- Nazwa przedmiotu:
- Przewodzenie w organizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Jarosław Domański
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Przedsiębiorstwo na rynkach międzynarodowych
- Kod przedmiotu:
- 8P2Z7
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS):
20h (4h - wykład wprowadzający + 16h - omawianie, prezentacja i zaliczenie projektu) + 1h (konsultacje) + 20 h (przygotowanie do kolokwium) + 35h (opracowanie projektu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
4h (wykład wprowadzający) + 16h (prezentacja i zaliczenie pro-jektu) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
35h (opracowanie projektu) + 16h (omawianie, prezentacja i zali-czenie projektu) = 51h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu zarządzania personelem, Umiejętność logicznego myślenia, obsługi komputera, samokształcenia. Kompetencje społeczne z zakresu pracy zespołowej
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę dotyczącą roli przywództwa w organizacji oraz w procesach przemian strukturalnych i gospodar-czych
- potrafił zastosować odpowiednie metody i narzędzia do opisu oraz analizy problemów dotyczących kierowania ludźmi
- rozumiał procesy społeczne zachodzące we współczesnej organizacji; oraz potrafił współpracować w grupach projektowych.
- Treści kształcenia:
- 1) Istota przewodzenia (przewodzenie a kierowanie, cechy przywódcze, znaczenie przywództwa). 2) Przywództwo transakcyjne, transformacyjne, służebne. 3) Pojęcie władzy oraz jej delegowanie. 4) Proces podejmowania decyzji. 5) Rola przywódcy w sytuacjach szczególnych (zmiany, konfliktu, różne role w różnego typu organizacjach...).
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas ćwiczeń.
Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium, zwierającego pytania testowe ; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Przygotowywanie (w ramach pracy własnej) projektu zespołowego (2 osoby, przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego) dotyczącego analizy i oceny przykładów przywództwa w organizacjach. Prezentacje efektów projektów.
Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony
jeśli zarówno ocena z projektu jak i z kolokwium >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z kolokwium + 0,5
* ocena z projektu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa:
[1] Kouzes J.M., Posner B.Z.: Przywództwo i jego wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010. [2] Ryan Rosemary K.C.: Rozwój zdolności przywódczych. Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. [3] Pablo Cardona, Pilar Garcia-Lombardia, Jak rozwijać kompetencje przywódcze. Wydawnictwo M, Kraków 2008.
[4] Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. [5] Rostkowski T. (red.): Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi. Wyd. Difin 2004. [6] Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003. [7] Stoner J.A.F.: Kierowanie. PWE, Warszawa 2001.
Uzupełniająca:
[1] Richard Luecke: Harvard Business Essentials, Zarządzanie zmianą i okresem przejściowym. Wydawnictwo MT Biznes sp. z o.o. [2] Herman M.: Elementy przywództwa [w] Władza i społeczeństwo 2, pod red. J. Szczupaczyńskiego, Warszawa 1998, s. 297-313.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 8P2Z7_U01
- posiada umiejętności w zakresie używania odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów dotyczących kierowania ludźmi
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
W_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 8P2Z7_U02
- posiada umiejętności oceny funkcji kierowania z punktu widzenia skuteczności funkcjonowania przedsiębiorstwa
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08
- Efekt 8P2Z7_U01
- posiada umiejętności w zakresie używania odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów dotyczących kierowania ludźmi
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 8P2Z7_K01
- posiada kompetencje społeczne w zakresie: rozumienia procesów społecznych zachodzących we współczesnej organizacji; współpracy w grupach projektowych.
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_2Z7
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K07