- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu
- Koordynator przedmiotu:
- Andrzej Cielecki, dr inż. Instytut Dróg i Mostów, Zakład Inżynierii Komunikacyjnej
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- INZRUCH
- Semestr nominalny:
- 9 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 12 godz., ćwiczenia 18 godz., praca samodzielna związana z obliczeniami, wykonaniem rysunków, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do zaliczenia 40 godz. Razem - 70 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 12 godz., ćwiczenia 18 godz. = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia 18 godz., praca samodzielna związana z obliczeniami, wykonaniem rysunków, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do zaliczenia 40 godz = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład180h
- Ćwiczenia270h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna”.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Definicje, pojęcia, słownictwo stosowane w inżynierii ruchu drogowego. <li>Zagadnienia organizacji ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów oraz parkowania pojazdów. <li>Cechy użytkowników drogi wpływające na projektowanie organizacji ruchu. <li>Badania, pomiary i analizy ruchu. <li>Przepustowość dróg: odcinków międzywęzłowych i skrzyżowań. <li>Ocena warunków ruchu na odcinkach międzywęzłowych i na skrzyżowaniach. <li>Sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej (cele i kryteria stosowania, rodzaje sygnalizacji, wymagania formalne i optymalizacyjne, mierniki efektywności funkcjonowania). <li>Ogólne zasady projektowania organizacji parkowania, ruchu rowerów i ruchu pieszych. </ol>
- Metody oceny:
- Ocena sprawozdania z przeprowadzonej inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. Ocena projektu zmian programu sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu. Ocena projektu organizacji ruchu na czas wykonywania robót drogowych. Kolokwium zaliczeniowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego.Teoria i praktyka", WKiŁ, Warszawa 2008;<br>
[2] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną”, GDDKiA, Warszawa 2004;<br>
[3] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, zał. do Dz. U. RP nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. (z późniejszymi zmianami).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt INZRUCHW1
- Zna podstawy projektowania i analizy typowych obiektów budownictwa komunikacyjnego, jakim są skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Ma podstawową wiedzę na temat wybranych problemów eksploatacji obiektów infrastruktury budownictwa komunikacyjnego. Zna podstawowe oprogramowanie komputerowe wspomagające projektowanie sterowania ruchem drogowym na izolowanym skrzyżowaniu drogowym. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu projektowania sygnalizacji świetlnej stałoczasowej na skrzyżowaniu izolowanym.
Weryfikacja: Ocena jakości inwentaryzacji terenowej, obrona ćwiczeń obliczeniowo - projektowych, sprawdzian pisemny wiedzy z wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W07, K1_W08, K1_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt INZRUCHU1
- Umie wykonać inwentaryzację terenową obiektu komunikacyjnego, potrafi wykonać pomiary ruchu drogowego i ocenić warunki ruchu drogowego - poziom swobody ruchu. Potrafi zweryfikować i zaprojektować prosty program sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu izolowanym.
Weryfikacja: Ocena pracy w trakcie semestru i rezultatów ćwiczeń obliczeniowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U20, K1_U27
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt INZRUCHK1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
Weryfikacja: Ocena umiejętności pracy samodzielnej i współpracy w grupie.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03