczenie przedmiotu. Wykład i ćwiczenia są ściśle związane z normami projektowania (b. ważne są tu normy obciążeń i normy dotyczące fundamentowania) a przede wszystkim:
PN-EN 1992-1-1: Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji betonu. Część 1-1”
Ajdukiewicz A., Mames J.: Konstrukcje z betonu sprężonego. Polski Cement, Kraków 2004,
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KBETIPW1
- zna zasdy projektowania prostych konstrukcji sprężonych, zbiorników żelbetowych oraz ścian oporowych; zna normy i standardy związane z projektowaniem wymienionych konstrukcji
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W11_IPB, K2_W14_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W08
- Efekt
- Ma podstawowe wiadomości na temat bezpieczeństwa pożarowego konstrukcji z betonu.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KBETIPU1
- Potrafi zaprojektować fundament żelbetowy i ścianę oporową
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04, K2_U06, K2_U08, K2_U17_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KBETIPK1
- potrafi samodzielnie określić kolejność zadań przy projektowaniu fundamentu żelbetowego oraz żelbetowej ściany oporowej. Potrafi pracować samodzielnie.
Weryfikacja: konsultowanie etapów projektów i kontrola powiązania kolejnych faz projektowania oraz weryfikacja samodzielności wykonywania obliczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06