- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka w inżynierii mechanicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr / Katarzyna Matczak / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MN1A_02
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, przygotowanie do zaliczenia - 10, przygotowanie do kolokwium - 25, razem - 50; Ćwiczenia: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do zajęć - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, przygotowanie do kolokwium - 20, razem - 50; Razem - 100
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 20 h; Ćwiczenia - 10 h; Razem - 30 h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15; Ćwiczenia: 20 - 30
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy na temat transformacji Fouriera, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. Zapoznanie studenta z aparatem matematycznym, który może być stosowany w mechanice oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w opisie zjawisk fizycznych.
- Treści kształcenia:
- W1 - Szereg trygonometryczny Fouriera. Warunki rozwijalności funkcji w szereg Fouriera. W2 - Rozwijanie w szereg Fouriera funkcji parzystych i funkcji nieparzystych.Transformacja Fouriera. W3 - Przestrzeń prawdopodobieństwa. Zmienna losowa i jej rozkład. Dystrybuanta zmiennej losowej. W4 - Charakterystyki liczbowe zmiennej losowej jednowymiarowej. W5 - Niektóre rozkłady typu skokowego i ciągłego i ich parametry. W6 - Niezależność zmiennych losowych. Zmienna losowa wielowymiarowa i twierdzenie graniczne. W7 - Model statystyczny eksperymentu. W8 - Metoda największej wiarogodności estymacji parametrów modelu statystycznego. W9 - Przedziały ufności dla wartości średniej i wariancji. W10 - Parametryczne testy istotności.
C1 - Sprawdzanie warunków rozwijalności funkcji w szereg Fouriera. Rozwijanie funkcji w szereg trygonometryczny Fouriera. C2 - Rozwijanie funkcji parzystych i nieparzystych w szereg Fouriera. Transformacja Fouriera. C3 - Znajdowanie rozkładu zmiennej losowej i obliczanie prawdopodobieństwa. C4 - Znajdowanie dystrybuanty zmiennej losowej o danym rozkładzie. Obliczanie charakterystyk liczbowych. C5 - Powtórzenie C1-C4. C6 - Obliczanie charakterystyk liczbowych dla poznanych rozkładów zmiennych losowych. C7 - Model statystyczny eksperymentu. C8 - Metoda największej wiarogodności estymacji parametrów modelu statystycznego. C9 - Powtórzenie C6-C8. C10 - Wybrane testy hipotez statystycznych dotyczące średniej i wariancji.
- Metody oceny:
- Ocena z zaliczenia przedmiotu jest oceną na podstawie zdobytych punktów z dwóch kolokwiów i dodatkowych punktów za kartkówki i pracę domową. Za każde z kolokwiów student uzyskuje 20 punktów. W sumie z kolokwiów może uzyskać maksymalnie 40 punktów. Stopień z zaliczenia przedmiotu ustala się według następujących zasad:
[20 - 24 pkt] - ocena 3,0
[24 - 28 pkt] - ocena 3,5
[28 - 32 pkt] - ocena 4,0
[32 - 36 pkt] - ocena 4,5
[36 - 40 pkt] - ocena 5,0
Osoby, które nie uzyskały zaliczenia i zdobyły co najmniej 10 punktów z dwóch kolokwiów mogą przystąpić w czasie ostatniego zjazdu w semestrze do kolokwium poprawkowego. Jest to poprawa wybranej, jednej z dwóch prac kontrolnych.
Osoby, które nie uzyskały zaliczenia mogą się o nie starać w sesji egzaminacyjnej przystępując do kolokwium poprawkowego. Punkty uzyskane wcześniej nie sumują się z punktami uzyskanymi na ostatniej pracy kontrolnej. Termin tego kolokwium jest ustalony przed rozpoczęciem sesji.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Łubowicz H., Wieprzkowicz B.: "Matematyka" Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1999. 2. Musiał-Walczak I., Muszyński J., Radzikowski J., Włodarska-Dimitruk A.: "Zbiór zadan z matematyki" tom III, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1995. 3. Stankiewicz W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M.: "Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna" część I,II, PWN Warszawa 1993.
4. Stankiewicz W., Wojtowicz J.: "Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych" część II PWN, Warszawa 1975.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_01
- Ma wiedzę w zakresie szeregów Fouriera i warunków rozwijalności dowolnej funkcji w taki szereg. Posiada podstawową wiedzę w zakresie probabilistyki. W szczególności rachunku prawdopodobieństwa i statystyki.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W10, C1 - C10), obserwacja aktywności studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W01_03
- Ma podstawową wiedzę w zakresie probabilistyki.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W10, C1 - C10), obserwacja aktywności studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W01_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U08_02
- Potrafi skonstruować model statystyczny eksperymentu.
Weryfikacja: Kolokwium (W7 - W10, C7 - C10), obserwacja aktywności studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U08_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08
- Efekt U09_02
- Umie wyznaczyć prawdopobieństwo typowych zdarzeń w przestrzeni probabilistcznej. Umie wyznaczyć parametry zmiennych losowych i rozumie ich znaczenie. Zna typowe rozkłady zmiennych losowych.
Weryfikacja: Kolokwia (W3 - W6, C3 - C6), obserwacja aktywności studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U09_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt U15_03
- Potrafi rozwinąć funkcję w szereg Fouriera.
Weryfikacja: Kolokwia (W1 - W2, C1 - C2), obserwacja aktywności studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U15_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Weryfikacja: Kolokwia (W1 - W10, C1 - C10), obserwacja aktywności studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01