- Nazwa przedmiotu:
- Remonty i modernizacje budynków
- Koordynator przedmiotu:
- Mieczysław Kalinowski, mgr inż., Wojciech Terlikowski, dr inż., Ewa Sobczyńska, mgr inż., Kacper Wasilewski, mgr inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- REMOBU
- Semestr nominalny:
- 9 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 20 godz., ćwiczenia projektowe 10 godz., wykonanie projektu i konsultacje projektu 15 godz., przygotowanie do zaliczenia 15 godz., praca z literaturą 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 31 godz. = 1 ECTS: wykład 20 godz., ćwiczenia projektowe 10 godz., konsultacje projektu 1 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 25 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia projektowe 10 godz., wykonanie projektu i konsultacje projektu 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot prowadzony jest przy założeniu, że studenci posiadają wiedzę z przedmiotu Budownictwo Ogólne.
- Limit liczby studentów:
- 2 grupy 15-30 osobowe
- Cel przedmiotu:
- Przygotowanie inżyniera do pracy w zawodzie projektanta-konstruktora w zakresie prac remontowych i modernizacyjnych. Celem przedmiotu jest nauczenie metod oraz praktycznych zasad: <br>
- analizy stanu istniejących budynków, z uwzględnieniem oceny stopnia zużycia budynku; <br>
- poprawy istniejącego stanu technicznego elementów technicznych budynku; <br>
- modernizacji budynków;<br>
- bezpieczeństwa realizacji robót remontowych i modernizacji.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Analiza budynków
Czynniki wpływające na proces starzenia, trwałość budynków i elementów budynku w czasie.
Ocena stopnia zużycia budynku. Badania i ocena konstrukcji budynku i jakości wbudowanych materiałów.
<li>Sposoby poprawy istniejącego stanu technicznego elementów budynku.
Wzmacnianie posadowienia.
Wzmacnianie i wymiana pionowych elementów konstrukcji: ścian, filarów, słupów. Wzmacnianie i wymiana stropów. Wzmacnianie i wymiana dachów. Likwidacja rys i zabezpieczenie przed rysami.
<li>Modernizacja budynków
Wpływ projektowanych zmian funkcjonalnych na konstrukcję budynku. Zasady wykonywania otworów w ścianach i stropach budynków. Sposoby wzmacniania elementów konstrukcji w miejscu projektowanych otworów.
Zasady projektowania wzmocnień.
<li>Zasady bezpiecznej realizacji projektowanych robót remontowych i modernizacyjnych. Kolejność wykonywania robót. Tymczasowe zabezpieczenia konstrukcji. Materiały, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót.
Warunki BHP przy wykonywaniu robót.</ol>
- Metody oceny:
- Wykonanie zadanych ćwiczeń projektowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Skrypty , publikacje:<br>
[1] Poradnik – Remonty i modernizacja budynków. Wyd. Arkady 1987r;<br>
[2] E. Masłowski, D. Spiżewska: Wzmacnianie konstrukcji budowlanych. Wyd. Arkady 2000r;<br>
[3] Wł. Lenkiewicz: Naprawy i modernizacja obiektów budowlanych. Oficyna Wydawnicza PW 1998r.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt REMOBUW1
- Wiedza dotycząca metod oraz praktycznych zasad:
<li>analizy stanu istniejących budynków, z uwzględnieniem oceny stopnia zużycia budynku;
<li>poprawy istniejącego stanu technicznego elementów technicznych budynku;
<li>modernizacji budynków;
<li>bezpieczeństwa realizacji robót remontowych i modernizacji
Weryfikacja: Obecność na zajęciach oraz wykonanie zadanych ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W05, K1_W20, K1_W24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W06, T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt REMOBUU1
- Umiejętność analiza stanu istniejącego budynku oraz określenie stanu zużycia budynku. Umiejętność doboru techniki i technologii oraz wykonanie projektu wzmocnienia elementów konstrukcyjnych budynków.
Weryfikacja: Obecność na zajęciach oraz wykonanie zadanych ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U06, K1_U20, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt REMOBUK1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące realizacji zadań. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę. Ma świadomość wartości przedsiębiorczości w działaniach i myśleniu inżynierskim.
Weryfikacja: Obecność na zajęciach oraz wykonanie zadanych ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06