Nazwa przedmiotu:
Metody twórczego poszukiwania rozwiązań
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Marcin Bednarski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z1 - Zarządzanie innowacjami
Kod przedmiotu:
4P1Z1
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
76h (3 ECTS): 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 30h (zapoznanie się ze wskazaną literaturą) + 25h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 ECTS: 30h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty): heurystyka, wiedza, metoda, twórcze myślenie
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę o istocie działania twórczego i kształto-wania grup twórczego myślenia, - potrafił wskazać metody poszukiwania rozwiązań, procedury i warunki zastosowania wybranych metod, - potrafił tworzyć i wdrażać innowacje w przedsiębiorstwie z praktycz-nym wykorzystaniem stosownych metod.
Treści kształcenia:
1) Heurystyka a działania twórcze w przedsiębiorstwie. 2) Kształtowa-nie grup twórczego myślenia. 3) Geneza metod heurystycznych, metoda burzy mózgów. 4) Zastosowanie metody morfologicznej w procesie rozwiązywania zadań wynalazczych. 5) Analogia jako metoda poznania. 6) Wiedza ekspercka w przedsiębiorstwie. 7) Wykorzystanie metody delfickiej oraz badania ankietowe. 8) Myślenie lateralne, metoda de Bo-no. 9) Metody grupowe, syndrom grupowego myślenia. 10) Scenariusze rozwoju wiedzy w Polsce.
Metody oceny:
przeprowadzenie kolokwium, zwierającego takie elementy jak: test, py-tania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zali-czenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Antoszkiewicz J.: Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów. PWN Warszawa 1990. [2] Dobrołowicz W., (red.): Twór-czość – wyzwanie XX1 wieku. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003. [3] Góralski A.: Być nowatorem – poradnik twórczego myślenia. PWN, Warszawa 1990. [4] Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań. PWE, Warszawa 1980. [5] Kramer F., Appelt H. G.: Innowacje w prze-myśle. WNT, Warszawa 1978. [6] Nęcka E.: Z badań nad efektywnością techniki twórczego myślenia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zeszyty 3-4, Kraków 1982. [7] Proctor T.: Zarządzanie twórcze - Podstawy zarządzania. Gebethner i Ska 1998.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 4P1Z1_W01
ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie metod twórczego poszukiwania rozwiązań oraz wykorzystania niniejszych metod przy tworzeniu innowacji w przedsiębiorstwie, roz-woju innowacyjnego przedsiębiorstwa, a także wprowadza-nia zmian
Weryfikacja: przeprowadzenie kolokwium, zwierającego takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 4P1Z1_U01
potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę w zakresie metod twórczego poszukiwania rozwiązań przy tworzeniu inno-wacji w przedsiębiorstwie, a także do rozumienia podstaw teoretycznych, form organizacji oraz ogólnych zasad funk-cjonowania organizacji i rozwiązywania pojawiających się problemów
Weryfikacja: przeprowadzenie kolokwium, zwierającego takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 4P1Z1_K01
potrafi przekazać, w sposób powszechnie zrozumiały, in-formację o osiągnięciach metod twórczego poszukiwania rozwiązań w tworzeniu innowacji w przedsiębiorstwie; po-trafi wykazać się skutecznością zastosowania niniejszych metod przy realizacji projektów o charakterze naukowo ba-dawczym lub programistyczno wdrożeniowym.
Weryfikacja: przeprowadzenie kolokwium, zwierającego takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: