- Nazwa przedmiotu:
- Modernizacja dróg i ulic
- Koordynator przedmiotu:
- Andrzej Cielecki, dr inż.; Instytut Dróg i Mostów, Zakład Inżynierii Komunikacyjnej
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- MDRiU
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 48 godz. = 2 ECTS: wykład 10 godz., ćwiczenia 14 godz., praca własna studenta 24 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 26 godz. = 1,5 ECTS: wykład 10 godz., ćwiczenia 14 godz., konsultacje 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 29 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia 14 godz., praca własna 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia210h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Równoczesne lub wcześniejsze studiowanie
przedmiotu Drogi i Ulice I
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Rozszerzenie wiedzy o wybranych, aktualnych, ważnych zagadnieniach modernizacji sieci drogowej i elementów układów drogowo-ulicznych w Polsce.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Aktualne problemy modernizacji sieci drogowej i wybranych elementów układów drogowo-ulicznych. Utwardzanie poboczy – wady i zalety, historia i zakres stosowania, zasady projektowania. Pasy ruchu powolnego i pasy wyprzedzania – historia i zakres stosowania, zasady projektowania. Przebudowa dróg dwupasowych: zmiana przeznaczenia utwardzonych poboczy, przekroje 2+1 pasowe. Metody ograniczania dostępności dróg. Obwodnice miejscowości – przesłanki stosowania, zasady lokalizacji, parametry i trasowanie, powiązanie z drogami istniejącymi, obsługa ruchu lokalnego. Rozbudowa autostrad: zarządzanie pasami ruchu, zwiększanie liczby pasów ruchu, wykorzystywanie pasa awaryjnego. Dostosowywanie dróg ogólnodostępnych do parametrów dróg ekspresowych. Przebudowa skrzyżowań i węzłów. Ocena stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uspokojenie ruchu – cele, zasady, metody i środki. Małe ronda, mini ronda, ronda turbinowe – zakres stosowania, zasady projektowania.
Ćwiczenia:
Wariant 1 - Wykonanie projektu modernizacji (przebudowy / rozbudowy / budowy) wybranego elementu układu drogowego lub ulicznego – zadanie powinno dotyczyć elementu projektu z przedmiotu „Drogi i ulice II” lub z przedmiotu „Drogi szybkiego ruchu II”. Wariant 2 - Opracowanie i wygłoszenie referatu (prezentacji) dotyczącego modernizacji wybranego elementu sieci drogowo-ulicznej.
- Metody oceny:
- Kolokwium zaliczeniowe z materiału wykładów, wykonanie i obrona ćwiczenia projektowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- • W. Pietzsch „Projektowanie dróg i ulic”, WKiŁ, Warszawa 1975
• Jerzy Walawski „Droga – bezpieczeństwo ruchu”, WKiŁ, Warszawa 1980
• Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie – cz. II Zagadnienie techniczne; Transprojekt - Warszawa, 2002
• Rozporządzenie MTiGM w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dz. U. 43/1999, poz. 430
• Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno – budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Dz. U. 12/2002
• Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Dz. U. 170/2002
• Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych, cz. I i cz. II, GDDP, Warszawa 2001
• Wytyczne projektowania, instrukcje i katalogi.
• Artykuły w czasopismach technicznych i materiały konferencji naukowo-technicznych.
- Witryna www przedmiotu:
- - - -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MDRiUW1
- Ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu, wykonywaniu i eksploatacji elementów infrastruktury komunikacyjnej (wymienionych w opisie treści merytorycznych przedmiotu). Ma wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach i tendencjach rozwojowych w budownictwie komunikacyjnym.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonania i obrony projektu lub opracowania i wygłoszenia prezentacji z zakresu tematów wymienionych w opisie treści merytorycznych przedmiotu. Egzamin pisemny z wiadomości z wykładów i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W14_IK, K2_W22_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W09, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
- Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu wybranych zagadnień modernizacji elementów układu drogowo-ulicznego i potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonywania ćwiczenia projektowego lub właściwego przygotowania prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MDRiUK1
- Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Poprawnie wykonane ćwiczenie projektowe lub prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06