- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy Informatyki
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Ryszard Robert Gajewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- POINFO
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obliczenie godzin pracy studenta (75):
obecność na ćwiczeniach 20
obecność na wykładach 10
zapoznanie się z literaturą 5
przygotowanie do ćwiczeń 15
przygotowanie do sprawdzianów 15
wykonanie pracy projektowej 5
przygotowanie do testu z wykładów 5
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obliczenie punktów ECTS (30h)
obecność na ćwiczeniach 20
obecność na wykładach 10
1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Obliczenie punktów ECTS (55)
obecność na ćwiczeniach 20
przygotowanie do ćwiczeń 15
przygotowanie do sprawdzianów 15
wykonanie pracy projektowej 5
2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyjaśnienie podstawowych zasad efektywnego wykorzystywania technologii
informacyjnej w budownictwie poprzez:
przyswojenie i prawidłową interpretację podstawowych terminów i pojęć informatyki,
wyrobienie umiejętność doboru właściwych narzędzi informatyki do rozwiązywania określonych
zadań,
nauczenie takiego formułowania problemów, aby dało się je rozwiązać narzędziami informatyki,
orientację w nowych tendencjach i technologiach informatycznych,
oraz wytworzenie nawyku uczenia się i znajdywania źródeł informacji o nowych możliwościach
wykorzystania informatyki.
Realizacja tych celów umożliwi studentom:
doskonalenie warsztatu pracy inżyniera,
poznawanie nowych źródeł informacji,
efektywne korzystanie ze współczesnych form komunikacji i pozyskiwania informacji,
nowoczesne i sprawne osiąganie wymaganych rezultatów z wykorzystaniem różnorodnych mediów elektronicznych,
oraz wspomaganie procesu uczenia się i zdobywania.
- Treści kształcenia:
- Główne treści przedmiotu obejmują:
systematykę zagadnień informatycznych w budownictwie,
podstawy działania systemów operacyjnych,
informacje o zasadach działania, posługiwaniu się, możliwościach technicznych i konfiguracji
współczesnego sprzętu informatycznego oraz oprogramowania stanowiących nierozłączną całość,
zasady pracy sieci komputerowych,
wiedzę na temat istoty informacji i jej funkcji, poprawnego interpretowania i wykorzystywania
informacji, właściwego doboru źródeł informacji a także technicznych sposobów gromadzenia,
przechowywania i dystrybucji informacji,
oraz elementy technologii multimedialnych.
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym, których zakres jest ściśle powiązany z innymi przedmiotami,
stanowią praktyczne przykłady zadań technicznych wykonywanych przez studentów z zakresu:
pracy w sieci wydziałowej,
zarządzania informacją zgromadzoną w postaci plików,
wyszukiwania, kategoryzacji, gromadzenia i przechowywania a także dystrybucji informacji w sieci,
tworzenia i konwersji grafiki rastrowej i wektorowej,
przygotowywania prezentacji multimedialnych oraz tekstów naukowo-technicznych,
prowadzenia obliczeń inżynierskich.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
zaliczenie trzech sprawdzianów praktycznych
wykonanie pracy projektowej
wykazanie się znajomością wiedzy teoretycznej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Gajewski Ryszard Robert, MathCAD – obliczenia inżynierskie i programowanie, Oficyna Politechniki
Warszawskiej, 2011.
Gajewski Ryszard Robert, Własak Lech, Podstawy Informatyki i Mathematica, Oficyna Wydawnicza Politechniki
Warszawskiej, 2011.
Olędzka Danuta, Excel w zadaniach dla studentów inżynierii lądowej, Oficyna Politechniki Warszawskiej,
2010.
Oulton Nicholas B., Killer Presentations: Power the Imagination to Visualise Your Point - With Power Point,
How to Books, 2007
Żarowska Alicja, Węglarz Waldemar, ECDL na skróty, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Żarowska-Mazur Alicja, Węglarz Waldemar, ECDL Advanced na skróty, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Pełen wykaz literatury znajduje się na stronie przedmiotu
- Witryna www przedmiotu:
- http://pele.il.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt POINFOW1
- Zna teoretyczne podstawy przetwarzania informacji i jej przechowywania oraz prowadzenia obliczeń inżynierskich wraz z elementami programowania
Weryfikacja: Sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01, K1_W09, K1_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt POINFOU1
- Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literatury oraz zasobów Internetu dotyczących analizowanego zagadnienia
Weryfikacja: Zaliczenie pracy projektowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U17, K1_U26
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07
- Efekt POINFOU2
- Potrafi wybrac odpowiednie narzędzia do rozwiązania określonego problemu informatycznego i wykorzystać je w prawidłowy sposób
Weryfikacja: Zaliczenie pracy projektowej, sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt POINFOU3
- Potrafi prowadzić obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem takich narzedzi jak arkusz kalkulacyjny i pomocnik matematyczny
Weryfikacja: Sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt POINFOU4
- Potrafi sformułowac i oprogramować w wybranym srodowisku proste algorytmy obliczeniowe
Weryfikacja: Sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt POINFOK1
- Potrafi pracowac samodzielnie i w zespole. Ma swiadomość konieczności samokształcenia. Potrafi komunikatywnie prezentowac wyniki własnych prac.
Weryfikacja: Prace projektowe, sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K03, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K01, T1A_K07