- Nazwa przedmiotu:
- Chemometria analityczna
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw dr hab. inż. Katarzyna Pawlak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe 50h, w tym:a) obecność na wykładach – 30h, b) obecność na laboratorium – 15h, c) prezentacja projektu 5h. Zapoznanie z literaturą i przygotowanie do zaliczenia dwóch kolokwiów – 30h, przygotowanie projektu – 30h, przygotowanie sprawozdań z laboratorium – 20 h. Razem: 125 h, co odpowiada 5 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30h, 2. Obecność na laboratorium – 15h, 3. Omówienie i sprawdzenie zadań projektowych – 15 h. Razem 60h, co odpowiada 2 punktom ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- laboratorium – 15h, prezentacja i przygotowanie projektu 30h, przygotowanie sprawozdań z laboratorium – 20 h. Razem: 65 h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotów - Chemia analityczna: wykład i laboratorium
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien: • umieć zaprojektować postępowanie walidacyjne dla metody jakościowej, półilościowej i ilościowej, • umieć posługiwać się ogólnie dostępnym oprogramowaniem umożliwiającym opis statystyczny metody, • przygotować i wygłosić prezentację dla uczestników kursu na temat wybranych zagadnień związanych z walidacją metody analitycznej, której uzupełnieniem będzie krótka dyskusja z udziałem słuchaczy i prowadzącego.
- Treści kształcenia:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procedurami walidacji metody analitycznej oraz planowaniem eksperymentu prowadzącego do przeprowadzenia studium badawczego przy minimalnej ilości pomiarów. Studenci, na podstawie krótkich zadań problemowych i obliczeniowych (od strony praktycznego zastosowania) zapoznają się z zagadnieniami związanymi z: 1. walidacją metody analitycznej (określaniem: precyzji i dokładności wyniku, powtarzalności, odtwarzalności, elastyczności i odporności metody, granicy detekcji i oznaczalności, zakresu liniowości, selektywności i specyficzności, odzysku; korelacją otrzymanych wyników badań otrzymanych metodą walidowaną z wynikami otrzymanymi za pomocą uznanych metod odniesienia lub dla materiału referencyjnego); 2. analizą czynników wpływających na błąd pomiaru i metodami minimalizacji tych czynników; 3. sposobami wyznaczania / szacowania budżetu niepewności dla otrzymanego wyniku zasadami projektowania walidacji metody, określania kryteriów akceptacji oraz sporządzania raportu walidacyjnego. Kryteria oceny: Ocena na podstawie sumarycznej liczby punktów z opracowania 1) projektu walidacji metody analitycznej opisanej w literaturze anglojęzycznej i jego prezentacji oraz 2) zadania dotyczącego oszacowania budżetu niepewności prostej metody analitycznej.
- Metody oceny:
- Ocena na podstawie opracowania 1) projektu walidacji metody analitycznej i oszacowania budżetu niepewności, 2) kolokwium z zadań dotyczących opisu statystycznego danych i wybranych testów statystycznych, 3) laboratorium.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.J. Arendarski, Niepewność pomiarów, OWPW, Warszawa, 2003, 2. J. Namieśnik, Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna podstawowe pojęcia statystyczne stosowane do opisu metod analitycznych w celu ich walidacji i komercjalizacji
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W10, T2A_W11
- Efekt W02
- Ma wiedzę z zakresu stosowania technik i metod optycznej spektrometrii atomowej i cząsteczkowej do charakteryzowania składu materiałów, w tym oceny jakości produktów chemicznych;
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W02, T2A_W04
- Efekt W03
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu numerycznej obróbki widm emisyjnych i absorpcyjnych, w tym znajomość pakietów oprogramowania przydatnych w obliczeniach chemometrycznych i różniczkowaniu widm
Weryfikacja: kolokwium opracowanie raportów z wyników badań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Stosuje techniki optycznej spektrometrii atomowej i cząsteczkowej do ilościowego oznaczania składu materiałów
Weryfikacja: opracowanie raportów z wyników badań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09
- Efekt U02
- Potrafi wykorzystać proste metody numeryczne i chemometryczne procedury analityczne do rozwiązywania problemów w zakresie charakterystyki składu chemicznego materiałów; Umie zastosować metody obliczeniowe do opisu dokładności i rzetelności metody analitycznej i wskazania etapów do poprawienia
Weryfikacja: opracowanie raportów z wyników badań; zadania do rozwiązania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U08, InzA_U02
- Efekt U03
- Umie (w zespole) przygotować i wygłosić prezentację dotyczącą opisu statystycznego opracowanej metody
Weryfikacja: Wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U06, T2A_U03, T2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować w zespole, mając świadomość odpowiedzialności za prawidłowe wykonanie eksperymentów i interpretację uzyskanych wyników;
Weryfikacja: wykonanie programu badań i opracowanie raportów z wyników badań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06
- Efekt K02
- Rozumie, że ze względu na rozwój nowych technik instrumentalnych, sposoby walidacji metod cały czas ulegają modyfikacji i że walidacji ma zapewniać dobrą jakość rozwiązań
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06